Jak vyučovat na dálku – tipy, doporučení a návody pro pedagogy

Čtvrtek 9. duben 2020, 11:07 – Text: Milan Klement, Petra Šobáňová, Kamil Kopecký

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

dovolujeme si Vám jednak formou tohoto článku a jednak formou speciální podstránky našeho webu zpřístupnit několik rad, tipů či doporučení, jak je možné v této nelehké situaci využívat informační systémy fakulty pro zajištění náhradních způsobů výuky či komunikace. Chceme zdůraznit, že není vždy nutné používat jen ty nejsofistikovanější komunikační platformy, neboť i vhodně strukturované zadání domácí práce e-mailem či zadání seminární práce a její odevzdání ve STAGu může být schůdnou cestou, jak studenty při jejich studium či samostudiu vést. Je tedy jen na Vás, jakou cestou se vydáte, můžete se ale spolehnout, že Vás na ní maximálně podpoříme.

AKTUÁLNÍ SDĚLENÍ DĚKANKY:

Vážené kolegyně, vážení kolegové,

v návaznosti na opatření vydaná Vládou ČR dne 14. 4. 2020 je s platností od 20. 4. 2020 nutné okamžitě zajistit pro studenty absolventských ročníků podmínky tak, aby mohli plnit své studijní povinnosti a mohli tak přistoupit k obhajobám kvalifikačních prací a složení státních závěrečných zkoušek, a to buď v řádném, či mimořádném termínu SZZk. 

Z on-line výuky těchto studentů je nyní možné přejít na realizaci kontaktní formy individuální výuky v podobě konzultací, examinací, laboratorních prací a ateliérové tvorby, přičemž je nutné respektovat všechna opatření, která souvisejí se stavem nouze (maximální počet 5 osob, dvoumetrové rozestupy, krytí obličeje a rukou, hygiena, dezinfekce). Speciální pozornost je třeba věnovat podpoře studentů v rámci dokončování jejich kvalifikačních prací, neboť v důsledku stávajících opatření nelze dokončit plánovou výzkumnou činnost v zařízeních, která pravděpodobně nebudou do konce školního roku otevřena. V těchto případech je nutné, aby se všichni vedoucí kvalifikačních prací okamžitě spojili se studenty, u kterých vedou kvalifikační práci a projednali s nimi možnost alternativního dokončení kvalifikační práce tak, aby byly naplněny zákonem dané požadavky na kvalifikační práci i v situaci, kdy není možné realizovat plnohodnotné terénní šetření dané problematiky.

V rámci doktorských studijních programů lze rovněž konzultační činnost a zkoušení kontaktní prezenční formou realizovat, a to za předpokladu naplnění zvýšených hygienických opatření.

Na základě Usnesení Vlády České republiky č. 456/2020 o přijetí krizových opatření vydává děkanka PdF UP v Olomouci následující pravidla:

Od 27. 4. 2020 je umožněna osobní přítomnost v prostorách fakulty studentům všech ročníků, a to pouze z důvodu: 

  • konzultací nebo zkoušení za přítomnosti nejvýše 5 osob
  • laboratorní, experimentální nebo umělecké práce zejména pro realizaci
    závěrečných prací v rámci studia za přítomnosti nejvýše 5 osob
  • klinické a praktické výuky a praxe.

ostatní hromadná výuka ve všech ročnících probíhá nadále pouze distančními formami (on-line), a to až do odvolání.

 

Děkuji za spolupráci.

Pravidla naplňování Usnesení Vlády ČR přijatého 23. 4. 2020 s platností od 27. 4. 2020 a čestné prohlášení pro studenty.

Jak komunikovat se studenty v režimu off-line

1. Jak oslovit celou skupinu studentů: hromadný e-mail ve STAGu – jedná se o možnost, jak jednoduše rozesílat informace či studijní podklady studentům, kteří jsou zapsáni na Vašich předmětech. Tuto možnost můžete využít na libovolném počítači, který je připojený k internetu, a nepotřebujete žádný specializovaný software. Co pro to musíte udělat:

2. Jak komunikovat e-mailem z domu: e-mail přes prohlížeč – pokud potřebujete přistupovat k elektronické poště z domova, můžete použít přístup pomocí webového prohlížeče, a nebudete tak potřebovat žádný specializovaný software (např. Outlook). Co pro to musíte udělat:

  • Přihlásit se k webovému rozhraní elektronické pošty.
  • Postup pro přihlášení k webovému rozhraní e-mailové schránky UP je dostupný zde.
  • Pokud Vám nefungují přihlašovací údaje, použijte postupy uvedené zde.

3. Jak zkontrolovat samostatnou práci studentů: semestrální práce ve STAGu – jedná se o možnost, jak zkontrolovat a ohodnotit zadanou práci studentovi. Pokud tedy rozešlete studentům hromadným e-mailem vypracování samostatné práce, studenti ji mohou odevzdat pomocí tohoto modulu STAGu. Vy potom můžete jejich práci jednoduše zkontrolovat a vyhodnotit. Co pro to musíte udělat:

4. Další návody a postupy pro systému STAG si můžete prohlédnout zde.

 

Jak pracovat s aplikacemi Office z domu

1. Jak si naistalovat kancelářské aplikace do domácího počítače: Office 365 – pokud potřebujete i z domova pracovat s aplikacemi kancelářského balíku (Word, Excel PowerPoint aj.), můžete si je bezplatně nainstalovat také do domácího počítače. Co pro to musíte udělat:

2. Jak vytvářet textové dokumenty z domova: MS Word 365 – pokud potřebujete i z domova vytvářet textové dokumenty v aplikaci MS Word, můžete si je bezplatně nainstalovat do domácího počítače. Co pro to musíte udělat:

  • Použijte postup pro stažení a instalaci, který naleznete zde.
  • Pro vlastní práci s touto aplikací můžete použít postupy a návody uvedené ve studijním textu, který si můžete otevřít či stáhnout zde.

3. Jak vytvářet výukové prezentace z domova: MS PowerPoint 365 – pokud potřebujete i z domova vytvářet výukové prezentace v aplikaci MS PowerPoint, můžete si je bezplatně nainstalovat do domácího počítače. Co pro to musíte udělat:

  • Použijte postup pro stažení a instalaci, který naleznete zde.
  • Pro vlastní práci s touto aplikací můžete použít postupy a návody uvedené ve studijním textu, který si můžete otevřít či stáhnout zde.

4. Jak vytvářet tabulky a grafy z domova: MS Excel 365 – pokud potřebujete i z domova vytvářet výukové prezentace v aplikaci MS PowerPoint, můžete si je bezplatně nainstalovat do domácího počítače. Co pro to musíte udělat:

  • Použijte postup pro stažení a instalaci, který naleznete zde.
  • Pro vlastní práci s touto aplikací můžete použít postupy a návody uvedené ve studijním textu, který si můžete otevřít či stáhnout zde.

 

Jak vyučovat a komunikovat on-line v rámci LMS Unifor

1. Jak zpřístupnit studijní opory prezenčním studentům v systému Unifor – pokud máte v tomto systému studijní opory pro kombinované studenty, můžete je zpřístupnit také studentům prezenčních forem studia. Zpřístupnění jednoduše provedete přímo v systému Unifor, opět tedy nepotřebujete žádný specializovaný software, stačit bude počítač s připojením na internet, a to synchronizací s dalšími předměty, na kterých máte zapsány prezenční studenty. Co pro to musíte udělat:

2. Jak vytvořit on-line test v systému Unifor – v rámci tohoto systému je možné realizovat on-line testy s automatickým vyhodnocením a mnoha dalšími funkcemi, které omezují možnosti elektronického podvádění. Co pro to musíte udělat:

  • Přihlaste do LMS Unifor pomocí postupu uvedeného zde (v případě problémů s přihlášením kontaktujte Ing. Štencla: jiri.stencl@upol.cz).
  • Přichystejte si dostatečně rozsáhlou baterii testových otázek (např. v MS Word) a mějte také promyšlenou škálu hodnocení.
  • Pro vytvoření a zprávu testu můžete použít postup uvedený zde nebo si stáhněte a prohlédněte videonávod 
  • Postup vytváření testu doporučujeme konzultovat se správcem systému Ing. Jiřím Štenclem (jiri.stencl@upol.cz), který Vám poskytne potřebnou podporu.

3. Jak poslat hromadnou zprávu studentům zapsaným na předmětu v rámci LMS Unifor – pokud již v LMS Unifor pracujete a máte v něm vložené výukové materiály, můžete i v rámci tohoto systému studentům zasílat zprávy (obdoba e-mailu). Co pro to musíte udělat:

4. Jak vytvořit nový vzdělávací obsah v rámci LMS Unifor – pokud ještě LMS Unifor nepracujete, ale rádi byste do něj vložili nový výukový materiál, můžeme Vám s tímto pomoci. Co pro to musíte udělat:

5. Další návody a postupy k LMS Unifor si můžete prohlédnout prohlédnout zde.

 

Jak vyučovat a komunikovat on-line pomocí videokonference

1. Jak on-line komunikovat s kolegy či studenty pomocí Skype – v případě, že jste si naistalovali Office 365, můžete využít i videokonferenční systém Skype, který se Vám se sadou Office nainstaloval. Co pro to musíte udělat:

  • Použijte postup pro stažení a instalaci, který naleznete zde.
  • Stručný návod na použití tohoto nástroje si můžete prohlédnout zde.

2. Jak on-line komunikovat s kolegy či studenty pomocí Microsoft Teams – v případě, že jste si naistalovali Office 365, můžete využít i videokonferenční systém Teams, který se Vám se sadou Office nainstaloval. Co pro to musíte udělat:

  • Použijte postup pro stažení a instalaci, který naleznete zde.
  • Postup pro vytvoření videokonference v Microsoft Teams si můžete prohlédnout zde.
  • Postup pro připojení se k existující videokonferenci v Microsoft Teams si můžete prohlédnout zde.

3. Jak on-line komunikovat s kolegy či studenty pomocí platformy ZOOM – jedná se o prémiovou videokonferenční platformu, umožňující videokonference v délce 40 minut zdarma až pro 300 účastníků. Pro videokonference delší než 40 minut je třeba, aby jejich svolavatel disponoval licencí. Co pro to musíte udělat:

4. Jak on-line komunikovat s kolegy či studenty pomocí platformy BigBlueButton – jedná se o bezplatnou videokonferenční platformu, umožňující videokonference v neomezené délce a pro neomezený počet účastníků. Co pro to musíte udělat:

  • Přihlaste se do BigBlueButton, použijte stejné přihlašovací údaje jako do portálu UP.
  • Pokud Vám nefungují přihlašovací údaje, použijte postupy uvedené zde.
  • Postup pro vytvoření videokonference si můžete prohlédnout zde.
  • Postup pro připojení se k existující videokonferenci přes webový prohlížeč si můžete prohlédnout zde  

5. Další návody a postupy pro použití videokonferenčních systémů si lze prohlédnout zde.

Jsme v tom s Vámi.

Zpracoval: Milan Klement

 

Další nástroje e-learningu – Google Classroom a Seesaw

Na trhu existuje řada dalších služeb, které lze pro vzdělávání na dálku doporučit. Na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci využíváme již řadu let tradiční e-learningová řešení, k nimž patří především LMS Unifor a LMS Moodle. Tato komplexní řešení jsou běžnou součástí kombinovaných forem studia a na univerzitě se využívají již desítky let. Existují však také další nástroje, které lze s úspěchem využít.

Rádi bychom Vám a Vašim studentům v současné situaci nabídli metodickou pomoc při využití dvou z nich, konkrétně Google Classroom (Google Učebna) a Seesaw. Níže je přiložen přehledný tutoriál a popis funkcí těchto nástrojů, jež Vám umožňují zakládat a vést virtuální třídy a komunikovat se studenty obdobně, jako je tomu na sociálních sítích. Pokud byste potřebovali jejich využití konzultovat také individuálně, obraťte se na tvůrce tutoriálu nebo využijte videonávody na našem YouTube kanálu:

E-learning | Google Classroom

E-learning | Google Forms

E-learning | Google Forms time limit

Zpracovali: Kamil Kopecký & Petra Šobáňová

 

Článek o možnostech e-learningu + návod ke stažení. 

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)