Mgr. Josef NEVAŘIL, Ph.D.
Adresa:
Žižkovo nám. 5
Místnost:
5.35
Pracovní zařazení:
odborný asistent
Odborné aktivity:
didaktika anglického jazyka,
metodik pedagogických praxí,
současný jazyk - sociolingvistika,
testování a zkoušení,
film a literatura
Funkce a členství v akademických a dalších orgánech UP i mimo ni:
- Vedoucí katedry/ústavu/kliniky (1. 8. 2008 – 31. 7. 2013)
- Člen AS fakulty (1. 9. 2015 – 12. 5. 2017)
Odborná komise
- Rozšiřující studium Anglický jazyk - učitelství pro ZŠ (člen, 2007–)
Redakční rada
- Journal of Interdisciplinary Philology (člen, 2016–)
Státnicová komise
- Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání (člen, 2010–)
- Učitelství anglického jazyka pro 2. st. ZŠ (člen, 2007–)
PhD. komise
- Doktorské studium Pedagogika/Education (člen, 2010–)
Jiné komise a orgány
- Legislativní komise AS PdF UP Olomouc (člen, 2017–)
- Ediční rada PdF (člen, 2007–2010)
ČLÁNEK
Duda O., Nevařil J., Řeřicha V.
Reflexe studentů na míru rozvíjení odborných kompetencí ve vybraných předmětech pregraduální přípravy budoucích učitelů AJ.
e-PEDAGOGIUM, An independent scientific journal for interdisciplinary research in pedagogy.
2018.
Babická B., Nevařil J., Sassiková Z.
Future English teachers' self-assessment: teacher trainees' confidence in their own teacher competences.
Hradec Králové Journal of Anglophone Studies.
2017.
Babická B., Nevařil J.
Learning politeness in a foreign language – the case of speaking activities in English coursebooks at the advanced level.
Hradec Králové Journal of Anglophone Studies.
2016.
Nevařil J.
Role play warms up.
ATE Newsletter.
2001.
DISERTAČNÍ PRÁCE
Nevařil J.
Didaktické testy jazykové způsobilosti.
Pedagogická fakulta, Univerzita Palackého.
2007.
PŘÍSPĚVEK VE SBORNÍKU
Černá J., Babická B., Nevařil J.
Using digital technologies for informal learning: a case study among future English teachers.
EDULEARN21 Proceedings.
2021.
Duda O., Nevařil J., Řeřicha V.
Reflexe studentů na míru rozvíjení odborných kompetencí ve vybraných předmětech pregraduální přípravy budoucích učitelů AJ.
In Vyhnálková P., Plischke J. (Eds.)
Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů XII.
2018.
Babická B., Nevařil J.
Supporting learner independence through peer correction.
In Zelenická E. (Eds.)
Moderné jazyky v súčasnej Európe.
2018.
Duda O., Sassiková Z., Nevařil J., Kundrumová L.
Students' Reflection of Specific Competences in Pre-Service English Language Teacher Training.
SGEM2016 Conference Proceedings.
2016.
Babická B., Nevařil J.
Developing English Language Proficiency Outside the Classroom – Survey of Students' Habits.
In Štulajterová A. (Eds.)
Teória a prax prípravy budúcich translatológov a učiteľov anglického jazyka II.
2014.
Babická B., Nevařil J.
Students' Errors in Word Formation Exercises.
In . (Eds.)
Theories in Practice.
2010.
Nevařil J.
Drama of discussion.
New Trends in Educating Future Teachers of English V.
2009.
Babická B., Nevařil J.
Word Formation in the Entrance Test - Statistical and Error Analysis.
English for Life.
2009.
BABICKÁ B., NEVAŘIL J.
Hot Potatoes - How Not to Get Burnt.
In . (Eds.)
New Trends in Educating Future Teachers of English IV.
2008.
BABICKÁ B., NEVAŘIL J.
Changes in the syllabus of the teacher training course: suggestions based on the research of students' knowledge.
Ways to Teaching and Learning.
2007.
BABICKÁ B., NEVAŘIL J.
Reading Comprehension in the Entrance Test - Statistical Analysis.
New Trends in Educating Future Teachers of English III.
2007.
BABICKÁ B., NEVAŘIL J.
Future Teachers´ Knowledge of English and Czech Word Order - A Comparative Study.
New Trends in Educating Future Teachers of English II.
2006.
Nevařil J.
Statistická analýza opakovaného měření jazykové úrovně budoucích učitelů anglického jazyka na PdF UP v Olomouci.
Retrospektíva a perspektívy v edukácii 2. diel.
2005.
Babická B., Nevařil J.
Analýza písemné části přijímacích zkoušek ke studiu jazyka anglického pro učitele na 2. stupni ZŠ.
Vzdělávání učitelů cizích jazyků na počátku 21. století.
2004.
Babická B., Nevařil J.
Cross-curricular relations in language education at primary schools.
ELT Horizons.
2003.
Babická B., Nevařil J.
Studijní program Učitelství 2. stupně ZŠ v kombinaci s AJ z pohledu studentů.
Studijní programy pro učitelství cizích jazyků na druhém stupni ZŠ u nás a v zahraničí.
2003.
Babická B., Nevařil J.
The study programme for future lower-secondary teachers of English as viewed by students.
Studijní programy pro učitelství cizích jazyků na druhém stupni základních škol u nás a v zahraničí.
2003.
Babická B., Nevařil J.
Preservice Teacher Training.
PROMOTING REFLECTION.
2001.
KNIHA - CELEK
Černá J., Babická B., Kořínková J., Nevařil J., Bačíková B., Chráska M., Bartošová M., Janošková L., Kačerovská K., Krsková T., Otevřelová Z.
Using Online Technologies for Informal Learning by Future Teachers of English.
2022.
Nevařil J.
ELT Methodology - Teaching Skills.
2017.
Nevařil J.
Introduction to Sociolinguistics.
2012.
BABICKÁ B., CHMELAŘOVÁ L., Jahnová P., NEVAŘIL J.
Language practice 2.
Praktický jazyk 2.
2009.
BABICKÁ B., CHMELAŘOVÁ L., Jahnová P., NEVAŘIL J.
Language practice 1.
Praktický jazyk 1.
2008.
KAPITOLA V KNIZE
Babická B., Loranc-Paszylk B., Nevařil J.
Virtual exchange to enhance English language teacher trainees' professional development - insights from a Czech-Polish project.
In Hilliker SM. (Eds.)
Second Language Teaching and Learning through Virtual Exchange.
2022.
Nevařil J., Babická B.
The Sociolinguistic Dimension in ELT Coursebooks.
ELT: New Horizons in Theory and Application.
2015.
Nevařil J., Babická B.
How to Address Properly: Students' Awareness of English and Czech Conventions.
In Haase C., Orlova N. (Eds.)
ELT: Harmony and Diversity.
2014.
Babická B., Nevařil J.
Developing Listening Skills - Students' Perspective.
In Haase ., Orlova N. (Eds.)
ELT: Converging Approaches and Challenges.
2011.
KONFERENCE, WORKSHOP - USPOŘÁDÁNÍ
Ivanová J., Babická B., Nevařil J.
Traditions and Innovations.
2013.
Nevařil J.
Nebojme se testování - vytváření didaktických testů ve výuce AJ.
2012.
Nevařil J.
Nebojme se testování – vytváření didaktických testů ve výuce AJ.
2012.
Nevařil J.
Testujme komunikativně.
2012.
NEVAŘIL J.
Nebojme se testování - vytváření didaktických testů ve výuce AJ.
2011.
NEVAŘIL J.
Testujme komunikativně.
2011.
NEVAŘIL J.
Testujme komunikativně.
2011.
RECENZE
Nevařil J.
Global Issues.
Cizí jazyky.
2005.
Nevařil J.
Sociolinguistics: a resource book for students.
Cizí jazyky.
2004.
KONFERENCE, WORKSHOP - PASIVNÍ ÚČAST
Nevařil J.
New Trends in Educating Future Teachers of English VIII.
2012.
NEVAŘIL J.
New Trends in Educating Future Teachers of English VII.
2011.
Nevařil J.
45th Annual International IATEFL Conference and Exhibition.
2011.
Nevařil J.
44th annual international IATEFL conference and exhibition.
44th annual international IATEFL conference and exhibition.
2010.
Nevařil J.
Angličtina ve škole.
2009.
Nevařil J.
New Trends in Educating Future Teachers of English V.
2009.
Nevařil J.
New trends in educating future teachers of English IV.
2008.
Nevařil J.
New Trends in Educating Future Teachers of English III.
2007.
Nevařil J.
New Trends in Educating Future Teachers of English II.
2006.
OPONENTSKÝ POSUDEK
Nevařil J.
English as a Global Language of Civilization. Educational Dilemmas about the Approach to Teaching and Learning English as a Foreign Language.
e-Pedagogium (print).
2010.
Nevařil J.
Současná situace využití ICT a skupinové výuky v Olomouckém kraji.
e-Pedagogium (print).
2010.
VEDENÍ PRÁCE
Nevařil J.
Grammar teaching games in ELT.
Magisterská diplomová práce.
2012.
Nevařil J.
Minimal responses as a means of gender-specific conversational strategies.
Magisterská diplomová práce.
2012.
Nevařil J.
Pairwork Activities as Communication Enhancing Means in EFL Classroom.
Závěrečná práce.
2012.
Nevařil J.
Teaching Listening.
Závěrečná práce.
2012.
Nevařil J.
Teaching Vocabulary.
Závěrečná práce.
2012.
Nevařil J.
The Problems of Writing.
Závěrečná práce.
2012.
Nevařil J.
Games in ELT.
Magisterská diplomová práce.
2011.
NEVAŘIL J.
MALE AND FEMALE CONVERSATIONAL STYLE IN EVERYDAY LIFE.
Bakalářská diplomová práce.
2011.
NEVAŘIL J.
MOTIVATION IN ENGLISH CLASSROOM FOCUSED ON MID-TEENAGERS.
Závěrečná práce.
2011.
NEVAŘIL J.
READING AND SPEAKING ACTIVITIES FOCUSED ON BRITISH AND AMERICAN FESTIVITIES.
Závěrečná práce.
2011.
NEVAŘIL J.
TEACHING LISTENING WITH FOCUS ON POPULAR MUSIC.
Závěrečná práce.
2011.
Nevařil J.
Teaching Speaking with Respect to the Role of Mistakes.
Závěrečná práce.
2011.
Nevařil J.
DUDA Ondřej - Gender differences in the use of minimal responses.
Bakalářská práce.
2010.
Nevařil J.
Starting with the project-based method in the EFL classroom.
Starting with the project-based method in the EFL classroom.
2010.
Nevařil J.
Teaching Listening with the Help of the Current Media Sources.
Teaching Listening with the Help of the Current Media Sources.
2010.
Nevařil J.
Teaching speaking.
Bakalářská práce.
2010.
Nevařil J.
The role of the mother tongue in teaching English grammar.
The role of the mother tongue in teaching English grammar.
2009.
Nevařil J.
Cross-curricular activities in English lessons.
2007.
ZPRÁVA
Ivanová J., Bartsch Veselá Z., Nevařil J.
Analýza stavu oborové didaktiky AJ v učitelské přípravě na Katedře AJ PdF UP v Olomouci pro Akreditační komisi ČR.
Analýza oborově didaktického kurikula.
2012.
Aktuálně vyučované předměty