Speciální pedagogika

Absolvent studijního programu bude disponovat hlubokými znalostmi ve vybraných speciálněpedagogických, pedagogicko-psychologických a dalších, oboru relevantních disciplínách (včetně vybraných oborových specializacích, např. v logopedii, surdopedii apod.). Bude seznámen s hlavními trendy v současné národní i zahraniční speciálněpedagogické teorii i praxi, bude ovládat metodologii výzkumu v pedagogických a společenskovědních oborech, metody získávání dat, příslušné statistické metody hodnocení dat stejně jako další analytické metody, včetně metod kvalitativního výzkumu. Bude se orientovat v aplikaci metod práce založených na důkazech. Absolvent prokáže schopnost odborně komunikovat v anglickém jazyce a schopnost využívat nabídky českých i zahraničních grantových agentur, které v současné době financují výzkumnou činnost formou grantových projektů, prezentovat výsledky své výzkumné činnosti formou publikací v národních i zahraničních časopisech. Ve zvoleném oboru bude absolvent schopen samostatné vědecko-výzkumné činnosti a uplatnění v pedagogické i výzkumné činnosti na vysokých školách, ve výzkumu. 

Forma studia  prezenční, kombinovaná 
Standardní doba studia  4 roky 

Platné pro studenty přijaté od akademického roku 2023/2024

 

Podmínky k přijetí ke studiu:

  • Úspěšné absolvování navazujícího magisterského studia nebo magisterského studia zaměřeného na speciální pedagogiku či příbuzné programy, např. léčebná pedagogika, logopedie, sociální pedagogika, dramaterapie, muzikoterapie, sociální práce, psychologie, všeobecné lékařství, zdravotnické obory. 
  • Úspěšné vykonání přijímací zkoušky.
  • Předpoklady pro vědeckou a tvůrčí činnost doložené soupisem odborné publikační činnosti, účastí na konferencích a seminářích, popřípadě přehledem tvůrčí činnosti (např. projekty, metodické pomůcky, workshopy a další).  

Požadavky přijímací zkoušky

  • Aktivní znalost jednoho cizího jazyka (angličtina, němčina, ruština) na úrovni jazykových zkoušek v rámci vysokoškolského studia. 
  • Předložení tezí projektu připravované disertační práce zaměřené na oblast speciální pedagogiky. Teze musejí být zpracovány dle předem zveřejněné osnovy. Témata disertačních prací spolu se jménem školitele se vypisují do 1. listopadu příslušného akademického roku, ve kterém se konají přijímací zkoušky. Pokud má uchazeč zájem o volné téma, tak si musí zajistit školitele, a to ze seznamu schválených školitelů. 
  • Předložení soupisu prostudovaných odborných prací (monografie, sborníky z konferencí, časopisecké studie tuzemské i zahraniční provenience aj.).  
  • Prokázání základních vědomostí a uceleného přehledu z daného oboru. V rámci ústní přijímací zkoušky obhajují uchazeči záměr tématu disertační práce a prokazují svou orientaci v problematice speciálněpedagogických věd. V rámci rozpravy k záměru tématu disertační práce také uchazeči prokazují své komunikační kompetence v jednom světovém jazyce.

Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů

  • Studijní plán je tvořen 5 povinnými předměty (každý za 7 kreditů, tj. celkem 35 kreditů) a 3 povinně volitelnými předměty, které se musejí vztahovat k tématu disertační práce, přičemž 1 předmět je z obecné části a 2 předměty jsou ze speciální části (každý za 7 kreditů, tj. celkem 21 kreditů). Pokud by student absolvoval více povinně volitelných předmětů, takto získané kredity mu nenahrazují kredity z ostatních aktivit, a musí tedy kredity získat i ze všech zbývajících částí v plné výši.
  • Dále náplň studijního plánu tvoří pedagogické aktivity – výuka studenta (každá za 7 kreditů, tj. celkem 14 kreditů), absolvování zahraniční vědecko-výzkumné stáže (20 kreditů), plnění vědecké, publikační a tvůrčí činnosti (86 kreditů), dále obhajoba projektu disertační práce (10 kreditů), zpracování disertační práce (40 kreditů) a ostatní odborné aktivity (14 kreditů).
  • Při tvorbě individuálního plánu se doporučuje, aby student v 1. ročníku absolvoval zkoušky z Filozofie výchovy, Patopsychologie a Speciální pedagogiky, ve 2. ročníku zkoušky z Metodologie výzkumu a Cizího jazyka a ve 3. ročníku Obhajobu projektu disertační práce. 
  • Ke státní doktorské zkoušce si student zvolí 5 okruhů z povinně volitelných předmětů, přičemž 2 okruhy musejí být z obecné části a 3 okruhy ze speciální části. Při zkoušce si student losuje 1 ze zvolených okruhů.

Povinné předměty

  Kredity
Filozofie výchovy a vzdělávání 7
Patopsychologie  7
Metodologie výzkumu  7
Speciální pedagogika  7

Cizí jazyk

7
Celkem povinné předměty 35

Povinně volitelné předměty

Studenti si z níže uvedené nabídky vybírají 3 předměty, které se musejí vztahovat k tématu disertační práce, přičemž 1 předmět je z obecné části a 2 předměty jsou ze speciální části.

Povinně volitelné předměty obecná část  Kredity
Speciální pedagogika a její proměny  7
Osobnost speciálního pedagoga  7
Alternativní a augmentativní komunikační systémy a asistivní technologie  7
Speciálněpedagogická diagnostika  7
Speciálněpedagogické poradenství  7
Normativní a organizační zajištění podpory osob se speciálními potřebami  7
Rodina a sociální prostředí osob se speciálními potřebami  7
Inkluze osob se speciálními vzdělávacími potřebami  7
Komunikace a její aspekty ve speciální pedagogice  7
Interdisciplinární a interprofesní přesahy speciální pedagogiky  7
Povinně volitelné předměty speciální část   
Poruchy verbální a neverbální komunikace, jazyka a řeči v dětství  7
Poruchy verbální a neverbální komunikace, jazyka a řeči v dospělosti a stáří  7
Symptomatické (sekundární) poruchy řeči na bázi primární zdravotního postižení, znevýhodnění a onemocnění (včetně syndromových vad) 7
Poruchy hlasu a rezonance řeči, auditivně podmíněné poruchy komunikace  7
Komunikace osob se sluchovým postižením  7
Sluchové postižení a jeho aspekty  7
Diagnostika a intervence v surdopedii  7
Koncepce výchovy a vzdělávání osob se sluchovým postižením  7
Zrakové postižení ve (speciálně)pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu  7
Diagnostika osob se zrakovým postižením 7
Intervenční strategie u osob se zrakovým postižením  7
Koncepce výchovy a vzdělávání osob se zrakovým postižením  7
Klasifikace a diagnostika poruch chování a emocí 7
Etiologie poruch chování a emocí 7
Intervence a psychoterapie osob s poruchami chování a emocí  7
Metodické aspekty výzkumu v oblasti poruch chování a emocí  7
(Komplexní) rehabilitace osob s omezením pohyblivosti v ČR a v zahraničí  7
Speciálněpedagogická podpora se zaměřením na konkrétní skupiny osob s omezením pohyblivosti  7
Stav výzkumu v oblasti speciální pedagogiky osob s omezením pohyblivosti  7

Role speciálního pedagoga v léčebné rehabilitaci osob s omezením pohyblivosti 

7
Mentální postižení ve (speciálně)pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu  7
Diagnostika osob s mentálním postižením  7
Intervenční strategie u osob s mentálním postižením, PAS a s oslabením kognitivního výkonu  7

Podpůrná opatření pro děti a žáky s mentálním postižením

7
Koncept praxe založené na důkazech a specifika výzkumu v uměleckých terapiích  7
Umělecké terapie u osob se speciálními potřebami 7

Umělecké terapie a využití umění v oblasti zdravotnictví

7

Interdisciplinární vztahy a souvislosti mezi přístupy uměleckých terapií 

7

Speciální pedagogika osob s vícečetným postižením 

7

Vývojové poruchy učení 

7

Problematika talentu, mimořádného talentu a nadání v kontextu speciální pedagogiky

7

Systémové pojetí výchovy a vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v evropském a globálním kontextu / Systematic approach to education of children, pupils and students with special education needs in a European and global context 

7
Celkem povinně volitelné předměty  21

Platné pro studenty přijaté do akademického roku 2022/2023 včetně

Podmínky k přijetí ke studiu

  • Úspěšné absolvování navazujícího magisterského studia nebo magisterského studia v programech zaměřených na speciální pedagogiku.  
  • Úspěšné vykonání přijímací zkoušky.  
  • Předpoklady pro vědeckou a tvůrčí činnost doložené soupisem odborné publikační činnosti, účastí na konferencích a seminářích, popřípadě přehledem tvůrčí činnosti (např. projekty, metodické pomůcky, workshopy a další).  

Požadavky přijímací zkoušky

  •  Aktivní znalost jednoho cizího jazyka (angličtina, němčina, ruština) na úrovni jazykových zkoušek v rámci vysokoškolského studia. 
  • Předložení tezí projektu připravované disertační práce zaměřené na oblast speciální pedagogiky.  
  • Předložení soupisu prostudovaných odborných prací (monografie, sborníky z konferencí, časopisecké studie tuzemské i zahraniční provenience aj.).  
  • Prokázání základních vědomostí a uceleného přehledu z daného oboru. V rámci ústní přijímací zkoušky obhajují uchazeči záměr tématu disertační práce a prokazují svou orientaci v problematice speciálněpedagogických věd. V rámci rozpravy k záměru tématu disertační práce také uchazeči prokazují své komunikační kompetence v jednom světovém jazyce. 

Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů

Studijní plán je tvořen 5 povinnými předměty včetně cizího jazyka (každý za 7 kreditů, tj. celkem 35 kreditů) a 3 povinně volitelnými předměty (každý za 7 kreditů, tj. celkem 21 kreditů), které si student volí v souladu se zaměřením své disertační práce.  

Dále náplň studijního plánu tvoří pedagogické aktivity – výuka studenta (každá za 7 kreditů, tj. celkem 14 kreditů), absolvování zahraniční vědecko-výzkumné stáže (20 kreditů), plnění vědecké, publikační a tvůrčí činnosti (86 kreditů), dále obhajoba projektu disertační práce (10 kreditů), zpracování disertační práce (40 kreditů) a ostatní odborné aktivity (14 kreditů). 

Povinné předměty

  Kredity
Filozofie výchovy a vzdělávání 7
Patopsychologie  7
Metodologie pedagogiky 7
Cizí jazyk 1 7
Cizí jazyk 2 7
Celkem povinné předměty 35

Povinně volitelné předměty

Studenti si z níže uvedené nabídky vybírají 3 předměty korespondující se zaměřením jejich disertační práce. Za absolvování získají 21 kreditů.

  Kredity
Etiologie, klasifikace a symptomatologie poruch mobility  7
Speciálněpedagogická diagnostika v somatopedii  7
Technické pomůcky pro osoby s poruchami mobility, uplatnění v somatopedické praxi  7
Teorie vzdělávání tělesně postižených, nemocných a zdravotně oslabených  7
Komplexní rehabilitace dětí s DMO  7
Programy rehabilitace osob s poruchami hybnosti  7
Specifičnost výchovy mentálně retardovaných  7
Osobnost speciálního pedagoga  7
Alternativní a augmentativní komunikační systémy  7
Výchova a vzdělávání dětí s kombinovanými vadami 7

Systémové pojetí výchovy a vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR. 

7

Systémové řešení vzdělávacích a sociálních služeb v ČR 
7
Klasifikace a diagnostika poruch chování a emocí  7
Etiologie poruch chování a emocí  7
Etiologie, symptomatologie, terapie a prevence drogových závislostí  7

Reedukace, resocializace a psychoterapie osob s poruchami chování

7

Primární, sekundární a terciární prevence poruch chování a emocí

7
Příčiny narušení osobnosti  7
Socializace osob se zdravotním postižením  7

Současné tendence výchovy a vzdělávání žáků se zdravotním postižením 

 

Patologie zrakového analyzátoru

7
Speciálněpedagogická diagnostika v tyflopedii  7

Výchovně-vzdělávací proces u zrakově postižených žáků 
7

Integrační a segregační jevy v procesu výchovy a rehabilitace zrakově postižených 

7
Tyflotechnika a její současné vývojové trendy  7

Socializace zrakově postižených

7

Historický pohled na vývoj péče o zrakově postižené 

7

Patologie sluchového analyzátoru 

7
Speciálněpedagogická diagnostika v surdopedii  7
Koncepce výchovy a vzdělávání sluchově postižených  7
Socializace sluchově postižených  7
Aktuální technické prostředky pro sluchově postižené  7
Vizuálně pohybové komunikační systémy u sluchově postižených  7
Orální koncepce komunikace u sluchově postižených  7
Historický vývoj vyučování neslyšících  7
Speciálněpedagogická diagnostika  7
Mentální retardace  7
Socializační proces u mentálně retardovaných 7

Speciálněpedagogická diagnostika v psychopedii

7

Alternativní a augmentativní komunikace osob s těžším mentálním postižením a s poruchou autistického spektra 

7

Institucionalizace a deinstitucionalizace výchovy mentálně retardovaných 

7

Historický vývoj péče o osoby s mentálním postižením 

7
Expresivní terapie mentálně postižených  7
Dramaterapie  7

Kresba mentálně postižených jako diagnostický a terapeutický fenomén 

7

Fylogeneze a ontogeneze lidské řeči

7
Diagnostika narušené komunikační schopnosti  7

Narušený vývoj jazyka řeči 

7

Poruchy plynulosti řeči 

7
Symptomatické (sekundární) poruchy řeči  7

Poruchy hlasu a narušení zvuku řeči

7
Neurogenní poruchy komunikace  7

Specifické vývojové poruchy učení 

7
Organizace logopedické péče v ČR a v zahraničí  7
Celkem povinně volitelné předměty

21

Oborová rada

Předsedkyně oborové rady: 
prof. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D. 

Interní členové: 
prof. Mgr. PaedDr. Jan Michalík, Ph.D. 
prof. PhDr. PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.  
prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D. 
doc. Mgr. Jiří Kantor, Ph.D. 
doc. Mgr. Jiří Langer, Ph.D. 
doc. PhDr. Vojtech Regec, Ph.D. 

Externí členové:  

doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D., Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha 
doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D., Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha 
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno 
prof. PaedDr. Darina Tarcsiová, PhD., Pedagogická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave, Bratislava 
prof. PaedDr. Alica Vančová, CSc., Pedagogická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave, Bratislava 
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D., Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno 

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)