Vážené studentky, vážení studenti,
zaznamenáváme od Vás větší množství dotazů na využití informačních systémů PdF, týkajících se jejich použití, neboť mnoho vyučujících v této nelehké situaci začalo intenzivně využívat různé informační systémy fakulty pro zajištění náhradních způsobů výuky či komunikace s Vámi.
Nejčastěji kladené dotazy, na které odpovídáme, jsme zpracovali do jednotné podoby, abychom je zprostředkovali co největší skupině studentů PdF. Je možné, že některé z postupů velice dobře znáte a běžně je používáte, ale ne všichni vaši kolegové jsou na tom stejně, a proto se jim snažíme alespoň takto pomoci.
Jak komunikovat s vyučujícími v režimu „off-line“
- Jak se dostat k univerzitnímu e-mailu: e-mail přes prohlížeč – pokud potřebujete přistupovat k elektronické poště z domova, můžete použít přístup pomocí webového prohlížeče, a nebudete tak potřebovat žádný specializovaný software (např. Outlook). Co pro to musíte udělat:
- Přihlásit se k webovému rozhraní elektronické pošty .
- Postup pro přihlášení k webovému rozhraní e-mailové schránky UP je dostupný zde.
- Pokud Vám nefungují přihlašovací údaje, použijte postupy uvedené zde.
- Jak odevzdat zadanou semestrální práci ve STAGu – pokud Vám vyučující zadal seminární či jinou samostatnou práci a požaduje její odevzdání pomocí specializovaného modulu v rámci STAGu, můžete použít tuto naši nápovědu. Co pro to musíte udělat:
- Přihlaste se do STAGu. Pokud Vám nefungují přihlašovací údaje, použijte postupy uvedené zde.
- Použijte postup pro použití tohoto modulu STAGu ze strany učitele, který je dostupný zde.
- Jak optimalizovat velikost souboru pro odevzdání seminární práce či výstupů z praxe – velikost souborů pro odevzdávání je v mnoha systémech PdF omezená, protože disková uložiště mají omezenou kapacitu. Velikost odevzdávaných souborů je tedy potřebné optimalizovat, například převedením do formátu pdf. Co pro to musíte udělat:
- Předpokládáme, že máte soubory vytvořené ve Wordu. I Word umožňuje ukládat soubory ve formátu pdf, který značně redukuje jejich datovou velikost. Jak uložit soubor ve formátu pdf, si můžete prohlédnout například zde nebo zde.
- Pokud již soubor máte uložený ve formátu pdf, můžete dále optimalizovat jeho velikost. Postup najdete na této adrese.
- Další návody a postupy pro systém STAG si můžete prohlédnout na této adrese.
Jak pracovat s aplikacemi Office z domu
- Jak si naistalovat kancelářské aplikace do domácího počítače: Office 365 – pokud potřebujete i z domova pracovat s aplikacemi kancelářského balíku (Word, Excel PowerPoint aj.), můžete si je bezplatně nainstalovat také do domácího počítače. Co pro to musíte udělat:
- Přihlaste se do Portálu UP. Pokud Vám nefungují přihlašovací údaje, použijte postupy uvedené zde.
- Použijte postup pro stažení a instalaci, který naleznete zde.
- V případě problémů s přihlášením prosím kontaktujte Ing. Ivanu Weberovou (ivana.weberova@upol.cz).
- Jak vytvářet textové dokumenty z domova: MS Word 365 – pokud potřebujete i z domova vytvářet textové dokumenty v aplikaci MS Word, můžete si je bezplatně nainstalovat do domácího počítače. Co pro to musíte udělat:
- Použijte postup pro stažení a instalaci, který naleznete zde.
- Pro vlastní práci s touto aplikací můžete použít postupy a návody uvedené ve studijním textu, který si můžete otevřít či stáhnout zde.
- Jak vytvářet výukové prezentace z domova: MS PowerPoint 365 – pokud potřebujete i z domova vytvářet výukové prezentace v aplikaci MS PowerPoint, můžete si je bezplatně nainstalovat do domácího počítače. Co pro to musíte udělat:
- Použijte postup pro stažení a instalaci, který naleznete zde.
- Pro vlastní práci s touto aplikací můžete použít postupy a návody uvedené ve studijním textu, který si můžete otevřít či stáhnout zde.
- Jak vytvářet tabulky a grafy z domova: MS Excel 365 – pokud potřebujete i z domova vytvářet výukové prezentace v aplikaci MS PowerPoint, můžete si je bezplatně nainstalovat do domácího počítače. Co pro to musíte udělat:
- Použijte postup pro stažení a instalaci, který naleznete zde.
- Pro vlastní práci s touto aplikací můžete použít postupy a návody uvedené ve studijním textu, který si můžete otevřít či stáhnout zde.
Jak pracovat s LMS Unifor
- Jak se přihlásit do systému Unifor – mnoho vyučujících v této době zpřístupňuje vzdělávací obsah v LMS Unifor i studentům prezenčních forem vzdělávání, a je tedy možné, že Vás vyzvali k připojení do tohoto systému. Pro přístup do LMS Unifor nepotřebujete žádný specializovaný software, stačit bude počítač s připojením na internet. Co pro to musíte udělat:
- Přihlaste do LMS Unifor pomocí postupu uvedeného zde (v případě problémů s přihlášením kontaktujte Ing. Štencla: jiri.stencl@upol.cz).
- Jak poslat zprávu vyučujícímu v rámci LMS Unifor – pokud Vám vyučující zaslal zprávu a vy máte v LMS Unifor zpřístupněny výukové materiály, můžete i v rámci tohoto systému vyučujícímu zasílat zprávy (obdoba e-mailu). Co pro to musíte udělat:
- Přihlaste do LMS Unifor pomocí postupu uvedeného zde (v případě problémů s přihlášením kontaktujte Ing. Štencla: jiri.stencl@upol.cz).
- Pro vytvoření a odeslání zprávy použijte postup uvedený zde nebo si stáhněte a prohlédněte videonávod .
- Další návody a postupy k LMS Unifor si můžete prohlédnout zde .
Jak komunikovat s vyučujícími „on-line“ pomocí videokonference
- Jak on-line komunikovat s kolegy či vyučujícími pomocí Skype – v případě, že jste si naistalovali Office 365, můžete využít i videokonferenční systém Skype, který se Vám se sadou Office nainstaloval. Co pro to musíte udělat:
- Použijte postup pro stažení a instalaci, který naleznete na zde.
- Stručný návod na použití tohoto nástroje si můžete prohlédnout zde.
- Jak on-line komunikovat s kolegy či vyučujícími pomocí Microsoft Teams – v případě, že jste si naistalovali Office 365, můžete využít i videokonferenční systém Teams, který se Vám se sadou Office nainstaloval. Co pro to musíte udělat:
- Použijte postup pro stažení a instalaci, který naleznete zde.
- Postup pro připojení se k existující videokonferenci v Microsoft Teams si můžete prohlédnout zde.
- Jak on-line komunikovat s kolegy či vyučujícími pomocí platformy ZOOM – jedná se o prémiovou videokonferenční platformu, umožňující videokonference v délce 40 minut zdarma až pro 300 účastníků. Pro videokonference delší než 40 minut je třeba, aby jejich svolavatel disponoval licencí. Co pro to musíte udělat:
- Postup pro připojení se k existující videokonferenci přes webový prohlížeč si můžete prohlédnout zde.
- Jak on-line komunikovat s kolegy či vyučujícími pomocí platformy BigBlueButton – jedná se o bezplatnou videokonferenční platformu, umožňující videokonference v neomezené délce a pro neomezený počet účastníků. Co pro to musíte udělat:
- Přihlaste se do BigBlueButton, použijte stejné přihlašovací údaje jako do portálu UP.
- Pokud Vám nefungují přihlašovací údaje, použijte postupy uvedené zde.
- Postup pro připojení se k existující videokonferenci přes webový prohlížeč si můžete prohlédnout zde.
- Další návody a postupy pro použití videokonferenčních systémů si lze prohlédnout zde.