Výtvarná pedagogika (teorie výtvarné výchovy a tvorby)

Doktorský studijní program Výtvarná pedagogika (teorie výtvarné výchovy a tvorby) je akademicky zaměřeným studijním programem, který připravuje odbornice a odborníky pro oblast didaktiky výtvarné výchovy a edukace v kultuře. Obsahově staví jednak na porozumění historickému vývoji výtvarné výchovy a přístupů k výtvarné tvorbě jedince v kontextu vývoje umění a výtvarné kultury a jednak na aktuálních teoriích výtvarné edukace a tvorby, stejně jako na současných teoriích vizuální komunikace a nových médií ve vztahu k problému vizuální a kulturní gramotnosti. Program nabízí vyváženou kombinaci disciplín zaměřených na výtvarnou pedagogiku, na teorie výtvarné výchovy a tvorby v historických i současných kontextech, stejně jako na teorii, historii a kritiku výtvarného umění a vizuální komunikace coby mateřské disciplíny tradičního vzdělávacího oboru výtvarná výchova. Samostatnou výzkumnou oblast pak představuje oblast zprostředkování umění a výchovy uměním, muzejní a galerijní pedagogika, zprostředkování hmotného kulturního dědictví, resp. edukace v kultuře. Absolventky a absolventi jsou schopni samostatně realizovat výzkum a expertní činnost, proto je během studia kladen důraz na výzkumné aktivity studujících a rozvoj jejich metodologických, prezentačních a komunikačních dovedností, stejně jako na rozvoj jejich erudice a orientace v širokém poli společenskovědních a humanitních disciplín souvisejících s teorií výtvarné výchovy a tvorby. Doktorandi a doktorandky jsou vedeni k tomu, aby se podíleli na pedagogických i odborných a uměleckých aktivitách garantujícího pracoviště a aby se zapojovali do projektové spolupráce a do domácí i mezinárodní odborné rozpravy – což zakládá široké uplatnění absolventů nejen v akademické sféře. 

Forma studia  prezenční, kombinovaná 
Standardní doba studia  4 roky 

Podmínky k přijetí ke studiu

  • Úspěšné absolvování navazujícího magisterského studia nebo magisterského studia v programech zaměřených na oblast výtvarné edukace:  
    • učitelství výtvarné výchovy pro druhý stupeň základních škol nebo střední školy,  
    • učitelství výtvarné výchovy pro základní umělecké školy, 
    • edukace v kultuře, 
    • obory související s výtvarným uměním a pedagogikou v duchu současných interdisciplinárních postupů ve výtvarné pedagogice (například absolventi vysoké umělecké školy s výtvarným zaměřením, absolventi teorie a dějin umění, uměnovědných studií apod.).
       
    U absolventů uměleckých, humanitních či společenskovědních oborů mimo vzdělávací oblast učitelství či neučitelská pedagogika se pak předpokládá absolvování akreditovaného modulu pedagogické propedeutiky či odpovídajícího pedagogického minima na VŠ.
     
  • Úspěšné vykonání přijímací zkoušky.  
  • Předpoklady pro samostatnou výzkumnou a odbornou vědeckou práci v oboru výtvarná pedagogika. Komise posoudí souvislost dosavadních odborných a profesních aktivit se zamýšleným výzkumem a u uchazečů předpokládá zakotvení plánované disertační práce v reáliích blízkých národnímu, evropskému, případně euroamerickému kulturnímu kontextu. 

Požadavky přijímací zkoušky

  • Aktivní znalost jednoho cizího jazyka (angličtina, němčina). 
  • Předložení tezí projektu připravované disertační práce.  
  • Předložení vlastních publikací a činnosti v oboru (článků, aktivních vystoupení na vědeckých konferencích). 
  • Předložení soupisu prostudované odborné literatury z oblasti výtvarné pedagogiky a dějin umění. 
  • Prokázání základních vědomostí a uceleného přehledu z daného oboru. V rámci ústní přijímací zkoušky obhajují uchazeči záměr tématu disertační práce. V rámci rozpravy k záměru tématu disertační práce také uchazeči prokazují své komunikační kompetence v jednom světovém jazyce. 

Okruhy znalostí a způsobilostí prověřované při přijímací zkoušce

  • Orientace v soudobé teorii výtvarné výchovy a středoevropském kulturním kontextu. 
  • Znalost světového a českého výtvarného umění ve vztahu k zamýšlenému tématu. 
  • Jazykové předpoklady (čeština nebo slovenština + angličtina nebo němčina). 
  • Přehled dosavadní činnosti v oblasti teorie a praxe zvoleného oboru (soupis odborné a vědecké činnosti – vystoupení na konferencích, publikace, vedení seminářů a kurzů). 
  • Prezentace navrhovaného tématu disertační práce (stav dosavadního řešení tématu, originalita a aktuálnost tématu, navrhované metody jeho řešení, konkrétní výzkumné postupy, výzkumný problém a možnosti jeho zkoumání).  

Koncepce disertačního projektu

Předložená koncepce disertačního projektu má doporučený rozsah 3–5 stran a následující osnovu:

  • Charakteristika vědecko-odborného zaměření uchazeče v návaznosti na jeho předchozí činnost. 
  • Předpokládaný název práce a formulace výzkumného problému. 
  • Zpráva o dosavadním stavu řešení daného problému v odborné literatuře tuzemské a zahraniční (bibliografie prostudovaných titulů a jiných pramenů). 
  • Specifikace uvažovaných metod výzkumu, rozsahu zvolené problematiky, formulace výzkumné otázky a popis navrhované metodologie (rámcový design zamýšleného výzkumu). 
  • Přibližné časové rozvržení práce na daném tématu a specifikace přínosu pro obor výtvarné pedagogiky. 

Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů

Studijní plán je tvořen 5 povinnými předměty (každý za 7 kreditů, tj. celkem 35 kreditů) a 3 povinně volitelnými předměty (každý za 7 kreditů, tj. celkem 21 kreditů), které si student volí v souladu se zaměřením své disertační práce.  

Dále náplň studijního plánu tvoří pedagogické aktivity – výuka studenta (každá za 7 kreditů, tj. celkem 14 kreditů), absolvování zahraniční vědecko-výzkumné stáže (20 kreditů), plnění vědecké, publikační a tvůrčí činnosti (86 kreditů), dále obhajoba projektu disertační práce (10 kreditů), zpracování disertační práce (40 kreditů) a ostatní odborné aktivity (14 kreditů). 

Povinné předměty

  Kredity
Cizí jazyk  7
Dějiny umění 20. a 21. století  7
Filozofické aspekty edukace  7
Teorie a metodologie vědy  7

Teorie výtvarné výchovy a tvorby 

7
Celkem povinné předměty 35

Povinně volitelné předměty

Studenti si z níže uvedené nabídky vybírají 3 předměty korespondující se zaměřením jejich disertační práce. Za absolvování získají 21 kreditů.

  Kredity
Architektura a edukace  7
Barva a design  7
Edukace v kultuře  7
Intermediální tvorba a veřejný prostor  7
Metodologie výtvarné pedagogiky  7
Nová média v edukačním kontextu  7
Pedagogicko-psychologické aspekty artefiletiky  7
Teorie a metodologie dějin umění   
Teorie vizuální komunikace 7

Výtvarný projev jako diagnostický a terapeutický fenomén

7
Celkem povinně volitelné předměty 21

Oborová rada

Předseda oborové rady:  
doc. Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D. 

Interní členové:  
doc. PhDr. Olga Badalíková, Ph.D.
doc. Mgr. Vladimír Havlík 
doc. Mgr. Jiří Kantor, Ph.D.             
doc. Mgr. Ondřej Michálek 
doc. PhDr. Hana Myslivečková, CSc. 
Prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D. 
doc. Mgr. Miroslav Dopita, Ph.D.         
prof. PhDr. Helena Grecmanová, Ph.D.              
doc. PhDr. Martin Horáček, Ph.D.         
doc. PhDr. Mgr. Petra Potměšilová, Ph.D.       

Externí členové:   
prof. PhDr. Zbyněk Janáček, Fakulta umění, Ostravská univerzita, Ostrava 
prof. Mgr. Miloš Michálek, Fakulta umění a designu, Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Ústí nad Labem  
prof. Mgr. Jindřich Štreit    , Institut tvůrčí fotografie v Opavě, Opava  
prof. PaedDr. Jaroslav Uhel, ArtD., Pedagogická fakulta, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Banská Bystrica 

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)