Jako pedagožka ústavu pedagogiky a sociálních studií má na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci důležitou roli. Jejími přednáškami projdou prakticky všechny absolventky a absolventi učitelství, a má tak možnost ovlivňovat podobu a náplň pedagogické přípravy budoucích pedagogů. Právě na tuto část jejího odborného působení jsme se zaměřili v našem rozhovoru. Představujeme vám PhDr. Jitku Plischke, Ph.D.
Paní doktorko, jako vyučující Ústavu pedagogiky a sociálních studií zajišťujete velmi důležitou součást učitelské přípravy. Které předměty přesně vyučujete?
Vyučuji především didaktické disciplíny pro učitelské i neučitelské obory, a to jak obecnou, tak školní didaktiku, dále cvičení k obecné či školní didaktice. Dále vyučuji interkulturní výchovu (příp. multikulturní výchovu), vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem a v posledních letech také německý jazyk pro sociální pedagogy. Všechny disciplíny jsou určeny studentům v prezenční i kombinované formě studia.
Jaké místo mají ve studijním plánu budoucích učitelů a která témata jsou pro Vás ve výuce stěžejní?
Co se týká didaktiky, je zřejmé, že její místo je v přípravě budoucích učitelů naprosto zásadní; jsem však přesvědčena, že je velmi podstatným a užitečným předmětem i pro neučitelské obory, např. vychovatelství nebo sociální pedagogika. K výuce tedy přistupuji maximálně zodpovědně, s velkou snahou o propojení teorie a praxe, s důrazem na sdílení mých zkušeností i zkušeností studentů, které společně reflektujeme. U dalších výše uvedených disciplín, které jsou obvykle povinně volitelné, si můžeme učivo i pojetí výuky více uzpůsobit našim potřebám a zájmům; jsou zaměřené více na uvědomění si širších souvislostí, individuálního přístupu různých osob k různým jevům, a toho, jak by měl pedagog v daných situacích postupovat.
V souvislosti s novými akreditacemi a legislativními změnami se nově promýšlel obsah studia budoucích učitelů, fakulta se přihlásila ke konceptu Učitel21, který se snaží vyjádřit vize v této oblasti. Mohla byste přiblížit proměny učitelské přípravy za dobu, co na fakultě působíte?
Přípravě budoucích učitelů se na Pedagogické fakultě UP v Olomouci věnuji přibližně 15 let. Domnívám se, že za tu dobu došlo k mnoha proměnám, a věřím, že z pohledu studentů k lepšímu. Disciplíny zahrnuté do pedagogicko-psychologického bloku dostávají větší prostor, usilujeme o časové sladění jejich umístění do studia vzhledem k pedagogickým praxím studentů, průběžně aktualizujeme obsah disciplín vzhledem k potřebám školské praxe. Pravidelně pořádáme setkání zkušených a začínajících učitelů s našimi studenty, kde se mohou v neformální diskusi zeptat na vše, co je zajímá. Ostatně i pro nás jako vyučující jsou informace zde načerpané velmi užitečné; stejně jako užší vazby se školami, které můžeme rozvíjet jak takto, tak i během řešení nejrůznějších projektů.
Co je Vaším hlavním záměrem a co byste v oblasti profesní přípravy učitelů chtěla dál měnit?
Mým hlavním cílem je student, který se těší na svou pedagogickou praxi, protože se na ni cítí být dobře připraven. Tomu „podřizuji“ pojetí své výuky. Nedá se tedy asi říci, že bych chtěla něco zásadního měnit, ale vždy je nad čím přemýšlet ve smyslu, jak dělat věci lépe. Studenti obvykle touží po větších dotacích pedagogické praxe, snad bychom mohli uvažovat o tom, jak by bylo možno toto nastavit třeba i za pomoci informačních technologií nebo častějších setkání učitelů z praxe se studenty.
V rozhovoru, jehož plné znění najdete na platformě Učitel21, se dále dočtete o propojení tradičních disciplín a nových způsobů, o důležitosti dalšího vzdělávání pedagogů, o nárocích kladených na profesi akademičky, ale i z osobnější roviny – například o vysněném učitelském povolání i o tom, jak Jitka Plischke dobíjí energii.