Bc. Přírodopis a EV se zaměřením na vzdělávání – MAIOR
Témata závěrečných prací na Katedře biologie PdF UP v Olomouci vypisovaná v akademickém roce 2024/2025
Prof. Ing. Milada Bocáková, Ph.D.
1. Fauna střevlíkovitých brouků půdního povrchu vybrané lokality (Epigaeic ground beetles (Coleoptera: Carabidae) of selected habitats)
Práce zahrnuje terénní průzkum pomocí zemních pastí, třídění a determinaci materiálu, zpracování výsledků, práci s literaturou.
2. Revize vybraného rodu brouků (Coleoptera) určité geografické oblasti
Cílem práce bude zpracování popisů jednotlivých druhů a klíčů k určování daného rodu. Práce bude zahrnovat preparaci genitálií příp. dalších struktur, zpracování digitálních fotografií rozlišovacích znaků, sestavení tabulí ilustrací v programu Photoshop. Materiál vybraných skupin brouků je k dispozici.
3. Výuková aplikace/Výukové CD se zaměřením na vybraný taxon bezobratlých
Zpracování textové části výukového CD, zpracování digitálních fotografií vybraných zástupců ve spolupráci s Vlastivědným muzeem v Olomouci, práce s odbornou literaturou.
4. Návrh školní naučné stezky ve vybraném regionu
5. Fauna vybrané skupiny hmyzu (např. denní motýli, brouci) zvolené lokality a její využití v environmentální výchově
6. Ohrožené druhy bezobratlých a jejich využití v environmentální výchově
7. Využití informačních technologií ve výuce zoologie bezobratlých na 2. stupni ZŠ
Mgr. Anežka Holcová Gazárková, Ph.D.
- Monitoring a mapování obojživelníků a plazů na vybraných lokalitách.
- Monitoring a mapování myšky drobné (Micromys minutus) na vybraných lokalitách.
- Monitoring a mapování plšíka lískového (Micromys minutus) na vybraných lokalitách.
- Proč některé samice hnízdí pohromadě? (communal nesting and cooperative breeding). Rešerše.
RNDr. Martin Jáč, Ph.D.
1. Hodnocení kognitivní náročnosti učebních úloh ve vybraných interaktivních učebnicích a pracovních sešitech
Typ práce: výzkumná práce - zpracování primárních dat (dle článku 7, písm. b vnitřní normy PdF-B-23/13-ÚZ01)
Stručná anotace: Teoretická část práce bude zaměřena na obecnou charakteristiku učebnic a pracovních sešitů se zaměřením na současné učebnicové řady pro vzdělávací obor Přírodopis, ke kterým jsou dostupné interaktivní učebnice či interaktivní pracovní sešity (či další doplňkové interaktivní výukové materiály). V praktické části bakalářské práce budou hodnoceny interaktivní učební úlohy ve vybraných učebnicích a pracovních sešitech přírodopisu (minimální rozsah interaktivní učebnice MIUČ+ nakladatelství Nová škola pro 6. až 9. ročník a řada pracovních sešitů Přírodopis s nadhledem pro 6. až 9. ročník nakladatelství Fraus). Hlavním cílem praktické části práce bude ověřit, do jaké míry je kognitivní náročnost učebních úloh limitována technickými parametry digitálního učebního prostředí (např. interaktivní tabule, tablet apod.). Kognitivní náročnost učebních úloh bude hodnocena s využitím modifikované dvoudimenzionální Bloomovy taxonomie, sledovány budou také jednotlivé typy učebních úloh). Zjištěná data budou vyhodnocena s využitím relevantních statistických metod (základní popisné statistiky, test chí-kvadrát, Studentův t-test).
Poznámka: zpracování tématu předpokládá využití základních statistických metod (vhodné např. pro studenty v kombinaci s oborem Matematika se zaměřením na vzdělávání). Na výsledky bakalářské práce bude následně možné navázat v rámci diplomové práce - zpracování izomorfních učebních úloh pro podporu aktivního učební žáků s využitím vrstevnického učební a skupinové práce žáků.
Mgr. Eva Jahodářová, Ph.D.
1. Algologický průzkum vybrané lokality
Práce bude zaměřena na floristický průzkum sinic a řas vybrané lokality (po dohodě se studentem). Odebrané vzorky budou následně mikroskopicky vyhodnoceny v laboratoři a získána data následně zpracována.
2. Průzkum půdních sinic vybrané lokality
Práce bude zaměřena na průzkum půdních sinic vybrané lokality. Z odebraných vzorků půdních sinic budou izolovány čisté kmenové kultury, ty budou následně morfologicky charakterizovány a fotograficky zdokumentovány.
3. Extrémofilní sinice a řasy
Tato práce je čistě rešeršního charakteru.
Další rešeršní témata týkající se sinic a řas - po domluvě se studentem
Mgr. Jitka Kopecká, Ph.D.
1. Využití animací ve výuce přírodopisu jako nástroje zlepšení porozumění geologickým fenoménům
Aplikační práce - tvorba didaktického materiálu a jeho rámcové ověření ve výuce (vhodné pro kreativní zájemce se zájmem o geologii a schopností, nebo snahou naučit se, editovat videa (technika fázové animace- „stop motion“), nebo programovat ve Scratchi (či v jiných animačních programech)
2. Využití analogií ve výuce přírodopisu jako nástroje zlepšení porozumění geologickým fenoménům
Aplikační práce - tvorba didaktického materiálu a jeho rámcové ověření ve výuce (vhodné pro kreativní zájemce se zájmem o geologii, analytickým myšlením a interdisciplinárním vhledem)
3. Náměty pro práci s geologickou mapou ve výuce přírodopisu
Aplikační práce - tvorba didaktického materiálu a jeho rámcové ověření ve výuce (vhodné pro kreativní zájemce se zájmem o geologii, mapy a práci v terénu)
Doc. RNDr. Jitka Málková CSc.
1. Průzkum flóry a vegetace vybraného území (upřesnění tématu po konzultaci)
2. Mapování vybraných zvláště chráněných druhů cévnatých rostlin ve zvoleném území
3. Mapování vybraných invazních druhů cévnatých rostlin na vybraném území
4. Využití vybraného parku/arboreta ve výuce botaniky na základní škole
5. Léčivé a jedovaté rostliny v učebnicích ZŠ a nižších stupňů gymnázií
Mgr. Jana Procházková
1. Epifytické mechorosty v městském prostředí
Bakalářská práce bude zaměřena na bryofloristický průzkum stromů v různých zónách městské zástavby. Teoretická část bude obsahovat základní charakteristiku mechorostů se zaměřením na epifyty a jejich přizpůsobení životu na kmeni stromu. Dále budou nastíněny základní rysy ekologie mechorostů a popsány hlavní faktory prostředí, které mohou ovlivňovat výskyt epifytických mechorostů v lidských sídlech. V rámci praktické části proběhne průzkum mechorostů na kmenech vybraných dřevin v různých zónách města. Získaná data budou vyhodnocena a diskutována.
2. Bryoflóra vybraného území (možno zadat několikrát v různých územích)
Bakalářská práce bude zaměřena na průzkum mechorostů vybraného území. Teoretická část bude obsahovat vymezení a charakteristiku zkoumaného území doplněnou o historické údaje o výskytu mechorostů získané excerpcí literatury. V rámci praktické části proběhne vlastní průzkum bryoflóry se zaměřením na jednotlivé substráty, které se v daném území nacházejí.
3. Mapování vybraných vzácných druhů cévnatých rostlin v oblasti Chřibů a Ždánického lesa
Bakalářská práce bude zaměřena na mapování vybraných vzácných druhů cévnatých rostlin v oblasti Chřibů a Ždánického lesa. V teoretické části bude zpracována základní charakteristika území a provedena excerpce historických údajů o výskytu vybraných druhů. V praktické části proběhne vlastní průzkum oblasti, budou navštíveny lokality historických i současných nálezů vybraných vzácných druhů rostlin, případně vytipovány a prozkoumány lokality nové. Na lokalitách bude zaznamenána velikost a vitalita populace mapovaného druhu a proveden vegetační snímek. Popsán a zhodnocen bude také současný management. Získaná data budou porovnána a komentována, součástí bude také popis optimálního managementu pro daný druh ve zkoumaném území.
4. Deštníkové druhy cévnatých rostlin a jejich význam v ochraně přírody (možno zadat několikrát pro různé typy biotopů)
Bakalářská práce bude zaměřena na tzv. deštníkové druhy cévnatých rostlin české květeny a jejich význam v ochraně přírody. Teoretická část práce bude zaměřena na charakteristiku vybraných typů ohrožených biotopů ČR a příčin jejich ohrožení. V této části bude dále vysvětlen pojem deštníkový druh a uvedeny příklady rostlin, které jsou deštníkovými druhy pro jednotlivé typy těchto biotopů. V praktické části bude zdokumentována populace vybraného deštníkového druhu na několika lokalitách jeho výskytu, včetně vegetačních snímků. Získaná data budou porovnána a komentována. Součástí bude popis a zhodnocení ochranářského managementu, který na navštívených lokalitách probíhá, a návrh jeho případné optimalizace.
Mgr. Kateřina Sklenářová, Ph.D.
1. Biologický charakter genetických poruch – téma je již obsazeno
2. Vliv včel na zdraví člověka – téma je již obsazeno
3. Zoologická pozorování se zaměřením na vybranou skupinu bezobratlých živočichů ve vybrané lokalitě (téma bude upřesněno po konzultaci) – 1-2 studenti
4. Mikroplasty v tělech živočichů (téma bude upřesněno po konzultaci)
V případě zájmu studenta o vlastní konkrétní odborné téma se zaměřením na bezobratlé živočichy je možné dohodnout i jiné téma.
RNDr. Olga Ševčíková, Ph.D.
1. Tvorba fotografického atlasu květů ke srovnávání jejich morfologie ve výuce přírodopisu
2. Zajímavosti o stavbě letokruhů dřevin využitelné v přírodovědném kroužku
3. Analýza vybraného výukového tématu v učebnicích přírodopisu
Ing. Pavlína Škardová, Ph.D.
1. Výběr a kultivace rostlin na školním pozemku pro potřeby práce s přírodním materiálem
2. Mechová zahrádka – založení a péče v prostředí ZŠ
3. Studie výsevu a výsadby zelenin na školním pozemku s ohledem na potřeby výuky
Doc. RNDr. Radim Vašut, Ph.D.
1. České názvosloví dřevin v učebnicích a populárně naučné literatuře. Revize české nomenklatury v českých učebnicích/dendrologických publikacích. Téma je vhodné jako dlouhodobější projekt (BP + DP).
2. Mikrofotografie. Využití 3D mikrofotografie ve výuce přírodopisu/biologie. Téma je vhodné jako dlouhodobější projekt (BP + DP).
RNDr. Dagmar Vašutová, Ph.D.
1. Reprodukční orgány u vybraných druhů tavolníků
- teoretická část práce bude zaměřena na stručný popis vybraných druhů rodu Spiraea (tavolník); praktická část se bude týkat morfologie květů zkoumaných druhů, testována bude také životnost pylu u zkoumaných druhů (realizace vlastní praktické části – již jaro 2025!)
2. Návrh informačních tabulí pro školní zahradu
- v rámci obohacení zahradního pozemku PdF UPOL v environmentální oblasti se nabízí možnost navrhnout řadu informačních tabulí k již se vyskytujícím prvkům na zahradě (záhony, sad, kompost, atd.); případně možnost navrhnout nové zahradní prvky, které by se mohly na zahradu pořídit a připravit tabule i pro ně
3. Dotazníkové šetření s environmentální tematikou / s tematikou udržitelného rozvoje
- dotazníkové šetření v oblasti environmentální výchovy / udržitelného rozvoje / ve školách (průběh dotazníkového šetření u žáků, nebo učitelů
Doc. RNDr. Jiří Zimák, CSc.
1. Puklinová tektonika šumperského masivu
2. Puklinová tektonika Mladečského krasu
3. Výskyty železných rud na Konicku
4. Geologická dokumentace výchozů brunovistulika na Olomoucku
5. Dvě jednodenní komplexní geologické exkurze pro žáky základní školy do okolí Nedvědice
6. Mineralogicko-petrografická charakteristika metadoleritů v okolí Suché Rudné
7. Mineralogicko-petrografická charakteristika granátických amfibolitů z okolí Vápenné
8. Mineralogicko-petrografická charakteristika granátických amfibolitů sobotínského amfibolitového masivu
9. Mineralogicko-petrografická charakteristika světlých metavulkanitů z okolí Horní Lipové
10. Geologická naučná stezka Slatinice – Čelechovice na Hané
Mgr. Učitelství přírodopisu a environmentální výchovy pro 2. stupeň ZŠ - MAIOR
Témata závěrečných prací na Katedře biologie PdF UP v Olomouci vypisovaná v akademickém roce 2024/2025
Prof. Ing. Milada Bocáková, Ph. D.
1. Fauna střevlíkovitých brouků (Coleoptera: Carabidae) půdního povrchu vybrané lokality
Práce zahrnuje terénní průzkum pomocí zemních pastí, třídění a determinaci materiálu, zpracování výsledků, práci s literaturou.
2. Revize vybraného rodu brouků (Coleoptera) zvolené geografické oblasti
Cílem práce bude zpracování popisů jednotlivých druhů a klíčů k určování daného rodu. Práce bude zahrnovat preparaci genitálií příp. dalších struktur, zpracování digitálních fotografií rozlišovacích znaků, sestavení tabulí ilustrací v programu Photoshop. Materiál vybraných skupin brouků je k dispozici.
3. Výuková aplikace/Výukové CD se zaměřením na vybraný taxon bezobratlých
Zpracování textové části výukového CD, zpracování digitálních fotografií vybraných zástupců ve spolupráci s Vlastivědným muzeem v Olomouci, práce s odbornou literaturou.
4. Návrh školní naučné stezky ve vybraném regionu
5. Fauna vybrané skupiny hmyzu (např. denní motýli, brouci) zvolené lokality a její využití v environmentální výchově
6. Ohrožené druhy bezobratlých vybraného regionu a jejich využití ve výuce na ZŠ
7. Využití informačních technologií ve výuce zoologie bezobratlých na 2. stupni ZŠ
8. Analýza aktuálního stavu transformace poznatků o evoluci živočichů v učebnicích přírodopisu
Mgr. Anežka Holcová Gazárková, Ph.D.
1. Monitoring a mapování obojživelníků a plazů na vybraných lokalitách.
2. Monitoring a mapování myšky drobné (Micromys minutus) na vybraných lokalitách.
3. Monitoring a mapování plšíka lískového (Micromys minutus) na vybraných lokalitách.
RNDr. Martin Jáč, Ph.D.
1. Efektivita využití komiksů ve výuce vybraných přírodopisných témat na 2. stupni ZŠ (Téma je aktuálně rezervováno).
Typ práce: aplikační práce (dle článku 7, písm. c, vnitřní normy PdF-B-23/13-ÚZ01)
Teoretická část diplomové práce bude zaměřena na problematiku žákovských prekoncepcí a miskoncepcí v kontextu teorie konceptuální změny. Současně bude zpracována problematika možností využití komiksů k diagnostice žákovských prekoncepcí a miskoncepcí, respektive k rekonstrukci žákovských představ s využitím komiksů. Praktická část diplomové práce bude zaměřena na ověření efektivity využití komiksů pro vybraná témata ve výuce přírodopisu na 2. stupni ZŠ (ověřeny budou minimálně tři komiksy). V rámci ověření efektivity výuky bude s využitím výzkumného paradigmatu pretest/posttest analyzován vliv komiksů na rozvoj žákovských znalostí v daném výukovém tématu a případnou rekonstrukci žákovských představ. V diplomové práci budou také doloženy a vyhodnoceny žákovské výstupy z jejich práce s komiksy ve výuce.
2. Tvorba a pilotní ověření didaktického testu pro zjišťování žákovských znalostí z biologie člověka na 2. stupni ZŠ
Typ práce: výzkumná práce – zpracování primárních dat (dle článku 7, písm. b vnitřní normy PdF-B-23/13-ÚZ01)
Stručná anotace: Teoretická část diplomové práce bude zaměřena na problematiku tvorby didaktických testů, typy položek v didaktických testech a psychometrické parametry, které by měl didaktický test splňovat. V praktické části diplomové práce bude zpracována obsahová analýza výukového tématu biologie člověka na 2. stupni ZŠ na úrovni kurikulárních dokumentů a vybraných učebnic. Na základě obsahové analýzy bude zpracován reprezentativní didaktický test z biologie člověka pro zjišťování žákovských znalostí v tomto výukovém tématu na konci jejich studia na 2. stupni ZŠ (tedy v 9. ročníku). Didaktický test bude pilotně ověřen na reprezentativním vzorku žáků na 2. stupni ZŠ a víceletých gymnázií, výsledky testování budou zpracovány s využitím relevantních statistických metod.
Poznámka: s ohledem na náročnost zpracování tématu je vhodnější pro studenty prezenční formy studia se zájmem o oblast biologie člověka; v rámci DP budou využívané pokročilejší statistické metody zpracování dat (metodika statistického vyhodnocování dat bude součástí konzultací k DP, předpokladem úspěšného zvládnutí je znalost základní středoškolské matematiky a statistiky).
Mgr. Eva Jahodářová, Ph.D.
1. Průzkum půdních sinic vybrané lokality
Práce bude zaměřena na průzkum půdních sinic vybrané lokality. Z odebraných vzorků půdních sinic budou izolovány čisté kmenové kultury, ty budou následně morfologicky charakterizovány a bude provedena fotografická dokumentace. Případně budou dané kmeny charakterizovány i geneticky na základě sekvenování genu 16S rRNA. Genetická část práce bude probíhat v Algologické laboratoři na katedře botaniky PřF UP.
2. Algologický průzkum vybrané lokality
Práce bude zaměřena na floristický průzkum sinic a řas vybrané lokality (po dohodě se studentem). Odebrané vzorky budou následně mikroskopicky vyhodnoceny v laboratoři a získána data následně zpracována.
Mgr. Jitka Kopecká, Ph.D.
1. Didaktické prostředky v přípravě budoucích učitelů přírodopisu: analýza provázanosti s výukovými cíli
Výzkumná práce charakter kvalitativní obsahové analýzy a zaměřuje se na posouzení výběru různých typů didaktických prostředků v kontextu naplnění stanovených výukových cílů a obsahu přírodopisného učiva.
2. Vztah mezi profesním zájmem učitelů o geologii a jejich výukovými přístupy
Výzkumná práce má povahu kvalitativního výzkumu postaveném na polostrukturovaných rozhovorech s učiteli. Zaměřuje se na posouzení vlivu postojů učitelů ke geologii a geologickému učivu na jejich volbu různých výukových strategií zařazovaných do výuky geologie.
Doc. RNDr. Jitka Málková CSc.
1. Návrh projektové výuky v přírodopisu s využitím botanicky významné lokality
2. Návrh dvou botanicky a ekologicky zaměřených exkurzí do okolí vybrané základní školy
3. Návrh naučné stezky různými biotopy (ve vybraném území)
4. Floristické zpracování vybrané lokality
5. Botanicky cenné lokality v okolí vybrané školy (jejich využití ve výuce přírodopisu
Mgr. Kateřina Sklenářová, Ph.D.
1. Využití vybrané skupiny hmyzu pro výuku přírodopisu na ZŠ – téma je již obsazeno
2. Symbióza – zpracování tématu pro výuku
V případě zájmu studenta o vlastní konkrétní odborné téma se zaměřením na bezobratlé živočichy je možné dohodnout i jiné téma.
RNDr. Olga Ševčíková, Ph.D.
1. Průzkum schopnosti studentů učitelství přírodopisu a biologie tvořit učební úlohy různé náročnosti
Ing. Pavlína Škardová, Ph.D.
1. Využití výukových prostor zvolené základní školy v předmětu Pěstitelské práce, chovatelství (koutek živé přírody, kmenová učebna, společné prostory)
2. Didaktické využití zvolené skupiny kulturních druhů rostlin ve výuce na 2. stupni ZŠ
3. Využití výukového pozemku vybrané základní školy v předmětu Pěstitelské práce, chovatelství
Doc. RNDr. Radim Vašut. Ph.D.
1. Polyploidie v rodu Tavolník (Spiraea, Rosaceae). Měření velikosti genomu u vybraných taxonů okrasných tavolníků pomocí průtokové cytometrie. (Zadáno)
2. Dendrologický nebo botanický průzkum na vybrané lokalitě (např. v místě bydliště).
RNDr. Dagmar Vašutová, Ph.D.
1. Environmentální program pro farmu Doubravský Dvůr
- návrh programu s environmentální tematikou; charakteristika programu; realizace programu- program je nutné zrealizovat a zhodnotit jeho průběh minimálně v rozsahu popisné statistiky
Doc. RNDr. Jiří Zimák, CSc.
1. Mineralogie granitových pegmatitů v Nové Červené Vodě
2. Mineralogie železnorudných akumulací typu Lahn-Dill na Konicku
3. Mineralogicko-petrografická charakteristika metadoleritů vrbenské skupiny
4. Silikáty barya na ložisku Zlaté Hory-Hornické skály
5. Využitelnost výchozů v okolí Moravské Třebové pro výuku petrografie na základní škole