PaedDr. Alena JŮVOVÁ, Ph.D.
Telefon:
585635144
Pracoviště:
Ústav pedagogiky a sociálních studií
Org. jednotka:
Pedagogická fakulta
Adresa:
Žižkovo nám. 5
Místnost:
Pracovní zařazení:
odborný asistent
Funkce a členství v akademických a dalších orgánech UP i mimo ni:
Vědecká společnost
- Česká pedagogická společnost (člen, 2012–)
- Česká asociace pedagogického výzkumu (člen, 2000–)
Státnicová komise
- Pedagogická fakulta Univerzity Palackého (člen, 2011–)
Redakční kruh
- e-PEDAGOGIUM - nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice (člen, 2012–)
VYBRANÉ PUBLIKACE
Šmída J., Čech T., Hormandlová T., Jůvová A.
Sociální pedagog a jeho role v kontextu potřeb základních škol.
2024.
(KNIHA - CELEK)
Chudý Š., Neumeister P., Jůvová A., Plischke J., Dvořáková Kaněčková E.
The Concept of Education in the Czech and Slovak Pedagogical Theries since 1989.
2013.
(KNIHA - CELEK)
Duda O., Jůvová A.
Conditions for Online Lessons in the Czech Republic during the COVID-19 Pandemic.
In Chiou V., Geunis L., Holz O., Ertürk NO., Ratkowska-Pasikowska, J., Shelton F. (Eds.)
Contemporary Challenges in Education Paradoxes and Illuminations.
2023.
(KAPITOLA V KNIZE)
Jůvová A., Duda O., de Vos M., Stuit P., Velthuis Ch.
Evropský učitel jako reflektivní praktik. Dovednosti pro 21. století v edukaci.
In Chudý Š., Plischke J. (Eds.)
2023.
(Ostatní odborná publikace (RIV))
ČLÁNEK
Klement M.
Aspekty využití proktoringových systémů při realizaci hromadných on-line testů.
In Jůvová A. (Eds.)
e-PEDAGOGIUM, nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice.
2024.
Duda O., Jůvová A.
Emotional Intelligence Factors Helping Teachers Cope with Emotionally Tense Situations and Enhancing Effective Pedagogical Communication.
e-PEDAGOGIUM, nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice.
2021.
Dobešová Cakirpaloglu S., Čech T., Jůvová A., Pavlikovská A.
Primary School Teachers and their Life Satisfaction in Relation to Burnout.
Psychology and Education.
2021.
Chudý Š., Jůvová A., Bazalová S.
Narušená komunikační schopnost dítěte ze sociálně znevýhodněného prostředí jako interdisciplinární problém. Možnosti sociálně pedagogických intervencí.
e-PEDAGOGIUM, nezávislý odborný časopis pro interdisciplinární výzkum v pedagogice.
2018.
Jůvová A., Čech T., Duda O.
Education for Entrepreneurship – A Challenge for School Practice.
Acta Technologica Dubnicae.
2017.
Jůvová A.
The Guerrilla Literacy Learners Project: Development of Literacies through Informal Learning.
Acta Technologica Dubnicae.
2017.
Chudý Š., Jůvová A., Andrysová P., Harits I.
Indonesia Education Today: Dating Back Its History of Islam and Imparting European Education System.
Asian Social Science.
2016.
Jůvová A., Bakker F.
Didactic Principles by Comenius and 21st Century Skills.
e-Pedagogium (print).
2015.
Chudý Š., Neumeister P., Jůvová A., Plischke J., Kvintová J.
Reflection of Constructivist Theories i n Current Educational Practice.
Universal Journal of Educational Research.
2015.
Jůvová A., Chudý Š., Plischke J., Neumeister P.
21st Century Skills in University and Primary Education Curricula in the Czech Republic.
e-Pedagogium (print).
2015.
Jůvová A., Chudý Š., Neumeister P.
Rozvoj kompetencií sociálneho pedagóga počas vysokoškolského štúdia (odbor Sociálna pedagogika).
e-Pedagogium (print).
2013.
Chudý Š., Neumeister P., Jůvová A., Snopková D.
EDUCATIONAL AIMS AS KEY COMPONENTS OF EDUCATION (A METHATEORIES CONCEPT OF PHILOSOPHY OF EDUCATION IN THE EAST EUROPEAN PEDAGOGY).
e-Pedagogium (print).
2012.
PŘÍSPĚVEK VE SBORNÍKU
Jůvová A., Čech T.
Bohumír Blížkovský – představitel československé systémové pedagogiky.
In Dončevová S., Medveďová J., Pavlovičová G., Krankus M. (Eds.)
ZBORNÍK VEDECKÝCH ŠTÚDIÍ FILOZOFICKEJ FAKULTY UNIVERZITY KOMENSKÉHO PAEDAGOGICA 35 100 ROKOV PEDAGOGICKÉHO SEMINÁRA.
2023.
Šmída J., Čech T., Hormandlová T., Jůvová A.
The needs of elementary schools in the Czech Republic in the context of the introduction of the social pedagogue position.
EDULEARN23 Proceedings.
2023.
Jůvová A., Duda O.
Reflections on Online Teaching in Czech Schools During the Covid-19 Pandemic.
In Gómez Chova L., López Martínez A., Lees J. (Eds.)
EDULEARN22 Proceedings.
2022.
Dobešová Cakirpaloglu S., Čech T., Jůvová A., Krajňáková M.
The prevalence of mobbing among nursery school teachers.
EDULEARN21 Proceedings.
2021.
Jůvová A., Duda O.
Motivace jako klíčový předpoklad k dosažení učebních cílů v jazykovém vyučování.
In Čech T., Krajčíková L., Šimáně M. (Eds.)
Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2017.
2017.
Jůvová A., Chudý Š., Pitnerová D.
Professionelle Kompetenzen von Sozialpädagogen im Bereich Integration in Osteuropa unter Besonderer Berücksichtigung der Tschechischen Republik.
In Leonhardt A., Müller K., Truckenbrodt T. (Eds.)
Die UN-Behindertenrechtskonvention und ihre Umsetzung. Beiträge zur Interkulturellen und International vergleichenden Heil- und Sonderpädagogik.
2015.
Jůvová A., Chudý Š., Neumeister P., Plischke J., Kvintová J.
Reflection od constructivist theories in current educational practice.
Conference Proceedings.
2014.
Jůvová A., Chudý Š., Neumeister P.
Teoretický a koncepční rámec profese sociálního pedagoga: Sociální pedagog - profese známá či neznámá?
Sborník z mezinárodní vědecké konference ICOLLE 2013.
2013.
Jůvová A., Křiváková Z.
Dula v sociálně pedagogických interakcích.
In Bargel M. (Eds.)
Dilemata sociální pedagogiky v postmoderním světě.
2012.
Jůvová A.
KOREKTNÍ ZPŮSOB KOMUNIKACE ORGANIZACE S DOBROVOLNÍKY JAKO PŘEDPOKLAD KVALITNÍ SPOLUPRÁCE.
In PITNEROVÁ D., JŮVOVÁ A., CHUDÝ Š. (Eds.)
MULTIKULTURALITA V SOCIÁLNÍ, EDUKAČNÍ A ZDRAVOTNÍ PRÁCI V POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍCH.
2012.
Holá L.
Mediace v interetnických konfliktech.
In Chudý Š., Jůvová A., Pitnerová D. (Eds.)
Akční pole sociální práce V. Sborník příspěvků z vědecké konference s mezinárodní účastí.
2011.
JŮVOVÁ A.
Sociálněpedagogické aspekty dobrovolnictví.
Sociální pedagogika v souvislostech globální krize. Sborník příspěvků z mezinárodní konference.
2011.
KNIHA - CELEK
Jůvová A., Duda O., Radulescu Z., Araujo P., Marcques A., Riberio A., Kulali I., Kertesz J., Orav K., Belme D., Turku J., Gilfillan C., Cajot G.
Manuál L33N: Podnikavost ve vzdělávání od A do Z Podnikavost pro, uvnitř a prostřednictvím vzdělávání.
In Huion P., Duda O. (Eds.)
2018.
Jůvová A., Radulescu Z., Araujo P., Marques A., Ribeiro A., Kulali I., Kertesz J., Orav K., Belme D., Turku J., Gilfillan C., Duda O., Cajot G.
L33N: Liminality and Educational Entrepreneurship – a Discovery Journey. Entrepreneurship Cookbook for, in and through Education.
In Huion P. (Eds.)
2017.
Jůvová A., White J.
The Development of Soft Skills and Professional Competences for European Teachers.
2016.
Jůvová A.
Komunikativní dovednosti.
2013.
Jůvová A., Podlahová L., Kaněčková E., Klapal V., Musilová M., Obst O., Plischke J., Neumeister P., Prášilová M.
Učitel sekundární školy I.
2012.
CHUDÝ Š., NEUMEISTER P., JŮVOVÁ A., Andrysová P., Mužík J., Šerák M., Hupková M., Mužík M.
Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontextu pomáhajících profesíchII.
2011.
NEUMEISTER P., CHUDÝ Š., Kašparková S., Řeháčková H., JŮVOVÁ A., Selická D., PITNEROVÁ D.
Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontextu pomáhajících profesích.
2010.
KAPITOLA V KNIZE
Duda O., Jůvová A.
Motivation in Formal and Informal Foreign Language Learning.
In Chiou V., Holz O., Oruç Ertürk N., Shelton F. (Eds.)
International Insights: Equality in Education.
2019.
Jůvová A., Duda O.
Social Pedagogue. The Reflective Practitioner in Educational Networks.
In Chiou V., Holz O., Oruç Ertürk N., Shelton F. (Eds.)
International Insights: Equality in Education.
2019.
Jůvová A., Plischke J.
The Implementation of 21st Century Skills in the Teachers Training. The International Comparative Study.
In Holz O., Aleksandrovich M., Zoglowek H., Oukhvanova I., Kohanowski J., Mende K. (Eds.)
Current Trends in Higher Education in Europe.
2016.
Jůvová A.
Vzdělávání pro udržitelný rozvoj v profesní přípravě sociálních pedagogů.
Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontextu pomáhajících profesích.
2011.
ABSTRAKT
Duda O., Jůvová A.
REFLECTION ON ONLINE TEACHING IN CZECH SCHOOLS DURING THE COVID-19 PANDEMIC.
Projekt.
2022.
Jůvová A., Duda O.
Effective Pedagogical Communication and Emotional Intelligence in the School Environment.
In Chiou V., Geunis L., Holz O., Oruç Ertürk N. (Eds.)
CONFERENCE BOOKLET.
2020.
Duda O., Jůvová A.
Sociolinguistic Dimension of Humour in Pedagogical Communication.
In Chiou V., Geunis L., Holz O., Oruç Ertürk N. (Eds.)
Conference Booklet.
2020.
Peng D., Jůvová A.
Liminality and In-Betweenness in the Entrepreneurship Education.
Proceedings of 2017 Global Education, Teaching & Learning Conference.
2017.
Jůvová A.
Who is a European Teacher? The International Social Network VOICES: Good Practice of Connectivity and Internationalization in Education.
In Krupka Z., Pavičić J., Vlašić G. (Eds.)
Global Education, Teaching and Learning Conference.
2017.
PŘEDNÁŠKA NEBO POSTER
Jůvová A.
Comenius ideas and his didactical principles today.
2024.
Jůvová A.
Education System in the Czech Republic.
2024.
Jůvová A.
Experiential Education – Ideas for School Education.
2024.
Jůvová A., Duda O.
Učitel základní školy a dovednosti pro 21. století. Projekt WAVE-IT jako platforma pro rozvoj dovedností pro 21. století.
2023.
Duda O., Jůvová A.
Reflection on online teaching in Czech schools during covid-19 pandemic.
2022.
Jůvová A., Duda O.
Experiential Education – Ideas for School Education.
2021.
Jůvová A., Duda O.
J. A. Comenius ideas and his didactical principles today.
2021.
Jůvová A., Duda O.
Curricula comparison and its use for Internationalization.
2020.
Jůvová A., Duda O.
Effective Pedagogical Communication and Emotional Intelligence in the School environment.
2020.
Duda O., Jůvová A.
Guideline for teachers: stepping for starting cooperation with international partner school.
2020.
Duda O., Jůvová A.
Sociolinguistic dimension of humour in pedagogical communication.
2020.
Duda O., Jůvová A.
Závěrečná konference (část 2) IINTOS 25.6. 2020.
2020.
Duda O., Jůvová A.
Závěrečná konference IINTOS: Conferência Final.
2020.
Jůvová A., Duda O., Peng D.
Project Implementation of International Officies in Schools (IINTOS): Teach and Learn STEM Internationally.
2019.
Duda O., Jůvová A.
Informal Learning of Foreign Languages: Support, Impact, Strategies.
2018.
Jůvová A., Chudý Š.
Interdisciplinární podstata a současné diskurzy sociální pedagogiky.
2018.
Jůvová A., Plischke J.
Junge Lehrer/Innen am Anfang ihrer professionellen Karriere.
2018.
Jůvová A., Plischke J.
Media education: the literacy for daily life.
2018.
Jůvová A., Duda O.
Motivation as a key prerequisite for achieving learning objectives in language teaching.
2018.
Jůvová A., Duda O.
Social Pedagogue: The Reflective Practitioner in the Educational Network.
2018.
Duda O., Jůvová A., Řeřicha V.
Školní výkon a motivace žáků střední školy k učení se cizího jazyka.
2018.
Jůvová A.
Wie kann man über Tschechien lernen/lehren.
2015.
Jůvová A., Chudý Š., Neumeister P.
21st Century Skills at the Curriculum of the Universities and Primary Education in the Czech Republic.
2015.
Chudý Š., Neumeister P., Plischke J., Jůvová A.
Reflection of constructivist theory in current educational practice.
2014.
Jůvová A., Chudý Š., Neumeister P.
Diskurzivní analýza teorií prekonceptů o výchově.
2012.
KONFERENCE, WORKSHOP - USPOŘÁDÁNÍ
Duda O., Jůvová A.
European Teacher: Professional Orientation "EuropaReis" workshop.
2023.
Jůvová A., Duda O.
Teachers4Future2022 Conference.
2022.
Jůvová A., Duda O., Chudý Š., Plischke J.
Wave-IT Final Conference.
2022.
Duda O., Jůvová A.
Field workshop in Velehrad for participants of Wave-IT In-service course 11.11.2021.
2021.
Jůvová A., Duda O.
Student Innovation Workshop: Teachers4Future, for Students of Teacher Education Institutes.
2021.
Jůvová A., Duda O.
IINTOS Training Weeks online - WS Global education, European and international dimension in the curricula. Work on how to start a cooperation.
2020.
Jůvová A., Duda O.
IINTOS Training Weeks online - WS STEM subjects dimensions in the partners curricula, a starting point example. Comparison tool presentation of the curricula analysis.
2020.
Duda O., Jůvová A.
IINTOS Training Weeks WS International offices in schools: Practical guide for international coordinators. The start of International Projects Proposals.
2020.
Jůvová A., Duda O.
Kick-off conference WAVE-IT project.
2020.
Jůvová A., Duda O.
Project meeting IINTOS.
2020.
Jůvová A., Duda O.
virtuální konference Internacionalizace – prostor pro změnu.
2020.
Chudý Š., Nováková Z., Koribská I., Šemberová M., Vyhnálková P., Pitnerová D., Buchtová T., Balaban V., Jůvová A., Szotkowski R., Plischke J., Peng D.
Mezinárodní vědecká konference studentů doktorských studijních programů s tématem Interkulturní perspektivy studentů doktorských programů a jejich příprava se zaměřením na mezioborovou pestrost.
2018.
Chudý Š., Jůvová A., Čech T., Buchtová T.
Škola pro všechny.
2017.
Jůvová A., Duda O.
In-Service Course of the Project GuLL (Guerrilla Literacy Learners).
2016.
Jůvová A., Chudý Š., Plischke J.
Pre-conference Teach4Future.
2016.
Jůvová A., Duda O., Čech T.
4th Project Meeting LEEN (Liminality & Educational Entrepreneurship).
2016.
Jůvová A., Chudý Š., Plischke J., Neumeister P., Pitnerová D., Švrčinová L.
The development of soft skills and professional competences for European teachers.
2015.
Jůvová A., Chudý Š., Plischke J., Pitnerová D.
VOICES - The Voice of the European Teachers, Final Conference Olomouc 24th–26th September 2015.
2015.
Jůvová A., Plischke J., Dvořáková Kaněčková E., Chudý Š., Balíková L.
The Voice of the European Teachers.
2013.
SBORNÍK - CELEK
Jůvová A., Čech T.
Škola pro všechny aneb Interdisciplinarita ve školní edukaci a pedagogických vědách.
2019.
Chudý Š.
Akční pole sociální práce V: Multikulturalita v sociální, edukační a zdravotní práci v pomáhajících profesích.
In Jůvová A., Pitnerová D. (Eds.)
2012.
AUDIOVIZUÁLNÍ MATERIÁL
Duda O., Jůvová A.
IINTOS a globální rozvojové vzdělávání.
IINTOS a globální rozvojové vzdělávání.
2020.
Duda O., Jůvová A.
IINTOS a strategie pro internacionalizaci.
IINTOS a strategie pro internacionalizaci.
2020.
Duda O., Jůvová A.
IINTOS a změna paradigmatu ve výchově a vzdělávání.
IINTOS a změna paradigmatu ve výchově a vzdělávání.
2020.
Duda O., Jůvová A.
IINTOS platforma pro plánování a řízení mezinárodního projektů.
IINTOS platforma pro plánování a řízení mezinárodního projektů.
2020.
Duda O., Jůvová A.
IINTOS TV WELCOME VIDEO.
IINTOS TV Welcome video.
2020.
Duda O., Jůvová A.
IINTOS: úvodní video k projektu.
IINTOS: úvodní video k projektu.
2020.
Duda O., Jůvová A.
IINTOS: Zřizování školních mezinárodních kanceláří.
IINTOS: Zřizování školních mezinárodních kanceláří.
2020.
Duda O., Jůvová A.
Platforma IINTOS - Jak se zaregistrovat?
Platforma IINTOS - Jak se zaregistrovat?
2020.
Duda O., Jůvová A.
Platforma IINTOS - Jak vytvořit partnerství?
Platforma IINTOS - Jak vytvořit partnerství?
2020.
Duda O., Jůvová A.
Platforma IINTOS - Jak vytvořit projekt?
Platforma IINTOS - Jak vytvořit projekt?
2020.
Duda O., Jůvová A.
Platforma IINTOS - Jak vytvořit učitelský účet?
Platforma IINTOS - Jak vytvořit učitelský účet?
2020.
Duda O., Jůvová A.
Platforma IINTOS - Příklad mobility Portugalsko - Itálie.
Platforma IINTOS - Příklad mobility Portugalsko - Itálie.
2020.
Jůvová A., Duda O., Orav K.
How to explain the in-betweenness of liminality?
Learning Snacks. How to Create the New Good Practices?
2017.
Jůvová A., Duda O., Orav K.
What is liminality?
Learning Snacks. How to Create the New Good Practices?
2017.
RECENZE
Jůvová A.
Professionalization of Kindergarten Teachers from the Perspective of Curriculum Reform. The review.
e-Pedagogium (print).
2016.
Gregar J.
Research Design (Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches).
In Jůvová A. (Eds.)
e-Pedagogium (online).
2016.
KONFERENCE, WORKSHOP - PASIVNÍ ÚČAST
Duda O., Jůvová A.
Final conference projektu Wave-IT.
2022.
Jůvová A.
Conference Steering Group of the Project VOICES.
2015.
Jůvová A.
Integrated competences for European Teachers. Giving voice(s) to culture and diversity in school networking.
2015.
Jůvová A.
2nd conference of the Project Guerilla Literacy Learners (GuLL).
2015.
Ostatní odborná publikace (RIV)
Jůvová A., Duda O., de Vos M., Stuit P., Velthuis Ch.
European Teacher as the reflective practitioner 21st Century Skills in Education.
In Duda O., Chudý Š., Plischke J. (Eds.)
2023.
Jůvová A., Tomášková M., Duda O.
School projects for development of entrepreneurship. And It’s Done – Nine crafts. A Year not only Outdoors.
In Duda O., Chudý Š., Plischke J. (Eds.)
2023.
Jůvová A., Tomášková M., Duda O.
School projects for development of entrepreneurship. And It’s Done – Nine crafts. A Year on only Outdoors.
In Duda O., Chudý Š., Plischke J. (Eds.)
2023.
Jůvová A., Tomášková M., Duda O.
Školní projekty pro rozvoj podnikavosti. A je to – Devatero řemesel. Rok nejen v přírodě.
In Chudý Š., Plischke J. (Eds.)
2023.
PROJEKT
NEUMEISTER P., SZOTKOWSKI R., TICHÁ Z., PITNEROVÁ D., JŮVOVÁ A., CHUDÝ Š.
Determinace a rozvoj kompetencí sociálního pedagoga v profesionální přípravě.
GAČR.
2011.
ZPRÁVA
Jůvová A., Duda O.
Good practices in social entrepreneurship: Czech schools.
2022.
Jůvová A.
Czech Republic – Country Report.
In Essomba MÀ., Tarrés A., FrancoGuillén N. (Eds.)
2017.
Uživatel nepovolil zobrazení dat v Portále UP.