„Psaní v první třídě je obřad,“ říká v novém instruktážním videu odbornice na prvopočáteční (elementární) psaní Martina Fasnerová z ústavu pedagogiky a sociálních studií.
Video vzniklo na podnět Charity Olomouc, s níž fakulta spolupracuje např. metodickou podporou projektu Liška online, který nabízí doučování dětem ze základních škol z Olomouce a okolí. Právě pro dobrovolníky doučující děti chtěla Charita Olomouc vytvořit video, které by přibližovalo a shrnovalo základy nácviku písma. Vzhledem k opětovnému uzavření škol, včetně nejnižších ročníků, využijí video o elementárním psaní nejen ti, kteří pomáhají s doučováním, ale také rodiče, kteří musí opět děti vzdělávat doma.
Video je prvním videem z cyklu „Jak na“, který fakulta připravuje. Odborníci z různých pracovišť, specializující se na různé oblasti vzdělávání, budou touto formou poskytovat poradenství zaměřené na to jak uchopit určitou problematiku z oblasti pedagogiky a praxe, jak pracovat s vybranými pedagogickými problémy ve třídě apod.
V prvním aktuálně zveřejněném videu se publikum od specialistky na elementární psaní Martiny Fasnerové dozví o analyticko-syntetické metodě využitelné při různých jiných metodách, prostřednictvím nichž se děti učí psát v první třídě. Ve videu jsou představeny klíčové etapy této metody a zazní v něm tipy na uvolňovací cviky pro správně uvolněnou ruku. Martina Fasnerová vysvětlí důležitost těchto cviků a dále upozorňuje na to, co všechno hraje roli při nácviku písma. Klíčový je například správný, tzv. špetkový, úchop psací potřeby, který nejméně zatěžuje, či správné sezení, na což nemusí být doma vždy ideální podmínky, protože ve škole mají děti lavici výškově uzpůsobenou. Martina Fasnerová dále radí, abychom byli trpěliví, děti motivovali, nepřetěžovali je, nesnažili se přeučit případné chyby za cenu neurotických potíží. „Psaní je velice náročná činnost, děti mají pocit, že v každém předmětu, který se vyučuje, se píše. Je to nejenom vlastní psaní, ale také matematika, kde se učí psát číslice, je to prvouka, a proto by mělo být pro žáky psaní zábavou,“ podtrhuje Martina Fasnerová důležitý aspekt nácviku písma. Děti by si tedy neměly odnést z tohoto období negativní zkušenost. Je proto důležité dodržovat také pauzy a nefixovat se na nedostatky. Důležité je podle odbornice také uvědomit si, s jakou věkovou skupinou pracujeme a že její pozornost trvá maximálně 10 minut. Nemělo by proto docházet k tomu, že nějaké písmeno nutíme děti nacvičovat tak dlouho, dokud není správně napsané. Taková práce je podle Martiny Fasnerové kontraproduktivní, protože psaní se tak pro dítě stává nepříjemným. Naopak by se měly dodržovat pauzy – mimo jiné proto, aby dítě uvolnilo případný tonus ruky, který mu může způsobovat křeč.
Video zájemce provází jednotlivými etapami analyticko-syntetické metody, upozorňuje na různá úskalí a kromě odborných poznatků přináší i řadu tipů na výuku v domácím prostředí, například uvolňovací cviky v kleče či ve stoje u stěny, pomůcky na nácvik správného úchopu psací potřeby a různé básničky a říkanky, které děti psaním provází. Věříme proto, že jej ocení jak ti, kteří pomáhají s doučováním dětí, tak také rodiče nebo prarodiče při vzdělávání na dálku. „V případě, že se nám podaří v první třídě naučit děti napsání vlastního textu, který po sobě nejen umí přečíst, ale i mu rozumí, tak jsme v podstatě zvítězili a je to naše velké plus,“ shrnuje Martina Fasnerová závěr analyticko-syntetické metody, která končí právě samostatným psaním.
Přejeme mnoho zdaru při nácviku psaní s dětmi!
Jakmile to pandemická situace umožní, přikročíme k realizaci dalších videí z nového cyklu „Jak na...“. Plánujeme například téma koktavosti, mediální gramotnosti, školního klimatu a mnohé další. Sledujte náš web a další komunikační kanály, kde vás budeme o nových dílech informovat.