Pedagogická fakulta naplňuje své poslání nejen v oblasti terciárního vzdělávání a v oblasti výzkumu a tvůrčí činnosti, ale také v rámci tzv. třetí role. Ta znamená vědomí společenské odpovědnosti a dobrovolné přijímání úkolů, jež nesouvisejí pouze s našimi základními činnostmi, ale jimiž můžeme být prospěšní. V souladu se současným chápáním třetí role vysokoškolských institucí vystupujeme jako aktivní a odpovědný aktér, jenž se snaží reagovat na potřeby celé společnosti i našeho regionu. Díky našemu zaměření na pregraduální přípravu učitelů a dalších pedagogických pracovníků proto naše aktivity směřují nejčastěji do oblasti vzdělávání a osvětového působení.  

Vysokoškolské instituce se dnes profilují jako významní šiřitelé hodnot, jež chceme hájit, i když nám to nepřináší krátkodobý nebo finanční benefit. Do této oblasti spadá typicky dobrovolnictví, jež aktivně podporujeme u studujících a do nějž se zapojují rovněž akademičtí pracovníci nebo jiní zaměstnanci fakulty.

Z předešlých let lze zmínit např. naše dobrovolnické zapojení během lockdownu (pomáhali jsme s doučováním dětí, jezdili do dětských domovů nebo sociálních zařízení), pomoc během živelních pohrom (tornádo na jižní Moravě) nebo naši výraznou aktivitu během uprchlické krize v roce 2022, kdy došlo k útoku Ruska na Ukrajinu. Studující a pedagogové pedagogické fakulty se zapojili do nejrůznějších dobrovolnických a charitativních aktivit, jež vyplynuly z vypjaté situace. Do Olomouce přicházeli uprchlíci z Ukrajiny a ve spolupráci s Univerzitou Palackého začalo v Hanáckých kasárnách v centru Olomouce fungovat krajské asistenční centrum. V něm od počátku působili dobrovolníci z pedagogické fakulty, kteří pomáhali zvládnout vlnu tisíců ukrajinských uprchlíků. V Olomouckém kraji se začaly organizovat charitativní sbírky, formovaly se adaptační skupiny a započala integrace ukrajinských dětí do českých škol.  

Do všech těchto činností se za podpory fakulty zapojili členky a členové naší akademické obce. Mimo přímé práce s uprchlíky vzniklo také několik dalších iniciativ, např. prodejní výstava uměleckých děl studentů a pedagogů, jejíž výtěžek – spolu s dalšími menšími sbírkami – putoval na potřeby ukrajinského obyvatelstva. Na podporu adaptačních aktivit vznikla v rámci portálu U21 webová stránka obsahující tipy na metodickou podporu výuky ukrajinských dětí. Přímo na fakultě vzniklo několik autorských didaktických materiálů, například minisite Vaše – naše první česká slova, materiál v podobě prvouky Mezi sebou se zdravíme ahoj nebo Pokreslený sešit, materiál na podporu abreakce uprchlických dětí, který jsme zdarma distribuovali po celé republice a jenž se setkal s pozitivními reakcemi v adaptačních skupinách. Pro ukrajinské děti ve věku 5–10 let jsme organizovali pravidelné kroužky a napomohli socializaci těchto dětí a osvojení českého jazyka.

Charitativních aktivit u nás během celého roku probíhá celá řada: členky a členové Češtinářského spolku pořádají vánoční sbírku knih Daruj knihu, daruj radost, opakovaně jsme se připojili k veřejné sbírce ke Dni veteránů, jež se koná pod koordinací organizace Post Bellum k podpoře Centra pomoci Paměti národa. Průběžně reagujeme na různé výzvy k pomoci a zapojujeme se do dobrovolnické činnosti jak ve spolupráci s Dobrovolnickým centrem UP, tak i mimo něj.

Studující vedeme k zodpovědnému občanství v globalizovaném světě a k odpovědnému vystupování a konání, fakulta i její dílčí pracoviště se snaží zapojovat do řešení globálních problémů (např. zařazováním globálních témat do výuky nebo ve spolupráci s našimi partnery z neziskového sektoru — viz např. spolupráce s ARPOK nebo se Sluňákovem) a do různých dalších vzdělávacích, dobrovolnických nebo charitativních projektů.

Třetí roli naplňujeme zejména v oblastech, jež jsou nám vlastní, tedy zejména v oblasti podpory vzdělanosti a motivace k celoživotnímu učení, učitelství a podpory učitelského povolání, oborových didaktik a kvality učitelského vzdělávání, obrany kvalitního vzdělávání, práv dítěte a obhajoby potřeby kvalitního vzdělávání pro všechny lidi bez rozdílu (oblast vzdělávání dětí, mládeže i dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami — viz např. specializovaný portál společného vzdělávání, cykly článků na téma vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem, blogy odborníků nebo lidí s postižením motivující k porozumění a inkluzivitě, cykly videí podporujících osvětu v oblasti kultury Neslyšících, podcast Jaké je to vlastně nevidět?), dílčích oborů pěstovaných na fakultě, ať již souvisejí se studijními programy vázanými na učitelství přírodních, technických a společenských věd, anebo s programy vázanými na umění a kulturu.

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)