Máte chuť si vyrobit originální šperk nebo třeba motýlka ze dřeva? Chcete svému potomkovi ukázat, jak se například vyrábí ze dřeva vařečka? A nemáte ani dílnu ani nářadí? V Olomouci už to nevadí. Stačí zajít na pedagogickou fakultu, která pro veřejnost otevřela unikátní TechnoLab.
„Vedle jiných dovedností by člověk měl mít nějakou technickou gramotnost – umět vzít do ruky šroubovák, kladívko, pilku, aby si sem tam dokázal něco pověsit, připevnit či opravit,“ vysvětluje uprostřed vybavené dílny Jiří Dostál, vedoucí katedry technické a informační výchovy.
Pedagogická fakulta svým TechnoLabem zaplňuje jedno z bílých míst českého vzdělávacího systému. A dělá toho mnohem víc. Snaží se o to, aby se technické vzdělávání do škol vrátilo. Nejen v tom starém dílenském pojetí. Vedle tradičních dnes existují i nové technologie, například 3D tiskárny, počítačově ovládané stroje a řada dalších.
„Myslím, že je potřeba začít už u dětí. Je potřeba je vést k technickým zájmům, které se pak v budoucnu mohou proměnit i v jejich povolání. Prostřednictvím TechnoLabu se nám daří ukazovat, že technika je nejen potřebná, ale že může i bavit,“ dodává Jiří Dostál.
A že je to pravda, dokazují jednotlivé dílny, do nichž přicházejí děti, studenti i rodiče. „Syn si v garáži stále něco vyrábí. Baví ho to, ale nemá dostatek nářadí. A na gymnáziu na technickou výchovu není prostor,“ svěřuje se Monika Poláčková z Prostějova. Sama si v jednom z předvánočních TechnoLabů vyrobila dřevěný šperk.
Nadšení neskrývá ani studentka učitelství pro mateřské školy Adriana Přikrylová. „Nabídka veřejné dílny pedagogické fakulty mne nadchla. Dnes jsem si zde vyrobila dřevěného motýlka, kterého za pár dní přinese bratrovi Ježíšek,“ říká.
Kdo by chtěl využít nabídky veřejné dílny a zkusit si něco vyrobit, měl by se přihlásit e-mailem. „Je to tak lepší, abychom se na zájemce mohli dostatečně připravit a měli pro ně jak potřebný materiál, tak zkušené lektory adostatek našich studentů, kteří v TechnoLabu pomáhají,“ doplňuje vedoucí katedry Jiří Dostál.