Na Zelený čtvrtek byl na olomoucké pedagogické fakultě oficiálně zahájen provoz nového projektu s názvem Basement. Jedná se o kulturně organizační platformu a uměleckou galerii, která vznikla při Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Cíle projektu míří do dvou základních oblastí. Tou první je samotná činnost Basementu. Galerie, nacházející se v sklepních prostorech Uměleckého centra UP, nabídne (vlastně již nabízí) pravidelné zhruba měsíc trvající výstavy mladých i etablovaných umělců zaměřujících se na současná společenská témata a formy umění. Tým Basementu navíc výstavy doprovází programem s širokou škálou bodů, které míří jak na akademickou obec, tak i širší veřejnost. Jedná se například o animační programy, workshopy, přednášky a besedy vážící se k tématům výstav, prezentace umělců, komentované prohlídky a mnoho dalšího.
Druhou cílovou oblastí je pak funkce projektu vzhledem ke studentům, kteří na projektu participují, nebo i k těm, kteří by chtěli. Basement nabízí praktickou zkušenost s galerijním provozem a organizováním kulturních a společenských událostí na různých pozicích (produkční, PR pracovník, technik, kustod, galerijní pedagog, aj.). V tuto chvíli na projektu spolupracuje patnáct studentek a studentů převážně z katedry výtvarné výchovy, ale i z katedry dějiny umění či z katedra muzikologie filosofické fakulty. Kvalitu a cílenou profesionalitu ještě víc podporuje fakt, že všichni participanti jsou za svou práci odměněni nejen zkušenostmi, vědomostmi, ale také formou mimořádnými stipendii díky podpoře pedagogické fakulty. Nová navázaná přátelství a profesní kontakty jsou pak pomyslnou třešničkou na dortu.
Basement zahájil svou výstavní činnost výstavou Venduly Burgrové s názvem Bažant plný malinovky. Studentka absolventského ročníku magisterského studia ateliéru Reklamní fotografie Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně připravila společně s kurátorem výstavy Davidem Bartošem instalaci, která překračuje hranice tradiční formy prezentace fotografie a expanduje do prostoru s hravostí, jež odráží i samotné téma výstavy vycházející ze hry na doktory. K dokreslení výstavy nejlépe poslouží výňatek z textu k ní: „Hra je jedním z procesů nostalgie. Když jsme malí, společenské otázky nás vedou po tom, kým nebo čím budeme, až budeme velcí. Když jsme velcí, vzpomínáme na dětství, přestože je nesnadné se do role dítěte znovu vžít, či aspoň na něj s pochopením nahlížet. Vendula se o to snaží optikou fotoaparátu ve spolupráci s dětmi, které si hrají na ni, na nás, na dospělé.“
Kromě samotné výstavy (která byla k vidění do 16. 5. 2019), nabídl Basement 15. 4. první ze sérii přednášek. Kurátorka Městské galerie Třinec, Katarína Klusová, představila koncepci fungování galerie současného umění na menších městech, kde oslovit publikum není jednoduché. Dalšími body doprovodného programu bude například galerijní animace pro veřejnost, která se konala 23. 4., nebo komentovaná prohlídka výstavy a následná prezentace autorky proběhnuvší 6. 5. Zmínit by se jistě také dala prezentace Ateliéru grafického designu a multimédií Fakulty informatiky MU v Brně spojena s workshopem digitálního 3D modelování, ta se uskutečnila 29. 4.
Druhou výstavou, nazvanou Proč po mně nikdo nic nechce?, je projekt Martina Hurycha – absolventa fakulty architektury VUT a asistenta v ateliéru intermediální tvorby AVU. Vernisáž výstavy proběhne 20. 5. v 17:00 a k výstavě je opět plánován bohatý program. Pro aktuální informace sledujte Basement na jeho webu nebo Facebooku.
Mgr. et. MgA. David Bartoš, kurátor a garant projektu, doktorand KVV