Redakce U21 přináší v dnešním textu vyjádření Asociace děkanů PdF ČR k revizím Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání (RVP ZV) v následujících bodech, které jsou podstatné pro uskutečňování Strategie 2030+, Reformy přípravy učitelů a pro naplňování platného Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství.
Ústí nad Labem, 12. února 2025
1. NPI a MŠMT oslovily odbornou veřejnost k zapojení se do revize a tvorby příslušných materiálů. Asociace děkanů pedagogických fakult (ADPdF) však dopisem z 24. května 2024 upozornila MŠMT na situaci, kdy jde příprava RVP ZV z velké míry mimo spolupráci s fakultami, které se přípravě učitelů (budoucích i stávajících) dlouhodobě věnují. Revidované RVP ZV tedy byly připraveny bez systémové vazby na přípravu budoucích učitelů, a to přesto, že na nutnost provázání revizí kurikula a přípravy učitelů ADPdF upozorňovala. Zároveň upřesňovala možnosti fakult reagovat na proměnlivost situace ve vzdělávání učitelů spojenou se zavedením RVP ZV.
2. ADPdF si uvědomuje, že je žádoucí provést změny v revidovaném RVP ZV a zajistit, aby se jednalo o dynamický dokument reagující na aktuální odborné i společenské změny. Pedagogické fakulty rozvíjejí didaktický diskurz vzdělávacích oborů a oblastí, realizují výzkumná šetření, mají přehled o aktuálních trendech pedagogické teorie i praxe. Především však vzdělávají učitele, kteří budou s RVP ZV pracovat. Je tedy žádoucí, aby konečný obsah RVP byl diskutován na úrovni těchto fakult a vedl také k nastavení kroků v jejich strategickém rozvoji. Z tohoto pohledu je ADPdF připravena na procesu inovace tohoto klíčového kurikulárního dokumentu participovat, a přispět tak k jeho další evaluaci.
3. ADPdF upozorňuje na nutnost bezprostředně reagovat na změny v prostředí fakult, které vyplývají z revidovaného RVP ZV. Zajištění tohoto procesu je spojeno s řadou ekonomicky, časově, organizačně a personálně náročných opatření. Proto bylo a je žádoucí, aby vyvíjející se i konečný obsah RVP byl na úrovni těchto fakult diskutován a přispěl také k nastavení kroků jejich bezprostředního vývoje. V rámci strategického rozvoje fakult připravujících učitele je rovněž nutné realizovat dlouhodobé koncepční změny studijních programů v nových akreditacích. K tomu je nutné nejen zapojení fakult připravujících učitele do celého procesu, ale i cílená finanční podpora plánovaných změn.
4. Pedagogické fakulty (a fakulty připravující učitele) by měly být nedílnou součástí tvorby koncepčního kurikula, protože budoucí učitelky a učitelé, kteří z fakult vychází, představují základ vzdělávacího systému v České republice. Aby bylo možné realizovat jeho bezprostřední změny, je nutné vedle kroků vztahujících se k přípravě budoucích učitelů zajistit také další vzdělávání stávajících pedagogických pracovníků (DVPP) k revidovaným RVP, aby změny vyplývající z aktuální revize byly široce přijaty vzdělávací praxí (včetně přípravy studijních opor a učebnic). DVPP by mělo být na úrovni kvality v souladu s přípravou budoucích učitelů. Příprava budoucích učitelů je s koncepčním kurikulem úzce provázána. Tuto skutečnost si jako členové ADPdF plně uvědomujeme. Jsme přesvědčeni, že integrace koncepčního kurikula a přípravy budoucích učitelů přispěje ke zvýšení kvality našich absolventů a tím i ke zlepšení vzdělávání v České republice.
Za Asociaci děkanů pedagogických fakult ČR
doc. PaedDr. Ladislav Bláha, Ph.D.
Předseda asociace děkanů PdF ČR
Zároveň připomínáme další texty k problematice revize RVP, které jsme na U21 již zveřejnili:
Nekompetence, nebo úmysl? Připomínky k revizi RVP ZV a eliminaci mediální výchovy
Nad návrhem revize RVP v českém jazyce a literatuře: kupředu! Nebo vzad?
Revize kurikula: Nešlo by to prosím vrátit zpátky?
MŠMT se chystá prezentovat nové rámcové vzdělávací programy. Na PdF UP to vzbuzuje obavy
Revize RVP ZV z pohledu hudební výchovy aneb ještě větší blbost, než jsme doufali
Je škola stále „připravena na žáka“? K povinné výuce anglického jazyka od 1. třídy ZŠ