Konference Trendy ve vzdělávání
Konference s názvem "Trendy ve vzdělávání" je orientována na řešení obecných otázek spojených s osobností učitele, a dále v rámci jednotlivých oborových didaktik (didaktika techniky, informatiky, chemie, výtvarné výchovy, fyziky, hudební výchovy, přírodopisu, geografie, matematiky, cizích jazyků…) na vytvoření interdisciplinárního prostoru pro prezentování řešených problémů, výzkumných výsledků a podnětů pro inovace ve vzdělávací teorii i praxi. Jednotlivé sekce budou tematicky odpovídat oborově-didaktickému zaměření konference. Důraz je kladen na networking a vytváření mezioborových výzkumných týmů. Konference je primárně určena nejen pro pracovníky dlouhodobě bádající v oblasti vzdělávání, ale i začínající vědecké pracovníky (Ph.D. studenty). Vítáni jsou rovněž účastníci působící ve vzdělávací praxi.
Z každého ročníku konference je pořizována reportážní foto / video dokumentace.
Ročník 2024
Termín konání: 22. 4. - 24. 4. 2024
Místo konání: Olomouc, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého
Program konference: Program
Sborník abstraktů: Sborník
Zaměření konference:
Ročník 2024 je orientován na řešení aktuálních otázek v oblastech:
- Mezipředmětová spolupráce a propojování vzdělávacích obsahů různých vyučovacích předmětů.
- Modernizace kurikula jednotlivých předmětů – technika, informatika, biologie, fyzika, chemie, umění,
matematika, pěstitelství, příprava pokrmů a dalších.
- Oborové didaktiky a odborné vzdělávání na středních školách v kontextu požadavků průmyslu, zemědělství
a služeb v 21. století.
Vítány jsou však všechny příspěvky, které obohatí diskusi o inovacích ve vzdělávání napříč jednotlivými předměty, včetně vzdělávání v mateřských školách a vzdělávání volnočasového. Konference představuje interdisciplinární prostor pro prezentování řešených problémů, výzkumných výsledků, inovativních námětů do výuky, případových studií
a podnětů pro propojování teorie s praxí. Jednotlivé sekce tematicky odpovídají oborově-didaktickému zaměření konference.
Konference je určena vědeckým pracovníkům, Ph.D. studentům, učitelům základních škol, pracovníkům veřejné správy a dalším zájemcům.
Více informací ke stažení zde CZ
Link na registrační formulář:
- aktivní účast / active participation at the conference - ZDE / HERE
- pasivní účast / passive participation at the conference - ZDE / HERE
Aktuální šablona abstraktu příspěvku v českém jazyce ke stažení ZDE
The current abstract template in English can be downloaded HERE
Platební údaje Adresát: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta Žižkovo nám. 5, 779 00 Olomouc IČ: 61989592, DIČ: CZ61989592, ČR Platby v Kč: Číslo účtu: 19 – 1096330227/0100 IBAN CZ0901000000191096330227 SWIFT (kód banky) KOMBCZPPXXX Variabilní symbol 994124021 Konstantní symbol 0308 Platby v EUR: Číslo euroúčtu: 43 – 3855090287/0100 IBAN CZ9801000000433855090287 SWIFT (kód banky) KOMBCZPPXXX Variabilní symbol 994124021 Konstantní symbol 0308 Do „zprávy pro příjemce“ uveďte jméno účastníka/ů a název ústavu Peněžní ústav: Komerční banka Olomouc Tř. Svobody 14 779 11 Olomouc
Ročník 2023
Termín konání: 26. 4. - 28. 4. 2023
Místo konání: Olomouc, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého
Program konference: Program
Sborník abstraktů: Sborník
Zaměření konference:
Ročník 2023 je orientován na řešení aktuálních otázek spojených s výukou STEAM předmětů ve školách – základních, středních a vysokých. Zvláštní zřetel je kladen na otázku spojenou s využíváním moderních digitálních technologií ve výuce. Vítány jsou však všechny příspěvky, které obohatí diskusi o inovacích ve vzdělávání napříč jednotlivými předměty, včetně vzdělávání v mateřských školách a vzdělávání volnočasového. Konference představuje interdisciplinární prostor pro prezentování řešených problémů, výzkumných výsledků, inovativních námětů do výuky, případových studií a podnětů pro propojování teorie s praxí. Jednotlivé sekce tematicky odpovídají oborově-didaktickému zaměření konference. Konference je určena vědeckým pracovníkům, Ph.D. studentům, učitelům základních škol, pracovníkům veřejné správy a dalším zájemcům.
Ročník 2022
Konference TVV 2022 bude letos pořádaná společně s konferencí DIDMATTECH 2022.
Termín konání: 4. 5. - 6. 5. 2022
Aktualizovaný program konference: Program
Sborní abstraktů: Sborník
Změny
- Prodloužen termín registrace a odeslání abstraktu do (Registration & Abstract submission): 24.4.2021
- Potvrzení akceptace abstraktu do (Abstract Acceptance Confirmation): 28.4.2022
- Konferenční poplatek do (Conference Fee Payment): 30.4.2022
- Odeslání příspěvku do (Regular Paper Submission to the Editorial System of the Selected Journal): 30.5.2022
Zaměření konference:
- Výběr a utváření učiva v kontextu očekávaných výstupů učení vzdělávacích oblastí „Člověk a svět práce“ a „Informatika“.
- Gramotnostně orientovaná výuka se zaměřením na techniku a informatiku.
- Pronikání moderních technologií do volnočasových zájmových aktivit dětí.
- Mezipředmětová integrace nebo multioborové pojetí (technika, fyzika, chemie, přírodopis, výtvarná výchova, informatika, matematika…)?
- Vzdělávání na středních školách – duální systém vzdělávání a inovace učiva.
Více informací ke stažení ZDE
Přihlašovací formulář pro účastníky ZDE
Aktuální šablona abstraktu příspěvku ke stažení ZDE (Abstract Template)
Ročník 2021
Z DŮVODU SITUACE OHLEDNĚ COVID-19 BUDE KONFERENCE PROBÍHAT POUZE ONLINE FORMOU (VÍCE INFORMACÍ KE STAŽENÍ NÍŽE)
Termín konání: 5. 5. - 6. 5. 2021
Zaměření konference:
- Digitální technologie a jejich využití napříč vyučovacími předměty.
- Technické vzdělávání „na dálku“ jako výzva k inovativním proměnám.
- Nové kurikulum informatiky na základních školách a možnosti jeho realizace.
- Metodická podpora jako nezbytnost úspěšné realizace techniky a informatiky na základních a středních školách.
Více informací ke stažení zde CZ
Aktuální šablona abstraktu příspěvku ke stažení ZDE (Abstract Template)
Návod pro připojení se k virtuální konferenci: ZDE (https://bbb.upol.cz/b/dra-woa-tkw-8zs) heslo: 809869
Ročník 2020
Z DŮVODU SITUACE OHLEDNĚ COVID-19 BUDE KONFERENCE PROBÍHAT POUZE ONLINE FORMOU (VÍCE INFORMACÍ KE STAŽENÍ NÍŽE)
Termín konání: 18. 5. - 20. 5. 2020
Zaměření konference:
- Podmínky realizace technického vzdělávání na základních školách.
- Digitální technologie a jejich využití napříč vyučovacími předměty.
- Inovativní metody výuky informatiky na základních školách.
- Kurikulum technického vzdělávání na základních školách v zahraničí.
Více informací ke stažení zde CZ
Aktuální šablona abstraktu příspěvku ke stažení ZDE
Aktuální šablona příspěvku do časopisu TVV ke stažení CZ
Průvodce vložením článku a posudku časopisu TVV zde
Aktuální šablona příspěvku do časopisu JTIE dostupná zde
Sborník abstraktů 2020 ke stažení ZDE
Online sekce
Vítáme vás v online sekci konference Trendy ve vzdělávání 2020.
Příspěvky jsou přehledně seřazeny podle sekcí níže a u každého příspěvku je možné si prohlédnout abstrakt (abstrakt ke stažení vždy skrze český název příspěvku).
V případě, že autor či kolektiv autorů dodali on-line prezentaci je vždy u příspěvku taktéž odkaz k prohlédnutí on-line prezentace.
Věříme, že Vás tato forma potěší i v této nelehké době.
ČÁST „TECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ PART „TECHNOLOGY EDUCATION“ | |
REÁLNÉ EXPERIMENTY V TERMODYNAMICE VYHODNOCOVANÉ POMOCÍ TERMOKAMERY THERMOGRAPHY IN LABORATORY EXERCISES AT CZECH SCHOOLS Daniel AICHINGER, Jan KROTKÝ |
|
CRITICAL THINKING IN TECHNICAL ISSUES OF ECOLOGICAL EDUCATION Mirosław BĄK, Antonina KALINICHENKO Prezentace ZDE |
|
TVOŘIVĚ TECHNICKÉ ČINNOSTI NA PRIMÁRNÍ ŠKOLE Z POHLEDU STUDENTŮ UČITELSTVÍ CREATIVE TECHNICAL ACTIVITIES AT PRIMARY SCHOOL FROM THE PERSPECTIVE OF FUTURE TEACHERS Pavlína ČÁSTKOVÁ, Jiří KROPÁČ |
|
DEVELOPING THE SUPPORT SYSTEM FOR IMPLEMENTING THE INNOVATIVE CONCEPT OF TECHNICAL EDUCATION AT LOWER SECONDARY SCHOOLS IN THE CZECH REPUBLIC – TECHNOLAB Jiří DOSTÁL, Pavlína ČÁSTKOVÁ, Miroslav JANU, Radim DĚRDA, Jan KUBRICKÝ, Hana BUČKOVÁ, Jiří KROPÁČ, Michal MRÁZEK, Adéla TOŠENOVSKÁ |
|
GENDEROVÉ ROZDÍLY ZNALOSTÍ ŽÁKŮ VE VYBRANÝCH OBLASTECH TECHNIKY GENDER DIFFERENCES OF PUPILS’ KNOWLEDGE IN SELECTED FIELDS OF TECHNOLOGY Pavel DOSTÁL, Svatopluk SLOVÁK, Radim ŠTĚPÁNEK, Veronika ŠVRČINOVÁ Prezentace ZDE |
|
INTERDISCIPLINÁRNE VZDELÁVANIE V RÁMCI KATEGÓRIE ODPAD: CIELE A PERSPEKTÍVY INTERDISCIPLINARY EDUCATION IN THE WASTE CATEGORY: AIMS AND PERSPECTIVES Melánia FESZTEROVÁ |
|
PRIPRAVENOSŤ ŠTUDENTOV PREDŠKOLSKEJ A ELEMENTÁRNEJ PEDAGOGIKY NA VÝUČBU PRACOVNÉHO VYUČOVANIA PREPAREDNESS OF STUDENTS OF PRE-PRIMARY AND PRIMARY PEDAGOGY FOR TEACHING OF TECHNICAL EDUCATION Mária KOŽUCHOVÁ, Martin KURUC Prezentace ZDE |
|
STRATEGIE VÝUKY S PODPOROU POČÍTAČEM ŘÍZENÝCH STROJŮ A VZDĚLÁVÁNÍ UČITELŮ TEACHING STRATEGY WITH SUPPORT OF COMPUTER CONTROLLED MACHINES AND TEACHER EDUCATION IN THIS FIELD Jan KROTKÝ |
|
HOW AND WHY TEACH ABOUT SOLAR ENERGY DISTRIBUTION IN THE LANDSCAPE: THE USE OF THERMOVISION AND FURTHER DIGITAL TECHNOLOGIES FOR INOVATION OF SCIENCE EDUCATION Renata RYPLOVÁ, Jan POKORNÝ, Natálie HOTAŘOVÁ |
|
MODELOVÁNÍ VÝROBNÍCH PROCESŮ S VYUŽITÍM PROGRAMU SIMUL8 V KONTEXTU VÝUKY TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ MODELING PRODUCTION PROCESSES USING SIMUL8 SOFTWARE IN THE CONTEXT OF TEACHING TECHNICAL SUBJECTS Michal SEDLÁČEK Prezentace ZDE |
|
MONTESSORI PRINCIPY V ROZVOJI TECHNICKÉHO MYŠLENÍ MONTESSORI PRINCIPLES IN DEVELOPMENT OF TECHNOLOGICAL THINKING Václav TVARŮŽKA Prezentace ZDE |
|
ČÁST „INFORMATIKA A DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE“ PART „INFORMATICS AND DIGITAL TECHNOLOGY“ | |
TRENDY URČOVÁNÍ ÚROVNĚ INFORMATICKÉHO MYŠLENÍ U ŽÁKŮ TRENDS IN ASSESSING THE STUDENTS’ LEVEL OF THE COMPUTATIONAL THINKING Lucie BRYNDOVÁ Prezentace ZDE |
|
UŽITEČNÉ E-ZDROJE PRO VÝUKU MATEMATIKY OČIMA STUDENTŮ UČITELSTVÍ USEFUL E-RESOURCES FOR TEACHING MATHEMATICS FROM THE STUDENT´ VIEW Radka DOFKOVÁ Prezentace ZDE |
|
DIGITÁLNÍ TECHNOLOGIE JAKO NÁSTROJ ŠKOLNÍHO PODVÁDĚNÍ DIGITAL TECHNOLOGY AS A TOOL FOR SCHOOL CHEATING Jarmila HONZÍKOVÁ, Petr SIMBARTL, Ján BAJTOŠ |
|
PREFERENCES OF TEACHERS OF INFORMATICS IN IMPLEMENTING THE THEMATIC UNIT OF ALGORITMIZING AND PROGRAMMING INTO TEACHING Milan KLEMENT, Tomáš DRAGON Prezentace ZDE |
|
CREATING SOFTWARE TOOL MANAGEMENT AND RECORDING OF EDUCATIONAL PRACTICE OUTPUTS WITHIN THE STAG STUDY AGENDA SYSTEM Milan KLEMENT, Tomáš KOTOUČ Prezentace ZDE |
|
SCRUM AS AN POSSIBLITY OF INNOVATION TO TEACHING COMPUTER SCIENCE AND ENGINEERING DISCIPLINES IN PREGRADUAL TEACHER TRAINING Jan KUBRICKÝ, Pavlína ČÁSTKOVÁ |
|
EIN ÜBERBLICK ÜBER BILDUNGSWEBSITES GERICHTET AUF INFORMATIK AN OVERVIEW OF EDUCATIONAL WEBSITES FOCUSING ON INFORMATICS Petri MALIŠŮ Prezentace ZDE |
|
UČEBNICE INFORMATIKY POHLEDEM UČITELŮ COMPUTER SCIENCE TEXTBOOKS FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS Petri MALIŠŮ, Petr ŠALOUN Prezentace ZDE |
|
VÝUKA PROGRAMOVÁNÍ POČÍTAČEM ŘÍZENÝCH STROJŮ NA ZŠ A SŠ TEACHING PROGRAMMING OF COMPUTER – CONTROLLED MACHINES AT PRIMARY SCHOOLS AND SECONDARY SCHOOLS Pavel MOC |
|
ROZVOJ DIGITÁLNÍ GRAMOTNOSTI ŽÁKŮ VE VZDĚLÁVACÍCH OBORECH DEVELOPMENT OF DIGITAL LITERACY OF PUPILS IN EDUCATIONAL FIELDS Čestmír SERAFÍN Prezentace ZDE |
|
VZDĚLÁVÁNÍ UČITELŮ V OBLASTI LEADERSHIPU THE TEACHER´S TRAINING IN THE FIELD OF LEADERSHIP Irena STEJSKALOVÁ, Jiří SLÁMA, Vladimír PŘIBYL, Lenka KOMÁRKOVÁ |
|
Ročník 2019
Termín konání: 15. 5. - 17. 5. 2019
Místo konání: Wellness hotel Diana, Termální lázně Velké Losiny
Zaměření konference:
- Učitel jako iniciátor změn ve vzdělávání a reflexe inovačního úsilí.
- Změny vyvolané vnějšími činiteli a jejich důsledky ve vazbě na výkon profese učitele.
- Digitalizace ekonomiky a společnosti jako výzva k proměnám vzdělávání.
- Inovace ve vzdělávání napříč obory - podněty pro pedagogickou teorii i praxí.
Více informací ke stažení zde CZ
Průvodce vložením článku a posudku časopisu TVV zde
Aktuální šablona abstraktu ke stažení CZ / Abstract template here EN
Aktuální šablona příspěvku do časopisu TVV ke stažení CZ / Article template here EN
Aktuální šablona příspěvku do časopisu JTIE dostupná zde
Program konference k dispozici zde
Ročník 2018
Termín konání: 16. 5. - 18. 5. 2018
Místo konání: Lázeňský dům Balnea - Lázně Slatinice u Olomouce
Zaměření konference:
- Robotizace a digitalizace výroby jako výzva pro inovaci technického vzdělávání.
- Obsah vzdělávání předmětu informatika aneb co, jak a koho učit?
- Význam osobnosti učitele v době expanze digitálních vzdělávacích technologií do škol.
Více informací ke stažení zde CZ / More information here EN
Průvodce vložením článku a posudku časopisu TVV zde
Aktuální šablona příspěvku ke stažení CZ / Article template here EN
Katedra technické a informační výchovy Pedagogické fakulty UP ve dnech 16. - 18. 5. 2018 uspořádala pod záštitou rektora UP Jaroslava Millera a děkanky PdF UP Libuše Ludíkové již 16. ročník mezinárodní konference Trendy ve vzdělávání: technika, informatika a inovace ve vzdělávání napříč obory. Místem konání byly letos Slatinice u Olomouce.
Letošní ročník konference byl zaměřen na následující klíčová témata: - robotizace a digitalizace výroby jako výzva pro inovaci technického vzdělávání, - obsah vzdělávání předmětu informatika aneb koho, co a jak učit a - význam osobnosti učitele v době expanze digitálních vzdělávacích technologií do škol. Na jejím uspořádání se podílela olomoucká pobočka České pedagogické společnosti a další partnerské univerzity, např. Univerzita Řešov, Univerzita Mateja Bela v Banské Bystrici nebo Masarykova Univerzita. Na konferenci se sešlo 41 účastníků zahrnujících jak erudované, tak i začínající vědecké pracovníky a odeznělo 43 příspěvků. Vzniklo tak unikátní prostředí pro inkubaci nových myšlenek, inovací a neobvyklých přístupů k výuce.
„Podstata a obsah techniky, včetně technické praxe jsou založeny na rozsáhlých znalostech. Jedná se o jedinečné oborové pole, které však ale sdílí vybrané znalostní struktury s přírodními, společenskými a humanitními vědami, informačními technologiemi a matematikou. To činí z techniky fenomén s neobvykle vysokým vzdělávacím potenciálem, zejména tím, že vzdělávací projekty mohou představovat komplexní problémy, k jejichž řešení žáci či studenti kreativně využívají poznatky a dovednosti z různých oborů“, uvedl Jiří Dostál, vědecký a organizační garant konference. Proto je mimořádně významné již na základních školách technické vzdělávání i nadále podporovat a realizovat. Dříve bylo známé po názvem dílny. „Průmysl i technika užívaná v běžném životě však doznala změn, již nějakou dobu hovoříme o průmyslové revoluci 4.0, a proto i technické vzdělávání musí doznat inovací. Nelze již učit pouze obvyklé postupy a pracovat s tradičními technickými materiály. Je nezbytné hledat nové přístupy k výuce a její nové naplnění“, dodává Jiří Dostál.
Úvod konference patřil po přivítání účastníků křestu nové monografie Technické vzdělávání na základních školách v kontextu společenských a technologických změn od kolektivu autorů J. Dostála, A. Haškové, M. Kožuchové, J. Kropáče, M. Ďuriše, J. Honzíkové, P. Částkové, K. Žilkové, J. Stebily, M. Uhrinové, M. Bendíka a J. Fadrhonce, která byla vydána ve Vydavatelství UP. Kmotrem nové publikace se stal Ján Stoffa, emeritní profesor UP a přední expert na technické vzdělávání.
Potěšující se stala skutečnost, že účastníci konferenci opouštěli plni inspirací, nových kontaktů a vizí, které promítnou nejen do jejich další vědecké práce a výzkumů, ale i do výuky v rámci přípravy budoucích učitelů techniky a informatiky.
Ročník 2017
Termín konání: 25. 5. - 26. 5. 2017
Místo konání: Hotel Bukovanský mlýn***
Společná fotografie z konference konané 25 - 26. 5. 2017 v Bukovanském mlýně.