Informace k praxím
Organizační i metodické pokyny naleznete ve STAGu a v Moodlu
Náhradní termín pro předmět KPV/UPR@
Náhradní termín realizace Úvodní pedagogické praxe s reflexí (1. roč. PS U1ST) se uskuteční v pátek 22. listopadu 2024 na FZŠ Demlova v Olomouci. Bližší informace v systému MOODLE k tomuto předmětu.
Náslechová praxe studentů 3. ročníku oboru Učitelství pro 1.stupeň ZŠ
KPV/P5R@ Pedagogická praxe 5 s reflexí – práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Metodik praxe: Mgr. Bc. Marcela Otavová, Ph.D.
Dne 28. a 29. 3. 2023 proběhla náslechová praxe studentů a studentek 3.ročníku oboru Učitelství pro 1.stupeň ZŠ na fakultní škole ZŠ a MŠ Svatoplukova v Olomouci. Studenti byli rozděleni do tříd od 1. do 5.ročníku, ve kterých měli možnost vidět práci s žáky s podpůrnými opatřeními a s žáky nadanými. Hospitace probíhala čtyři vyučovací hodiny
a poté následovala diskuze s panem ředitelem, školním psychologem, výchovnou poradkyní, panem učitelem a paní učitelkou 1.tříd a jedním z asistentů pedagoga. Studentům se pan ředitel a jeho kolegové snažili předat informace o chodu školy, speciální výchovné péči, systému tandemové výuky, práci asistentů pedagoga a obecně o výchovně vzdělávacích principech, jimiž se škola řídí.
Studenti dostali příležitost položit otázky, které je zajímají, či doptat se na postřehy z hospitace. Většina otázek směřovala k tandemové výuce, která na této fakultní škole velmi efektivně probíhá.
Z pohledu jedné ze studentek:
Hospitaci na Základní škole Svatoplukova, která patří mezi inkluzivní školy, hodnotím velmi přínosně pro svou budoucí profesi. Paní učitelka v kmenové třídě, ve které jsem měla možnost náslech realizovat, nám objasnila problematiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, kteří tuto třídu navštěvují. Vzhledem k tomu, že je zde několik žáků s různými stupni podpůrných opatření, a také žáci nadaní, bylo skvělé pozorovat naplňování edukačních cílů v takto heterogenní třídě. Paní učitelka měla strukturu hodiny sestavenou vhodně pro všechny žáky, nebylo vidět, že by se někdo nudil či nestíhal v učivu. Díky pomoci asistentů pedagoga všichni žáci pracovali svým tempem a jako pozorovatelka bych bez informací od paní učitelky ani nepoznala, kteří žáci mají podpůrná opatření.
Z pohledu jedné ze studentek:
Hospitace pro mě byla velmi přínosná. Měla jsem možnost pozorovat 3. ročník, který navštěvovali tři žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. Díky skvělé spolupráci třídní učitelky a asistentů pedagoga byl jen nepatrný rozdíl oproti chodu „běžné“ třídy. Nejvíce mě zaujalo relaxační cvičení, které je uskutečňováno každou poslední hodinu (cca 10 min) vyučování daného dne. Žáci se zklidní, zrekapitulují si celý den a vyzdvihnou jeho důležité momenty. Do relaxačního cvičení jsou vždy zapojovány i hudební nástroje, díky kterým je atmosféra celého okamžiku ještě silnější. Já jsem měla možnost zúčastnit se relaxačního cvičení, které bylo doprovázeno na djembe a japonskou flétnu. Tyto hudební nástroje nejsou jediné, které pan asistent s paní učitelkou využívají. Snaží se je střídat, a umožnit tak žákům rozmanité podoby relaxace.
Byla bych ráda, kdybychom v budoucnu měli možnost navštívit podobné vyučování a mohli tak obohatit svou pedagogickou praxi nejen s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
Lenka Kykalová, Andrea Málková
Další fotografie z praxe zde