doc. PhDr. Tomáš ČECH, Ph.D.

Employee photo
Contact

585635406

Ústav pedagogiky a sociálních studií

Pedagogická fakulta

Žižkovo nám. 5

1.25

docent

https://scholar.google.com/citations?user=XnHgGQ8AAAAJ&hl=en&oi=ao

Functions & membership in academic & non academic bodies:

  • Člen oborové rady (1. 10. 2015 – )

Vědecká společnost

  • Asociace sociální pedagogů (člen, 2022–)
  • Asociace vzdělavatelů v sociální pedagogice (člen, 2022–)
  • Society for Public Health Education (člen, 2008–)
  • Česká asociace pedagogického výzkumu (člen, 2013–)

Výbor vědecké společnosti

  • Asociace vzdělavatelů pedagogů volného času (člen, 2005–)
  • Česká pedagogická společnost (místopředseda, 2009–)

Vědecká rada

  • Institut celoživotního vzdělávání Mendelovy univerzity v Brně (člen, 2017–)
  • Pedagogická fakulta Ostravské univerzity (člen, 2015–2020)
  • Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové (člen, 2012–)
  • Fakulta humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně (člen, 2014–2015)

Odborná komise

  • Krajská odborná komise SOČ (obor Pedagogika, psychologie, sociologie a problematika volného času) (předseda, 2007–)

Redakční rada

  • Lifelong Learning (člen, 2017–)
  • The New Educational Review (člen, 2014–2019)
  • Komenský (člen, 2002–2012)
  • Social Pathology and Prevention (člen, 2015–)
  • Pedagogická orientace (člen, 2009–)
  • Czech-polish historical and pedagogical journal (člen, 2009–2015)

Redakční kruh

  • Gaudeamus - vědecká redakce nakladatelství (člen, 2013–)
Selected publications
Šmída J., Čech T., Hormandlová T., Jůvová A. Sociální pedagog a jeho role v kontextu potřeb základních škol. 2024. (KNIHA - CELEK)
Daněk J., Šmída J., Blábolilová N., Charvátová Kohoutová D., Cejpek Blaštíková L., Čech T., Hladík J., Öbrink Hobzová M., Lorencová J., Kubzová L., Procházka M. Metodika práce pro sociální pedagogy. 2024. (Ostatní odborná publikace (RIV))
ČLÁNEK
Šmída J., Čech T., Blábolilová N., Slívová E., Balaban V., Daněk J., Hormandlová T., Kohoutová D. Sociální pedagogové v českých školách. Sociální pedagogika. 2023.
Čech T., Dobešová Cakirpaloglu S., Gillová A. Job satisfaction and risk of burnout in special needs nursery school teachers. Cypriot Journal of Educational Sciences. 2021.
Čech T., Štenclová V. Preparing individuals to leave the institutional care from the perspective of the directors of the children’s homes. e-PEDAGOGIUM, nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice. 2021.
Dobešová Cakirpaloglu S., Čech T., Jůvová A., Pavlikovská A. Primary School Teachers and their Life Satisfaction in Relation to Burnout. Psychology and Education. 2021.
Čech T., Králová P., Dvořáková P. Climate Assessment and Experience with Mobbing among Public Administration Staff (Example from Czech Tax Office). Scientific Papers of the University of Pardubice, Series D: Faculty of Economics and Administration. 2020.
Čech T., Dobešová Cakirpaloglu S., Procházka M. Editorial: Child in Network of Risks. Pedagogicka orientace. 2020.
Čech T., Kvintová J., Dobešová Cakirpaloglu S. Causes of bullying in the workplace among primary school teachers. Global Journal of Guidance and Counseling in Schools: Current Perspectives. 2018.
Čech T., Dobešová Cakirpaloglu S., Kvintová J. Mobbing a jeho role ve vnímání klimatu školy učiteli. Orbis Scholae. 2018.
Macků R., Čech T. Editorial: Leisure Education – the past, the present, and the future. Pedagogicka orientace. 2017.
Jůvová A., Čech T., Duda O. Education for Entrepreneurship – A Challenge for School Practice. Acta Technologica Dubnicae. 2017.
PŘÍSPĚVEK VE SBORNÍKU
Šmída J., Čech T. Potřeby základních škol v kontextu podpory žáků se sociálním znevýhodněním. Spolupráce oborů pro podporu kvality vzdělávání: Sborník příspěvků z XXXII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2024.
Šmída J., Čech T., Hormandlová T., Balaban V. Social pedagogues and their professional application in Czech schools. INTED2024 Proceedings. 2024.
Stříteská M., Čech T., Hradilová J. The transformation of parent-child leisure time in primary school during the COVID-19 pandemic. Proceedings of the International Conference on Lifelong Education and Leadership for All (ICLEL 2023). 2024.
Jůvová A., Čech T. Bohumír Blížkovský – představitel československé systémové pedagogiky. In Dončevová S., Medveďová J., Pavlovičová G., Krankus M. (Eds.) ZBORNÍK VEDECKÝCH ŠTÚDIÍ FILOZOFICKEJ FAKULTY UNIVERZITY KOMENSKÉHO PAEDAGOGICA 35 100 ROKOV PEDAGOGICKÉHO SEMINÁRA. 2023.
Singh ChP., Kerimbekov Y., Čech T. Enhancing Students' Computational Ability Using Multiple Intelligence: A Case Study with High School Computer Science Students. 4th International Conference on Computation, Automation and Knowledge Management (ICCAKM) Proceedings. 2023.
Šmída J., Čech T., Balaban V. Role sociálního pedagoga ve škole při komunikaci s rodinou žáka (nejen) se sociálním znevýhodněním. In Knytl M., Marešová A. (Eds.) SOCIALIA 2023. Sociálně pedagogická analýza současné rodiny. 2023.
Hormandlová T., Čech T. Školní speciální pedagog a jeho pohled na inkluzivní vzdělávání. In Švaříček R., Voňková H. (Eds.) Sborník příspěvků XXXI. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2023.
Šmída J., Čech T., Hormandlová T., Balaban V. Transformation of the needs of elementary schools in the context of the education of socially disadvantaged pupils. ICERI2023 Proceedings. 2023.
Stříteská M., Čech T. Vývoj rizikového chování žáků a jeho prevence na ZŠ v době distanční výuky během pandemie covid-19. In Švaříček R., Voňková H. (Eds.) Sborník příspěvků XXXI. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2023.
Cibáková D., Čech T., Stříteská M. School Methodologies of Prevention and his Work with Students during Distance Education. EDULEARN 2022 Proceedings. 2022.
Hormandlová T., Čech T., Dobešová Cakirpaloglu S. Special needs teachers and their perspective of inclusive education. EDULEARN22 Proceedings. 2022.
Hormandlová T., Čech T. Vynořující se dospělost v životě mladých dospělých. In Švaříček R., Voňková H. (Eds.) Sborník příspěvků XXX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (Proměny výchovy a vzdělávání a jejich reflexe v pedagogickém výzkumu). 2022.
Dobešová Cakirpaloglu S., Čech T., Krajňáková M. Relationship between Conformity and Risk Behavior in Children in Emerging Adolescence. ICERI2021 Proceedings. 2021.
Čech T., Dobešová Cakirpaloglu S., Gillová A., Hormandlová T. School climate and other factors influencing the risk of burnout in nursery school teacher. EDULEARN21 Proceedings. 2021.
Cibáková D., Čech T., Hormandlová T. The experience of implementation of primary prevention of risk behaviour in nursery schools. ICERI2021 Proceedings. 2021.
Dobešová Cakirpaloglu S., Čech T., Jůvová A., Krajňáková M. The prevalence of mobbing among nursery school teachers. EDULEARN21 Proceedings. 2021.
Čech T., Dobešová Cakirpaloglu S., Gillová A., Krajňáková M., Hormandlová T. Učitelé mateřských škol a míra jejich ohrožení syndromem vyhoření. In Švaříček R., Voňková H. (Eds.) Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku. Sborník příspěvků XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2021.
Dobešová Cakirpaloglu S., Čech T., Štenclová V. School Climate and its Perception by Secondary School Teachers in Relation to Coping Strategies. ICERI2020 Proceedings. 2020.
Dobešová Cakirpaloglu S., Čech T., Maléřová M., Adámková H. The Effect of Mobile Phone Ban in Schools on the Evaluation of Classroom Climate. EDULEARN20 Proceedings. 2020.
Čech T., Gillová A., Dobešová Cakirpaloglu S. The Incidence of Burnout Syndrome Related to Job Satisfaction among Kindergarten Teachers in the Czech Republic. ICERI2020 Proceedings. 2020.
Čech T., Dobešová Cakirpaloglu S., Štenclová V. The Perception of School Climate by Elementary School Headmasters. EDULEARN20 Proceedings. 2020.
Dobešová Cakirpaloglu S., Čech T., Štenclová V. The Relation of Self-esteem on Risk Behaviour among Emerging Adolescents. EDULEARN20 Proceedings. 2020.
Štenclová V., Čech T. Příprava dětí na odchod z DD jako prevence neúspěšného začlenění do společnosti. Zagrożenia jednostki we współczesnym społeczeństwie. 2019.
Dobešová Cakirpaloglu S., Čech T. The Effect of Coping Strategies on Workplace Bullying in High School Teachers. In Titrek O., Ahmadov F., SEZEN-GULTEKIN G. (Eds.) ICLEL 2019 Conference Proceedings Book. 2019.
Dobešová Cakirpaloglu S., Čech T., Kvintová J. The Relationship between Coping Strategies and School Climate Perception among Secondary School Teachers. EDULEARN19 Proceedings. 2019.
Čech T., Nováková Z., Dobešová Cakirpaloglu S. Legal Awareness of the Issue of Bullying at the Workplace as a Starting Point for the Teacher's Prevention and Defensiveness. ICLEL 18 Conference Proceeding Book. 2018.
Dobešová Cakirpaloglu S., Čech T., Kvintová J. The Impact of Workplace Bullying on Self-Esteem among Elementary School Teachers. EDULEARN18 Proceedings. 2018.
Kvintová J., Dobešová Cakirpaloglu S., Čech T. The Perception of School Climate by Workplace Bullying Victims and Bystanders. EDULEARN18 Proceedings. 2018.
Jůvová A., Duda O. Motivace jako klíčový předpoklad k dosažení učebních cílů v jazykovém vyučování. In Čech T., Krajčíková L., Šimáně M. (Eds.) Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2017. 2017.
Dobešová Cakirpaloglu S., Čech T., Kvintová J. The incidence of workplace bullying in Czech teachers. In da Silva Pereira PA., Titrek O., Sezen-Gultekin G. (Eds.) ICLEL 2017 Proceeding Book. 2017.
Čech T., Dobešová Cakirpaloglu S., Kvintová J. Workplace bullying - coping strategies of teachers. In da Silva Pereira PA., Titrek O., Sezen-Gultekin G. (Eds.) ICLEL 2017 Proceeding Book. 2017.
Čech T., Dobešová Cakirpaloglu S., Kvintová J. Workplace Bullying as a Social Phenomenon Affecting the Quality of Life and Social Relations. Proceedings of the 6th Global Conference on Business and Social Science Series. 2017.
KAPITOLA V KNIZE
Čech T., Dobešová Cakirpaloglu S., Kvintová J. Teacher as a victim of bullying in the workplace. Global Perspectives on Education Research. 2018.
Čech T. Children and youth risk groups and social-help options in leisure. Zachowania ryzykowne dzieci i młodzieży. Heterogeniczny wymiar oddziaływań profilaktycznych. 2015.
ABSTRAKT
Čech T., Dobešová Cakirpaloglu S., Maléřová M., Pavlikovská A. Hodnocení klimatu třídy žáky ZŠ ve vazbě na možnost (ne)využívání mobilních telefonů ve škole. In Červenková I. (Eds.) Rozmanitost a podpory učení v teorii a výzkumu. Sborník anotací příspěvků XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2020.
Čech T., Dobešová Cakirpaloglu S., Knotková A. Životní spokojenost a výskyt syndromu vyhoření u učitelů. In Červenková I. (Eds.) Rozmanitost a podpory učení v teorii a výzkumu. Sborník anotací příspěvků XXVIII. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. 2020.
PŘEDNÁŠKA NEBO POSTER
Čech T., Kvintová J., Dobešová Cakirpaloglu S. Causes of bullying at the workplace among primary school teachers. 2018.
Čech T., Dobešová Cakirpaloglu S., Kvintová J. Klima školy a jeho vnímání učiteli základních škol. 2018.
Čech T., Kvintová J., Dobešová Cakirpaloglu S. Teacher as a victim of bullying in the workplace. 2018.
Dobešová Cakirpaloglu S., Čech T., Kvintová J. The Impact of Workplace Bullying on Self-Esteem among Elementary School Teachers. 2018.
Kvintová J., Dobešová Cakirpaloglu S., Čech T. The Perception of School Climate by Workplace Bullying Victims and Bystanders. 2018.
Dobešová Cakirpaloglu S., Čech T., Kvintová J. The Incidence of Workplace Bullying in Czech Teachers. 2017.
Čech T., Dobešová Cakirpaloglu S., Kvintová J. Workplace Bullying Coping Strategies of Teachers. 2017.
KONFERENCE, WORKSHOP - USPOŘÁDÁNÍ
Čech T., Balaban V., Šmída J., Kavková V., Miková J. Adolescent a jeho duševní zdraví 2. 2023.
Čech T., Dobešová Cakirpaloglu S., Cibáková D., Balaban V. Adolescent a jeho duševní zdraví. 2022.
Chudý Š., Jůvová A., Čech T., Buchtová T. Škola pro všechny. 2017.
SBORNÍK - CELEK
Čech T., Dobešová Cakirpaloglu S., Procházka M. Pedagogická orientace - Child in Network of Risks. 2020.
Macků R., Čech T., Lojdová K. Pedagogická orientace - Leisure Education. In . (Eds.) 2017.
OPONENTSKÝ POSUDEK
Čech T. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských školách. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských školách. 2015.

Uživatel nepovolil zobrazení dat v Portále UP.

External students

Date from Date to Name Type
10/01/2011 04/30/2015 Mgr. Martina Martínková, Ph.D. (PdF MU) Ph.D. mimo UP
09/01/2017 12/15/2021 Aisulu Dalelovna Zhormatova, Ph.D. Ph.D. mimo UP

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)