Didaktika informatiky a digitálních technologií

Studijní program Didaktika informatiky a digitálních technologií má poskytnout vědecké vzdělání potřebné pro výzkum v oblasti výuky informatiky a digitálních technologií a informatizace poznávacího procesu. Má připravit odborníky pro samostatnou tvůrčí práci a pedagogický výzkum softwarových prostředí, nástrojů, obsahů, forem, metod a potřeb školní informatiky ve všech stupních vzdělání.

Jeho náplní je prioritně celý proces výuky realizovaný v oborech informatika a částečně informační a komunikační či digitální technologie, přičemž součástí jsou i přesahy (a také odlišnosti) do pedagogiky, technologie vzdělávání a dalších oborových didaktik. Zabývá se tedy procesem výuky realizovaným v těchto předmětech na základních, středních a vysokých školách. 

Absolvent studijního programu bude schopen posoudit efektivitu současných forem vzdělávání v souvislosti s aktuálním technologickým vývojem sdílení informací a soustředí se na rozvoj výukových technologií, které umožní zpřístupnit vzdělávaným relevantní informace, to vše i v dlouhodobější perspektivě. Absolvent na výzkumném základě koncipuje optimální zapojení moderních technologií do edukace (a to jak z pohledu teoretického, tak i z hlediska praktického využití), stanovuje podobu rozvoje kompetencí žáků v oblasti práce s informacemi, s digitálními technologiemi a také směr rozvoje informatického myšlení žáků tak, aby měli možnost uplatnění v informační společnosti v průběhu celého života. 

Forma studia  prezenční, kombinovaná 
Standardní doba studia  4 roky

Podmínky k přijetí ke studiu

  • Úspěšné absolvování navazujícího magisterského studia nebo magisterského studia v programech úzce souvisejících s programem DSP:
    • učitelství informatiky nebo digitálních technologií,  
    • informatika, 
    • učitelství technické a informační výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol, 
    • učitelství nebo inženýrského informaticky orientovaného studia.
    Pokud není uchazeč absolventem učitelského studia, musí být součástí jeho pregraduálního studia nebo studia v rámci CŽV i pedagogika a pedagogická psychologie, v tomto případě musí uchazeč doložit minimálně tříletou pedagogickou praxi ve školském zařízení.  
  • Úspěšné vykonání přijímací zkoušky.  

Požadavky přijímací zkoušky

  •  Aktivní znalost jednoho cizího jazyka (doporučená úroveň B1–B2); znalost anglického jazyka je výhodou.  
  • Orientace v oborovém základu informatiky a jejích aplikací s ohledem na využití ve vzdělávání.  
  • Předložení tezí projektu připravované disertační práce.  
  • Prokázání předpokladů pro vědeckou práci v oboru a nezbytné jazykové kompetence. 
  • V případě, že uchazeč již publikoval odborné práce, případně realizoval výzkum, předloží i soupis publikační činnosti a výzkumných aktivit. 

Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů

Studijní plán je tvořen 5 povinnými předměty (každý za 7 kreditů, tj. celkem 35 kreditů) a 3 povinně volitelnými předměty (každý za 7 kreditů, tj. celkem 21 kreditů), které si student volí v souladu se zaměřením své disertační práce.  

Dále náplň studijního plánu tvoří pedagogické aktivity – výuka studenta (každá za 7 kreditů, tj. celkem 14 kreditů), absolvování zahraniční vědecko-výzkumné stáže (20 kreditů), plnění vědecké, publikační a tvůrčí činnosti (86 kreditů), dále obhajoba projektu disertační práce (10 kreditů), zpracování disertační práce (40 kreditů) a ostatní odborné aktivity (14 kreditů). 

Povinné předměty

  Kredity

Filozofické aspekty edukace

7
Psychologické aspekty edukace  7
Teorie a metodologie vědy   7
Kurikulum informatiky a digitálních technologií 7
Cizí jazyk 7
Celkem povinné předměty 35

Povinně volitelné předměty

Studenti si z níže uvedené nabídky vybírají 3 předměty korespondující se zaměřením jejich disertační práce. Za absolvování získají 21 kreditů. 

  Kredity
Paradigmata v didaktice informatiky  7
Specifika plně elektronických forem vzdělávání  7
Virtualizace hardwarové vrstvy rozlehlých infrastruktur a sítí  7
Bezpečnost v digitálním prostředí  7
Kompendium informatiky  7
Reprezentace znalostí, analýza postojů a nálad na sociálních sítích  7
Metody strojového učení  7
Internetové aplikace a algoritmy  7
Implementace digitálních technologií v rámci výuky STEM  7
Projektování a realizace rozvoje informatického myšlení v mateřských školách a na 1. st. základních škol  7
Digitální technologie ve vzdělávání  7
Specifika utváření digitálních kompetencí žáků ve středním odborném vzdělávání  7
Učitel informatiky a digitálních technologií  7
Metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu a možnosti jejich aplikace ve statistických systémech    7
Informace ve vědě a vědecká komunikace  7
Projekt a projektové řízení ve vědě  7
Celkem povinně volitelné předměty  21

Oborová rada

Předseda oborové rady:
doc. PhDr. Miroslav Chráska, Ph.D.  

Interní členové: 
doc. PhDr. et PaedDr. Jiří Dostál, Ph.D. 
prof. PhDr. Milan Klement, Ph.D. 
doc. PhDr. Vojtech Regec, Ph.D. 
prof. Ing. Čestmír Serafín, Dr. 
doc. RNDr. Petr Šaloun, Ph.D. 

Externí členové:  
doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc., Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha 
doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D., Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno  
doc. RNDr. Gabriela Lovászová, PhD., Fakulta prírodných vied, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Nitra 
prof UR. dr. hab. Wojciech Walat, Faculty of Pedagogy, University of Rzesów, Rzesów 
doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D., MBA, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita, Ostrava 

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)