Hudební teorie a pedagogika

Studijní program je zaměřen na formování specializovaných a vysoce vědecky erudovaných studentů pro teoretickou, výzkumnou a odbornou činnost v oblasti vědecké reflexe vybraných segmentů české a světové hudební kultury a složitých mechanismů enkulturačního procesu. Zcela prioritním cílem studijního programu je profilovat v průběhu studia vědecké myšlení doktorandů směrem k chápání hudební reality jako složitého celku, jehož teoretické uchopení vyžaduje vysokou míru abstrakce, schopnosti posuzovat sledované jevy jak v jejich dílčích specifických a relativně izolovaných a mnohdy nutně vyabstrahovaných rozměrech, tak i v širokém interdisciplinárním komplementárním pojetí. Cílem studia je vytvořit takové profesionální dovednosti a návyky, které bude absolvent aplikovat ve vědecko-výzkumných, organizačních a publikačních aktivitách v institucích zaměřených na výzkum v oblasti hudební kultury a vzdělávání a na animační aktivity v oblasti hudebního kulturního dědictví v tuzemském i mezinárodním kontextu. 

Forma studia  prezenční, kombinovaná 
Standardní doba studia  4 roky 

Podmínky k přijetí ke studiu

  • Úspěšné absolvování navazujícího magisterského studia nebo magisterského studia v programech zaměřených na oblast hudební edukace úzce souvisejících s programem DSP:  
    • učitelství hudební výchovy pro střední a základní školy,  
    • učitelství hry na nástroj a zpěv, 
    • muzikologie, hudební umění (absolventi těchto či obdobných studijních programů musí doložit absolvování akreditovaného modulu pedagogické propedeutiky apod.). 
  • Úspěšné vykonání přijímací zkoušky.  

Požadavky přijímací zkoušky

  •  Aktivní znalost jednoho cizího jazyka (angličtina, němčina). Prokázání porozumění obsahu cizojazyčného odborného textu. 
  • Předložení tezí projektu připravované disertační práce. Prezentace písemného návrhu názvu, struktury, cílů a metod zamýšlené práce. Obhajoba záměru tématu disertační práce (stručné definování projektu zamýšlené práce podle osnov).  
  • Předložení soupisu publikovaných i nepublikovaných studií, odborných článků, aktivních vystoupení na vědeckých seminářích a konferencích. 
  • Předložení soupisu prostudované odborné a vědecké oborově zaměřené literatury.  
  • Prezentace uceleného základního přehledu o oboru hudební teorie a pedagogika. Bližší specifikace okruhu osobního odborného zájmu z vytipované hudebněpedagogické disciplíny. Specifikace studijního zaměření na konkrétní vědeckou problematiku. 
  • V rámci rozpravy k záměru tématu disertační práce také uchazeči prokazují své komunikační kompetence v jednom světovém jazyce. 

Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů

Studijní plán je tvořen 5 povinnými předměty včetně cizího jazyka (každý za 7 kreditů, tj. celkem 35 kreditů) a 3 povinně volitelnými předměty (každý za 7 kreditů, tj. celkem 21 kreditů), které si student volí v souladu se zaměřením své disertační práce.  

Dále náplň studijního plánu tvoří pedagogické aktivity – výuka studenta (každá za 7 kreditů, tj. celkem 14 kreditů), absolvování zahraniční vědecko-výzkumné stáže (20 kreditů), plnění vědecké, publikační a tvůrčí činnosti (86 kreditů), dále obhajoba projektu disertační práce (10 kreditů), zpracování disertační práce (40 kreditů) a ostatní odborné aktivity (14 kreditů). 

Povinné předměty

  Kredity 
Hudební pedagogika  7
Filozofie edukace  7
Metodologie vědecké práce v oblasti muzikologických disciplín   7
Cizí jazyk 1  7
Cizí jazyk 2  7
Celkem povinné předměty  35

Povinně volitelné předměty

Studenti si z níže uvedené nabídky vybírají 3 předměty korespondující se zaměřením jejich disertační práce. Za absolvování získají 21 kreditů. 

  Kredity 
Hudební teorie 7
Hudební historiografie 20. století 7
Regionální organologie v kontextu doby  7
Kompletní analýza skladeb  7
Hudební psychologie v edukaci  7
Interpretační aspekty sborové tvorby 20. století  7
Varhanní kultura v českých zemích v kontextu evropské hudebně interpretační tradice  7
Celkem povinně volitelné předměty  21

Oborová rada

Předseda oborové rady: 
prof. PaedDr. Jiří Luska, CSc. 

Interní členové:  
prof. MgA. Petr Planý (místopředseda) 
prof. Mgr. MgA. Vít Zouhar, Ph.D. 
doc. PaedDr. Pavel Režný, Ph.D. 
Mgr. et Mgr. Martina Stratilková, Ph.D. 

Externí členové:  
prof. Diane K. Earle, PhD., Kentucky Wesleyan College, Owensboro, Kentucky, USA  
prof. PhDr. Marek Franěk, Ph.D., CSc., Fakulta informatiky a managementu, Univerzita Hradec Králové, Hradec Králové 
prof. PaedDr. Jiří Holubec, Ph.D., Pedagogická fakulta, Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem 
Ass. prof. Paul Christiansen, PhD., College of Communication and The Arts, Seton Hall University New York, USA 
prof. PhDr. Eva Jenčková, CSc., Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové, Hradec Králové 
doc. PhDr. Josef Konečný, CSc. 
doc. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D., Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno 
doc. Mgr. Vladimír Richter, Ph.D., Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno 
prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D., Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, Brno 
prof. PhDr. Karel Steinmetz, CSc., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita, Ostrava 

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)