doc. PhDr. Radka DOFKOVÁ, Ph.D.
Adresa:
Žižkovo nám. 5
Místnost:
3.41
Pracovní zařazení:
docent - proděkan
Odborné aktivity:
Didaktika matematiky pro 1. stupeň ZŠ - koncepční a obsahové aspekty vysokoškolské přípravy učitelů matematiky pro základní školu. Přesvědčení o připravenosti a vnímání vlastní zdatnosti budoucích učitelů pro výuku matematiky.
Funkce a členství v akademických a dalších orgánech UP i mimo ni:
- Vedoucí katedry/ústavu/kliniky (1. 8. 2020 – )
Vědecká společnost
- Jednota českých matematiků a fyziků (člen, 2002–)
Odborná komise
- Studentská vědecká a umělecká odborná činnost (SVOUČ) (člen, 2020–2020)
- Studentská vědecká a umělecká odborná činnost (SVOUČ) (člen, 2019–2019)
Redakční rada
- Elementary Mathematics Education Journal (člen, 2019–)
- Výzkum v oborových didaktikách PdF UP v Olomouci (člen, 2019–)
Oborová rada
- Matematická gramotnost ve vzdělávání (člen, 2020–)
Státnicová komise
- Učitelství pro 1. stupeň ZŠ (předseda, 2020–)
- Učitelství pro 1. stupeň ZŠ (člen, 2015–2019)
ČLÁNEK
Dofková R., Surá M.
Nonstandard math word problems and analysis of the partial stages.
Problems of Education in the 21st Century.
2021.
Dofková R.
Užitečné e-zdroje pro výuku matematiky očima studentů učitelství.
Trendy ve vzdělávání.
2020.
Dofková R.
Evaluation of self-efficacy in prospective primary school teachers in the context of mathematics teaching.
Problems of Education in the 21st Century.
2019.
Dofková R.
Matematická gramotnost v pregraduální přípravě budoucích učitelů – konkrétní námět.
Učitel matematiky.
2019.
Dofková R., Laitochová J.
Připravenost budoucích učitelů primárního stupně na práci s gradovanými úlohami v matematice.
Magister : refexe primárního a preprimárního vzdělávání ve výzkumu.
2019.
Dofková R., Nocar D., Zdráhal T.
Reflexe připravenosti budoucích učitelů používat digitální technologie ve výuce matematiky.
ELEMENTARY MATHEMATICS EDUCATION JOURNAL.
2019.
Dofková R.
Tandemová výuka v matematice jako instrument reflektivního modelu vzdělávání.
e-PEDAGOGIUM, nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice.
2019.
Dofková R.
Výukové situace jako prostředek zvyšování self-efficacy budoucích učitelů 1. stupně ZŠ v matematice.
Trendy ve vzdělávání.
2019.
Dofková R., Chudý Š.
Weak and strong points in the perception of own preparedness of prospective math teachers.
Prosodi:Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra.
2019.
Dofková R., Bártek K., Fačevicová K., Hodaňová J., Laitochová J., Nocar D., Uhlířová M., Zdráhal T.
Identifikace výukových metod používaných při přípravě budoucích učitelů matematiky.
Trendy ve vzdělávání.
2017.
Dofková R.
Preparedness of prospective elementary school teachers to collaborate with parents in mathematics.
e-Pedagogium (print).
2017.
Dofková R.
Připravenost budoucích učitelů pro používání digitálních technologií ve výuce matematiky.
South Bohemia Mathematical Letters.
2017.
Dofková R., Fačevicová K.
Student matematických disciplín prvního ročníku učitelství - jeho obavy a očekávání.
Trendy ve vzdělávání.
2017.
Dofková R.
Possibilities for Motivation in Hard Sciences Teaching.
The Anthropologist.
2016.
Dofková R.
Přesvědčení o připravenosti budoucích učitelů matematiky 1. stupně ZŠ.
Magister : refexe primárního a preprimárního vzdělávání ve výzkumu.
2016.
Dofková R.
Possibilities for Motivation in Mathematics Teaching.
The Anthropologist.
2015.
Dofková R.
Can we Play with Mathematics?
e-Pedagogium (print).
2008.
Dofková R.
Heuristické principy při řešení problémových úloh na 1. stupni ZŠ.
Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Facultas Paedagogica, Mathematica.
2008.
DISERTAČNÍ PRÁCE
Skalková R.
Motivace v matematice: motivace jako instrument učitele k upoutání žákovy pozornosti.
Disertační práce.
2005.
PŘÍSPĚVEK VE SBORNÍKU
Wossala J., Dofková R., Seidlová P.
Development of Mathematical Literacy in the Tasks of the New Concept of Informatics from the Perspective of Future Teachers.
EDULEARN22 Proceedings.
2022.
Dofková R., Najdek A., Wossala J.
Possibilities of Using QR Code Cubes in Primary Mathematics Teaching.
EDULEARN22 Proceedings.
2022.
Dofková R., Wossala J., Grygová V.
The Effectiveness of Teaching Aids for Mathematics Teaching through the Eyes of Prospective Teachers.
ICERI2022 Proceedings.
2022.
Wossala J., Dofková R., Seidlová P.
The Prospective Primary Education Teachers' View on the Development of Mathematical Literacy in the New Concept of Informatics in the Czech Republic.
ICERI2022 Proceedings.
2022.
Dofková R., Macháčková V.
The Teaching Activities for Digital Literacy in Mathematics Teaching.
ICLEL2022 CONFERENCE BOOK.
2022.
Škultéty M., Dofková R., Suchánek J.
Analysis of Educational Situations in Mathematics Education.
ICERI2021 Proceedings.
2021.
Wossala J., Dofková R., Novotná S.
Analysis of Selected Word Problems in the Integration of Clil into Mathematics Teaching.
ICERI2021 Proceedings.
2021.
Dofková R., Wossala J., Novotná S.
Collaboration in solving mathematical problems online while training prospective elementary school teachers.
EDULEARN21 Proceedings.
2021.
Wossala J., Dofková R., Novotná S.
Higher Education Changes during the Covid-19 Crisis by Students Point of View.
EDULEARN21 Proceedings.
2021.
Dofková R., Wossala J., Šebestová B.
On-line teaching reflection during the COVID-19 pandemic in the future teachers and business training.
ICLEL21 Conference proceeding book.
2021.
Dofková R., Kvintová J.
Prospective teachers’ beliefs about their readiness for teaching mathematics based on undergraduate preparation.
INTED2021 Proceedings.
2021.
Dofková R., Vaško J., Kvintová J.
Prospective Teachers‘ Beliefs about their Readiness for Using Robotic Aids in Teaching Mathematics.
INTED2021 Proceedings.
2021.
Dofková R., Wossala J., Novotná S.
Tasks for the mathematical literacy development in primary prospective teachers training.
ICERI2021 Proceedings.
2021.
Dofková R., Škultéty M.
Using an educational TV series as an environment for teaching mathematics.
SEMT21 Proceedings: Broadening experiences in elementary school mathematics.
2021.
Nocar D., Dofková R., Bártek K.
Apollonius’ Problem LLC at High School Using ICT.
In Chova LG., Martínez AL., Torres IC. (Eds.)
ICERI2020 Proceedings.
2020.
Nocar D., Dofková R.
Apollonius’ Problems in Secondary Education Using ICT.
In Chova LG., Martínez AL., Torres IC. (Eds.)
EDULEARN20 Proceedings.
2020.
Dofková R., Bártek K., Nocar D.
Reflections on the Teaching of Mathematics during the Covid19 Pandemic from the Students' Point of View.
ICERI2020 Proceedings.
2020.
Laitochová J., Nocar D., Dofková R.
Teachers‘ perception of the introduction of digital technology in teaching mathematics.
INTED2020 Proceedings.
2020.
Dofková R., Tauferová E.
The Context of Mathematical tasks as an Assumption of their Successful Solution.
EDULEARN20 Proceedings.
2020.
Dofková R.
The Non-Standard Task for Gifted Pupils in a Common Primary Mathematics Teaching Situations.
ICLEL20 Conference Proceeding Book.
2020.
Dofková R., Laitochová J., Nocar D.
Using Open Educational Resources by Primary Teachers for Mathematic Teaching.
INTED2020 Proceedings.
2020.
Nocar D., Dofková R., Bártek K., Zdráhal T.
Development of Pupils' Digital Literacy in Teaching Mathematics.
In Chova LG., Martínez AL., Torres IC. (Eds.)
EDULEARN19 Proceedings.
2019.
Nocar D., Dofková R.
Dualita výukových cílů ve vyučování matematice.
In Vužňáková K., Hnatová J. (Eds.)
Premeny školy a učiteľské vzdelávanie v historickom kontexte a nové perspektívy.
2019.
Dofková R., Laitochová J.
Graded Tasks as a Specific Teaching Situation in Mathematics.
ICLEL 19 Conference Proceeding Book.
2019.
Dofková R., Nocar D., Zdráhal T.
Identification of readiness to use digital technologies by prospective primary teachers in mathematics.
ICERI2019 Proceedings.
2019.
Plischke J., Dofková R.
Learning tasks as important didactic category for the development of key competencies.
ICLEL 2019 Conference Proceedings Book.
2019.
Dofková R.
Perception of mathematics anxiety among prospective teachers while solving word and nonstandard problems in mathematics.
International Symposium Elementary Mathematics Teaching SE19MT.
2019.
Dofková R., Kvintová J.
Preparedness of Pre-Service Primary School Teachers for Error Handling in Mathematics.
INTED2019 Proceedings.
2019.
Nocar D., Dofková R., Pastor K., Laitochová J.
Primary School Teachers Preparedness to Develop Pupils' Digital Literacy in Teaching Mathematics.
In Chova LG., Martínez AL., Torres IC. (Eds.)
EDULEARN19 Proceedings.
2019.
Dofková R., Chudý Š.
Prospective teachers’ preparedness to develop mathematics literacy as a precondition of effective practice.
EDULEARN19 Proceedings.
2019.
Dofková R., Kvintová J.
Self-Efficacy in the Area of Digital Literacy among Pre-Service Mathematics Teachers in the Czech Republic.
INTED2019 Proceedings.
2019.
Laitochová J., Dofková R.
Teaching Situations that Support Functional Thinking.
In Titrek O., Ahmadov F., Sezen-Gultekin G. (Eds.)
ICLEL 19 Conference Proceedings Book.
2019.
Zdráhal T., Dofková R., Nocar D.
The Effects of ICT on Student Achievement in Mathematics.
ICERI2019 Proceedings.
2019.
Dofková R., Kvintová J.
Self-efficacy in pre-service teachers of mathematics – the development of a new testing instrument in the Czech republic.
ICERI2018 Proceedings.
2018.
Dofková R., Zdráhal T.
Suitably chosen problems for the exploration of prospective mathematics teachers’ self- efficacy.
INTED2018 Proceedings.
2018.
Dofková R., Zdráhal T.
The responsibility for students’ achievements applied to pre-service elementary school math teachers.
INTED2018 Proceedings.
2018.
Dofková R., Kvintová J.
Webb efficacy scale applied to pre-service elementary school maths teachers.
EDULEARN18 Proceedings.
2018.
Dofková R., Nocar D.
Analýza vzdělávacích potřeb a kompetencí učitelů 1. stupně ZŠ v Olomouckém kraji k implementaci a využívání ICT ve výuce matematiky.
In . (Eds.)
Primárne matematické vzdelávanie teória, výskum a prax.
2017.
Dofková R., Kvintová J.
Development of the Attitude to Mathematics in Future Primary School Teachers as a Determinant of their Self-Efficacy.
In Chova G., Martínez L., Torres C. (Eds.)
EDULEARN17 Proceedings.
2017.
Nocar D., Tang Q., Laitochová J., Bártek K., Zdráhal T., Dofková R.
ICT in Mathematics at Elementary Schools in China and Czech Republic.
In Chova LG., Martínez AL., Torres IC. (Eds.)
INTED2017 Proceedings.
2017.
Uhlířová M., Dofková R., Laitochová J.
Mathematical literacy of primary school pupils in the context of international comparisons.
In Chova LG., Martínez AL., Torres Ic. (Eds.)
ICERI2017 Proceedings.
2017.
Dofková R.
Mathematics teaching efficacy belief instrument among pre-service elementary teachers.
ICLEL 2017 Proceeding Book.
2017.
Uhlířová M., Dofková R.
Pre-service Primary Teacher attitudes towards Mental Mapping in Mathematics.
In Chova LG., Martinéz AL., Torres LC. (Eds.)
EDULEARN17 Proceedings.
2017.
Dofková R., Nocar D.
Prospective teachers' beliefs regarding their preparedness for teaching mathematics at elementary schools.
In . (Eds.)
INTED2017 Proceedings.
2017.
Dofková R., Uhlířová M.
Teaching Methods Using in Mathematics Primary Pre-Service Teachers Training.
In . (Eds.)
ICERI2017 Proceedings.
2017.
Dofková R.
The External Control Scale Applied to Pre-Service Elementary School Math Teachers.
In . (Eds.)
ICLEL 2017 Proceeding Book.
2017.
Dofková R., Kvintová J.
The Perception of Self-Efficacy of Prospective Math Teachers at Elementary Schools.
INTED2017 Proceedings.
2017.
Dofková R., Uhlířová M.
The Profile of a Freshman Year Student of a Teacher Training Course in Terms of His/Her Attitude to Mathematics.
In . (Eds.)
EDULEARN17 Proceedings.
2017.
Dofková R., Uhlířová M.
Beliefs Concerning the Preparedness of Prospective Mathematics Teachers for their Future Occupation.
ICERI2016 Proceedings.
2016.
Dofková R.
Beliefs of Prospective Mathematics Teachers about their Preparedness for Teaching Mathematics.
ICLEL 16 Conference Proceeding Book.
2016.
Dofková R.
Konkrétní námět pro přípravu budoucích učitelů matematiky.
Trendy ve vzdělávání.
2016.
Uhlířová M., Dofková R.
Lifelong learning as a way of mathematics teacher ICT skills development.
In Chova L., Martinez L., Torres C. (Eds.)
INTED2016 Proceedings.
2016.
Dofková R.
Mathematical and Digital Literacy in Prospective Mathematics Teachers Training.
EDULEARN16 Proceedings.
2016.
Dofková R., Uhlířová M.
Next Generation Classroom as an Instrument for Motivation in Mathematics.
INTED2016 Proceedings.
2016.
Uhlířová M., Dofková R.
Pre-service primary teachers professional self-assessment with respect to mathematics.
In . (Eds.)
ICERI2016 Proceedings.
2016.
Dofková R., Zdráhal T.
Prospective Mathematics Teachers´Abilties to Exploit Computer Algebra Systems.
EDULEARN16 Proceedings.
2016.
Dofková R.
Studie TEDS-M jako inspirace pro přípravu budoucích učitelů matematiky primární školy.
EME16 Proceedings.
2016.
Dofková R., Nocar D.
Učebny nové generace - nové příležitosti pro primární matematické vzdělávání.
In . (Eds.)
EME2016 Proceedings.
2016.
Zdráhal T., Dofková R.
Geometric Interpretation of Gauss-Jordan Elimination.
XXIX. Mezinárodní kolokvium o řízení vzdělávacího procesu.
2011.
Dofková R.
Cabri Geometry as an effective instrument of motivation.
XXI. DIDMATTECH 2008.
2009.
Dofková R.
Matematika očima žáků 1. stupně ZŠ - výsledky výzkumu.
Matematika z pohladu primárného vzdelávania.
2009.
Dofková R.
Aktuální trendy ve výuce matematiky.
XXVI. mezinárodní kolokvium o řízení vzdělávácího procesu: sborník abstraktů a elektronických verzí recenzovaných příspěvků na CD-ROMu.
2008.
Dofková R.
Aktuální trendy ve výuce matematiky.
Proceedings of abstracts and electronic version of reviewed contributions on CD-ROM.
2008.
Dofková R., Novák B., Eberová J., Stopenová A., Hotová E., Hodaňová J., Navrátilová D., Uhlířová M., Slouka J., Laitochová J.
Hrátky s matematikou.
Možné cesty pozitivní změny postoje mládeže k přírodním vědám.
2008.
Dofková R.
Playful mathematics review - two years with "Different" Mathematics.
Možnosti motivace mládeže ke studiu přírodních věd.
2008.
Dofková R.
Two Years with Different Mathematics.
Nové metody propagace přírodních věd mezi mládeží aneb Věda je zábava (2008).
2008.
Dofková R.
Matematika hravě jako způsob motivace žáků k učení.
978-80-7231-228-3.
2007.
Skalková R.
Playful mathematics as a method of motivation.
978-80-7290-307-8.
2007.
Novák B., Dofková R., Stopenová A.
Reflexe netradičních matematických aktivit na základní škole.
Možnosti motivace mládeže ke studiu přírodních věd.
2007.
Novák B., Dofková R., Stopenová A.
Reflexe netradičních matematických aktivit na základní škole.
Nové metody propagace přírodních věd mezi mládeží aneb Věda je zábava (2007).
2007.
Skalková R.
Reflexe školních akcí ve světle pedagogického výzkumu.
In Kvítek L. (Eds.)
Aktivity k popularizaci matematiky na ZŠ.
2007.
Skalková R.
Využití motivačních aktivit v hodinách matematiky.
978-80-244-1760-8.
2007.
Skalková R.
Konstruktivistický způsob vzdělávání ve vyučování matematice z hlediska motivace žáků k učení.
Nové metody propagace přírodních věd mezi mládeží (2006).
2006.
Skalková R., Nocar D.
Motivační aspekt multimediálních výukových programů ve výuce matematiky na ZŠ.
Matematika V. Elektronické médiá vo vyučovaní matematiky.
2006.
Skalková R.
Využití motivace jako nástroj učitele k upoutání žákovy pozornosti.
Matematika jako prostředí pro rozvoj osobnosti žáka primární školy.
2006.
Skalková R.
Shrnutí dosažených výsledků k problematice motivace v matematice.
Pedagogický výzkum: Reflexe společenských potřeb a očekávání?
2005.
Skalková R.
Teoretická východiska motivace a jejich aplikace na učivo o zlomcích.
VI. konference doktorandů a mladých vědeckých pracovníků.
2005.
Skalková R.
Motivace v matematice: konkrétní návrhy motivačních aktivit.
História, súčastnosť a perspektívy učiteľského vzdelávania.
2004.
Skalková R.
Motivace v matematice v primární škole.
Cesty (k) poznávání v matematice primární školy.
2004.
Skalková R.
Význam motivace v matematice a jejich konkrétní aplikace na učivo o zlomcích.
XXII. mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu.
2004.
Skalková R.
Motivace v matematice.
Reflexe problémů pedagogiky v disertačních pracích studentů DSP.
2003.
Skalková R.
Motivace v matematice s využitím didaktických her a zajímavých úloh.
The Decidable and the Undecidable in Mathematics Education.
2003.
Skalková R.
Využití pohádky a křížovky k průběžné motivaci v matematice.
Trendy ve vyučování matematice na ZŠ.
2003.
Skalková R.
Základy teorie her jako motivační činitel v matematice.
XXI. mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu.
2003.
KNIHA - CELEK
Dofková R.
Vybrané nestandardní náměty pro rozvoj matematické gramotnosti.
In Bártek K., Loutocký O., Klement M., Laitochová J. (Eds.)
2022.
Dofková R., Kvintová J.
Personality development of prospective mathematics teachers.
2019.
Bártek K., Dofková R., Novák B., Bártková E., Stopenová A., Hodaňová J., Nocar D., Uhlířová M., Laitochová J., Zdráhal T., Šiřická J., Nováková E.
Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního rozvoje.
In Beránek J., Hanzel P. (Eds.)
2017.
Dofková R., Kvintová J.
Vnímání vlastní efektivity učitelů primárního vzdělávání: kvalitativní analýza matematické a didaktické připravenosti v pregraduální přípravě.
2017.
Dofková R.
Přesvědčení o připravenosti budoucích učitelů matematiky jako didaktická výzva primárního vzdělávání.
2016.
Dofková R.
Vybrané partie z geometrie.
2014.
Dofková R.
Vybrané partie z pravděpodobnosti a statistiky.
2014.
Dofková R.
Geometrie pro distanční studium.
2012.
Dofková R.
Pravděpodobnost a statistika pro distanční studium.
2012.
Dofková R.
Geometrical Thinking.
2011.
Dofková R.
Slovní zásoba k modulu 1: Geometrical Thinking.
2011.
ABSTRAKT
Dofková R.
Mathematics through the Eyes of Primary School Pupils - the Results of Research.
Mathematics from Primary Education View.
2009.
PŘEDNÁŠKA NEBO POSTER
Plischke J., Dofková R.
Learning tasks as important didactic category for the development of key competencies.
2019.
KONFERENCE, WORKSHOP - USPOŘÁDÁNÍ
Uhlířová M., Nocar D., Dofková R., Laitochová J., Zdráhal T., Talášek T., Pastor K., Bártek K., Wossala J., Vaško J., Bártková E.
Challenges of primary mathematics education as a part of teaching for the 21st century.
2023.
Bártek K., Dofková R., Hodaňová J., Laitochová J., Nocar D., Pastor K., Talášek T., Uhlířová M., Vaško J., Wossala J., Zdráhal T.
Actual Challenges of Primary Mathematics Education in the 21st Century.
2021.
Chudý Š., Kropáč J., Vyhnálková P., Nováková Z., Balaban V., Koribská I., Šemberová M., Pitnerová D., Buchtová T., Peng D., Plischke J., Fasnerová M., Dvořáková Kaněčková E., Dofková R.
Výzvy pro učitele v 21. století: mezinárodní vědecká konference studentů doktorských studijních programů.
2019.
Kvintová J., Dofková R.
Personality characteristics in relation to teaching effectivity.
2018.
Bártek K., Dofková R., Gáborová V., Hodaňová J., Laitochová J., Nocar D., Stopenová A., Uhlířová M., Wossala J., Zdráhal T.
Perspectives of primary mathematics education.
2018.
Uhlířová M., Laitochová J., Nocar D., Novák B., Hodaňová J., Zdráhal T., Stopenová A., Dofková R.
Primární matematické vzdělávání v souvislostech (EME2016).
2016.
HABILITAČNÍ PRÁCE
PROJEKT
Dofková R.
Inovace didakticko–matematických předmětů v rámci pregraduální přípravy učitelů.
Rozvojové projekty v rámci institucionárního plánu Univerzity Palackého v Olomouci.
2019.
Dofková R.
Prospective mathematics teachers training.
Norské fondy a fondy EHP.
2016.
Aktuálně vyučované předměty
název předmětu | katedra/zkratka | semestr | typ | hodin |
---|---|---|---|---|
Didaktika matematiky | KMT/TMA@ | ZS | Př | 1 |
Didaktika matematiky | KMT/TMA@ | ZS | Se | 2 |
Didaktika matematiky A | KMT/WDM1X | ZS | Př | 4 |
Didaktika matematiky A | KMT/WDM1X | ZS | Se | 0 |
Didaktika matematiky B | KMT/WDM2X | ZS | Př | 4 |
Didaktika matematiky B | KMT/WDM2X | ZS | Se | 0 |
Didaktika matematiky 1 | KMT/KMD1@ | ZS | Př | 11 |
Didaktika matematiky 2 | KMT/KMD2@ | LS | Př | 6 |
Didaktika matematiky | KMT/KTMA@ | ZS | Př | 11 |
Obhajoba kvalifikační práce | KMT/BKV@ | ZS | Cv | 0 |
Didaktika matematiky 1 | KMT/MD1@ | ZS | Se | 4 |
Didaktika matematiky 1 | KMT/MD1@ | ZS | Př | 1 |
Obhajoba kvalifikační práce | KMT/MKV@ | ZS | Cv | 0 |
Obhajoba kvalifikační práce | KMT/MKVAL | ZS | Se | 0 |
Matematika s didaktikou | KMT/SZZMT | ZS | Se | 0 |