Pedagogická fakulta naplňuje své poslání nejen v oblasti terciárního vzdělávání a v oblasti výzkumu a tvůrčí činnosti, ale také v rámci tzv. třetí role. Ta znamená vědomí společenské odpovědnosti a dobrovolné přijímání úkolů, jež nesouvisejí pouze s našimi základními činnostmi, ale jimiž můžeme být prospěšní. V souladu se současným chápáním třetí role vysokoškolských institucí vystupujeme jako aktivní a odpovědný aktér, jenž se snaží reagovat na potřeby celé společnosti i našeho regionu. Díky našemu zaměření na pregraduální přípravu učitelů a dalších pedagogických pracovníků proto naše aktivity směřují nejčastěji do oblasti vzdělávání a osvětového působení.
Vysokoškolské instituce se dnes profilují jako významní šiřitelé hodnot, jež chceme hájit, i když nám to nepřináší krátkodobý nebo finanční benefit. Do této oblasti spadá typicky dobrovolnictví, jež aktivně podporujeme u studujících a do nějž se zapojují rovněž akademičtí pracovníci nebo jiní zaměstnanci fakulty.
Z předešlých let lze zmínit např. naše dobrovolnické zapojení během lockdownu (pomáhali jsme s doučováním dětí, jezdili do dětských domovů nebo sociálních zařízení), pomoc během živelních pohrom (tornádo na jižní Moravě) nebo naši výraznou aktivitu během uprchlické krize v roce 2022, kdy došlo k útoku Ruska na Ukrajinu. Studující a pedagogové pedagogické fakulty se zapojili do nejrůznějších dobrovolnických a charitativních aktivit, jež vyplynuly z vypjaté situace. Do Olomouce přicházeli uprchlíci z Ukrajiny a ve spolupráci s Univerzitou Palackého začalo v Hanáckých kasárnách v centru Olomouce fungovat krajské asistenční centrum. V něm od počátku působili dobrovolníci z pedagogické fakulty, kteří pomáhali zvládnout vlnu tisíců ukrajinských uprchlíků. V Olomouckém kraji se začaly organizovat charitativní sbírky, formovaly se adaptační skupiny a započala integrace ukrajinských dětí do českých škol.
Do všech těchto činností se za podpory fakulty zapojili členky a členové naší akademické obce. Mimo přímé práce s uprchlíky vzniklo také několik dalších iniciativ, např. prodejní výstava uměleckých děl studentů a pedagogů, jejíž výtěžek – spolu s dalšími menšími sbírkami – putoval na potřeby ukrajinského obyvatelstva. Na podporu adaptačních aktivit vznikla v rámci portálu U21 webová stránka obsahující tipy na metodickou podporu výuky ukrajinských dětí. Přímo na fakultě vzniklo několik autorských didaktických materiálů, například minisite Vaše – naše první česká slova, materiál v podobě prvouky Mezi sebou se zdravíme ahoj nebo Pokreslený sešit, materiál na podporu abreakce uprchlických dětí, který jsme zdarma distribuovali po celé republice a jenž se setkal s pozitivními reakcemi v adaptačních skupinách. Pro ukrajinské děti ve věku 5–10 let jsme organizovali pravidelné kroužky a napomohli socializaci těchto dětí a osvojení českého jazyka.
Charitativních aktivit u nás během celého roku probíhá celá řada: členky a členové Češtinářského spolku pořádají vánoční sbírku knih Daruj knihu, daruj radost, opakovaně jsme se připojili k veřejné sbírce ke Dni veteránů, jež se koná pod koordinací organizace Post Bellum k podpoře Centra pomoci Paměti národa. Průběžně reagujeme na různé výzvy k pomoci a zapojujeme se do dobrovolnické činnosti jak ve spolupráci s Dobrovolnickým centrem UP, tak i mimo něj.
Studující vedeme k zodpovědnému občanství v globalizovaném světě a k odpovědnému vystupování a konání, fakulta i její dílčí pracoviště se snaží zapojovat do řešení globálních problémů (např. zařazováním globálních témat do výuky nebo ve spolupráci s našimi partnery z neziskového sektoru — viz např. spolupráce s ARPOK nebo se Sluňákovem) a do různých dalších vzdělávacích, dobrovolnických nebo charitativních projektů.
Třetí roli naplňujeme zejména v oblastech, jež jsou nám vlastní, tedy zejména v oblasti podpory vzdělanosti a motivace k celoživotnímu učení, učitelství a podpory učitelského povolání, oborových didaktik a kvality učitelského vzdělávání, obrany kvalitního vzdělávání, práv dítěte a obhajoby potřeby kvalitního vzdělávání pro všechny lidi bez rozdílu (oblast vzdělávání dětí, mládeže i dospělých se speciálními vzdělávacími potřebami — viz např. specializovaný portál společného vzdělávání, cykly článků na téma vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem, blogy odborníků nebo lidí s postižením motivující k porozumění a inkluzivitě, cykly videí podporujících osvětu v oblasti kultury Neslyšících, podcast Jaké je to vlastně nevidět?), dílčích oborů pěstovaných na fakultě, ať již souvisejí se studijními programy vázanými na učitelství přírodních, technických a společenských věd, anebo s programy vázanými na umění a kulturu.