Prohlášení Asociace děkanů pedagogických fakult k revizím Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání

Úterý 25. únor 2025, 10:00 – Text: redakce U21

Redakce U21 přináší v dnešním textu vyjádření Asociace děkanů PdF ČR k revizím Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání (RVP ZV) v následujících bodech, které jsou podstatné pro uskutečňování Strategie 2030+, Reformy přípravy učitelů a pro naplňování platného Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství.

Ústí nad Labem, 12. února 2025

1. NPI a MŠMT oslovily odbornou veřejnost k zapojení se do revize a tvorby příslušných materiálů. Asociace děkanů pedagogických fakult (ADPdF) však dopisem z 24. května 2024 upozornila MŠMT na situaci, kdy jde příprava RVP ZV z velké míry mimo spolupráci s fakultami, které se přípravě učitelů (budoucích i stávajících) dlouhodobě věnují. Revidované RVP ZV tedy byly připraveny bez systémové vazby na přípravu budoucích učitelů, a to přesto, že na nutnost provázání revizí kurikula a přípravy učitelů ADPdF upozorňovala. Zároveň upřesňovala možnosti fakult reagovat na proměnlivost situace ve vzdělávání učitelů spojenou se zavedením RVP ZV.

2. ADPdF si uvědomuje, že je žádoucí provést změny v revidovaném RVP ZV a zajistit, aby se jednalo o dynamický dokument reagující na aktuální odborné i společenské změny. Pedagogické fakulty rozvíjejí didaktický diskurz vzdělávacích oborů a oblastí, realizují výzkumná šetření, mají přehled o aktuálních trendech pedagogické teorie i praxe. Především však vzdělávají učitele, kteří budou s RVP ZV pracovat. Je tedy žádoucí, aby konečný obsah RVP byl diskutován na úrovni těchto fakult a vedl také k nastavení kroků v jejich strategickém rozvoji. Z tohoto pohledu je ADPdF připravena na procesu inovace tohoto klíčového kurikulárního dokumentu participovat, a přispět tak k jeho další evaluaci.

3. ADPdF upozorňuje na nutnost bezprostředně reagovat na změny v prostředí fakult, které vyplývají z revidovaného RVP ZV. Zajištění tohoto procesu je spojeno s řadou ekonomicky, časově, organizačně a personálně náročných opatření. Proto bylo a je žádoucí, aby vyvíjející se i konečný obsah RVP byl na úrovni těchto fakult diskutován a přispěl také k nastavení kroků jejich bezprostředního vývoje. V rámci strategického rozvoje fakult připravujících učitele je rovněž nutné realizovat dlouhodobé koncepční změny studijních programů v nových akreditacích. K tomu je nutné nejen zapojení fakult připravujících učitele do celého procesu, ale i cílená finanční podpora plánovaných změn.

4. Pedagogické fakulty (a fakulty připravující učitele) by měly být nedílnou součástí tvorby koncepčního kurikula, protože budoucí učitelky a učitelé, kteří z fakult vychází, představují základ vzdělávacího systému v České republice. Aby bylo možné realizovat jeho bezprostřední změny, je nutné vedle kroků vztahujících se k přípravě budoucích učitelů zajistit také další vzdělávání stávajících pedagogických pracovníků (DVPP) k revidovaným RVP, aby změny vyplývající z aktuální revize byly široce přijaty vzdělávací praxí (včetně přípravy studijních opor a učebnic). DVPP by mělo být na úrovni kvality v souladu s přípravou budoucích učitelů. Příprava budoucích učitelů je s koncepčním kurikulem úzce provázána. Tuto skutečnost si jako členové ADPdF plně uvědomujeme. Jsme přesvědčeni, že integrace koncepčního kurikula a přípravy budoucích učitelů přispěje ke zvýšení kvality našich absolventů a tím i ke zlepšení vzdělávání v České republice.

Za Asociaci děkanů pedagogických fakult ČR

doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.

Předseda asociace děkanů PdF ČR

Zároveň připomínáme další texty k problematice revize RVP, které jsme na U21 již zveřejnili:

Proč je nové kurikulum horší než to předešlé? Proč je špatně zavádět uměle vzniklé „obory“ a jaká by měla být cesta inovací pohledem oborové didaktiky a praxe výtvarné výchovy

Je nový RVP ZV lepší než ten stávající? Zástupci učitelských organizací a oboroví didaktici debatovali o kurikulární reformě

Nekompetence, nebo úmysl? Připomínky k revizi RVP ZV a eliminaci mediální výchovy

Zánik hudební výchovy? Experti katedry hudební výchovy protestují proti revizi RVP ZV a vyzývají studující k připomínkování

Nad návrhem revize RVP v českém jazyce a literatuře: kupředu! Nebo vzad?

Pamatuje nový RVP ZV na podporu zdraví? Vzdělávací strategie 2030+ a aktuální velká revize s akcentem na implementaci ochrany a podpory zdraví

Prohlášení výboru Asociace pro didaktiku dějepisu k veřejné konzultaci revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy

Ve výtvarné výchově nejde v první řadě o média nebo techniky, nýbrž o smyslové vnímání a tvůrčí vyjádření vnitřního světa dítěte

Děkani pedagogických fakult se vyjadřují k revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Jak vidíme návrh kurikula pro základní vzdělávání? Děkan Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a tým odborníků a odbornic posoudil a v rámci veřejné konzultace připomínkuje návrh RVP ZV

Snaží se MŠMT vyhnat tvůrčí učitele ze škol? Stanovisko ADD a ASUD k navrženému snížení hodinové dotace pro naukové předměty na druhém stupni ZŠ

Revize kurikula: Nešlo by to prosím vrátit zpátky?

MŠMT se chystá prezentovat nové rámcové vzdělávací programy. Na PdF UP to vzbuzuje obavy

Revize RVP ZV z pohledu hudební výchovy aneb ještě větší blbost, než jsme doufali

Je škola stále „připravena na žáka“? K povinné výuce anglického jazyka od 1. třídy ZŠ

Chemie je dnes školním strašákem. Chceme se vydat jinou cestou. Oborový didaktik Martin Rusek o nové podobě chemie v RVP ZV

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)