Aniž si to uvědomujeme, s aplikacemi, které využívají umělou inteligenci, pracujeme již desítky let. Umělá inteligence se využívá v lékařství, v zemědělství, v bankovním sektoru, také ji využívají nejrůznější jazykové překladače, chytří asistenti, nebo i internetové vyhledávače. Na Pedagogické fakultě UP v těchto dnech vznikl nový tematický web, jehož cílem je představit současným i budoucím pedagogům jednoduchou a srozumitelnou formou, co vlastně umělá inteligence je, jak funguje a jak ji můžeme využít nejen pro vzdělávání.
„Web vznikl především proto, aby seznámil současné i budoucí pedagogy s možnostmi, které jim nástroje využívající umělou inteligenci nabízejí. Již nyní umělá inteligence ovlivňuje celou řadu profesí a s vysokou pravděpodobností ovlivní i oblast vzdělávání a české školství jako celek, je tedy nutné se na tyto změny připravit,“ uvádí Kamil Kopecký, autor webu.
Velmi populární jsou v současnosti především generativní modely umělé inteligence postavené na velkých jazykových modelech (LLM), ke kterým patří takové nástroje jako Chat GPT, Bing Chat či Google Bard. A právě možnosti Chat GPT si mohou uživatelé vyzkoušet přímo na webu a otestovat si, jak na jejich dotazy bude umělá inteligence reagovat.
„Chat GPT (starší model GPT ve verzi 3.5-turbo) jsme pro demonstraci integrovali přímo do webu, pro jeho vyzkoušení si tedy návštěvníci nemusí zakládat žádné účty, vše si mohou vyzkoušet v anonymitě,“ vysvětluje Kopecký. Zároveň doplňuje: „Již nyní si mnoho uživatelů zkouší např. překonat etické mantinely, které jsou do této technologie integrovány, ale také nechat si vygenerovat přípravu do vyučovací hodiny či recept na houbovou omáčku.“
Kromě pozitiv se web věnuje i rizikům, která jsou s umělou inteligencí spojena. Již nyní jsou nástroje využívající AI zneužívány např. k podvádění – pomocí AI si žáci dokáží během chvilky nechat vygenerovat např. referáty, eseje, úvahy, nechat si přeložit text nebo si nechat vypracovat slovní úlohu z matematiky. To vše je s pomocí AI snadné a velmi rychlé. České školství a čeští učitelé se proto musí naučit s těmito situacemi vyrovnat. Umělá inteligence také nemusí vždy sdělovat pravdivé a aktuální informace, občas si vymýšlí a tzv. halucinuje. Nicméně jazykové modely AI se neustále zdokonalují, jsou přesnější a chyb budou dělat v budoucnu stále méně.
Chcete se o umělé inteligenci dozvědět více? Nevíte, kde začít? Hledáte inspiraci? Na webu naleznete mnoho zajímavých zdrojů – videopřednášky, odborné i popularizační texty a další. Čtěte, poslouchejte, vzdělávejte se, inspirujte se! Web bude dále aktualizován a rozšiřován.
Web naleznete na adrese: https://ai.e-bezpeci.cz či https://ai.upol.cz.