Se začátkem akademického roku proběhlo každoroční Setkání akademických senátů pedagogických fakult, kam byli pozváni také zástupci Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Letos se setkání konalo v prostorách Technické univerzity v Liberci. Účastnili se ho zástupci z řad akademických pracovníků i studentských kurií z univerzit napříč celou Českou republikou. Naši fakultu reprezentoval senátor Pavel Flekač.
Tři diskusní bloky pokryly aktuální témata, se kterými se pedagogické fakulty potýkají. Setkání tak posloužilo nejen ke sdílení dobré praxe a řešení problematických oblastí, ale také jako prostor pro navázání nových kontaktů a prohloubení spolupráce v oblasti vzdělávání.
Zrušení bakalářských prací pro všechny studenty?
První diskusní blok s názvem Spolupráce senátů pedagogických fakult – témata, výzvy, perspektivy se věnoval například otázce zvyšujících se nákladů na energie. Některé fakulty kvůli tomu posunuly začátek semestru a zároveň prodloužily zkouškové období. Ve stejném bloku se dále diskutovala propagace a konkurenceschopnost jednotlivých pedagogických fakult, zejména atraktivita jejich studijních oborů a možné PR nástroje.
Jedním z nejzajímavějších bodů byla diskuze o bakalářských pracích. Hovořilo se nejen o jejich kvalitě, ale také o tom, zda by nemohly být nahrazeny alternativními výstupy, jako je například portfolio z pedagogických praxí, které by mělo praktické využití a nebylo by pouze dokumentem ''do šuplíku''. O úplném zrušení bakalářských prací však nebyl přijat jednoznačný závěr. Pochybnosti o kvalitě prací vyvstávají i v souvislosti s rostoucím vlivem umělé inteligence.
Klademe dostatečný důraz na praktické využití našich poznatků?
Druhý diskusní blok s názvem Probíhající reforma přípravy učitelů se zaměřil na nově vydaný Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (dále jen Rámec) a jeho začlenění do výuky. Z diskuze vyplynulo, že pedagogické fakulty kladou důraz na průběžné zlepšování pedagogických kompetencí studentů. V současnosti dochází k dalšímu rozšiřování Rámce tak, aby lépe reflektoval specifické požadavky jednotlivých oborů. Zástupci fakult opakovaně zdůraznili, že rozvoj pedagogických kompetencí a jejich efektivní zapojení do výuky jsou klíčovými prvky současných vzdělávacích programů.
Další důležitou částí diskuze byla otázka formy státních závěrečných zkoušek jak pro bakalářská, tak také navazující magisterská studia. Memorování bez praktické aplikace bylo téměř jednohlasně odmítnuto. Mnozí studentští senátoři upozorňovali také na duplicitu některých předmětů, zejména v obecných a oborových didaktikách. Někteří ze senátorů potvrdili důležitost revize programů, u kterých se tyto předměty velmi obsahově podobají.
Evaluace jako nástroj pro zkvalitnění studenta, vyučujícího a univerzity.
Třetí blok s názvem Zapojení studentů do života fakult se věnoval tématu motivace studentských kurií a jejich spolupráci. Zástupci Technické univerzity v Liberci představili například úspěšný program tutorů, který slouží k navigaci a podpoře studentů na fakultě.
Na závěr setkání byla probírána problematika nízké účasti studentů v evaluacích. Bylo konstatováno, že pokud se evaluací účastní nejvýše 30 % studentů, nelze výsledky považovat za směrodatné. Diskutovalo se o možnostech, jak zvýšit účast například tím, že by studenti po vyplnění evaluace získali přednostní zápis do kurzů. Důležitost evaluací byla jednohlasně podpořena, kdy bylo akcentováno, že evaluace předmětů, resp. kurikula, přímo působí jak na studenta a jeho přípravu, tak na pedagoga, realizaci jeho výuky, ale také na instituci jako celek.
Setkání akademických senátů pedagogických fakult chápeme jako velmi úspěšné. Budeme se těšit na nadcházející ročník setkání, kdy budeme reflektovat na aplikované kroky a navazovat na dialog z uplynulých setkání.