OBECNÉ INFORMACE

Jak se zorientovat na začátku studia

Prostředí vysoké školy se od střední školy liší téměř ve všem. Studenti mají velkou míru zodpovědnosti, důvěru vyučujících a musí se naučit samostatnosti. Na rozdíl od střední školy vám nikdo nepřipomene, že se blíží termín odevzdání seminární práce a pokud si zapomenete včas zapsat předměty, nejspíš daný semestr nebudete studovat. Ideálně na první hodině si u každého předmětu zjistěte podmínky pro jeho úspěšné absolvování, případné nejasnosti k předmětu konzultujte s vyučujícím.

Jak se připravit na studium?

Zjistěte si, kdy přesně vám začíná výuka. Jakmile dostanete přístupy do informačního systému, prozkoumejte ho a důkladně se s ním seznamte. Přidejte se do studentských skupin na sociálních sítích. Zúčastněte se seznamovacích akcí s budoucími spolužáky.  Včas si rezervujte kolej nebo bydlení v soukromí. Vyřiďte si kartičku ISIC (studenti kombinovaného studia standardní modrou kartu UP) a potvrzení o studiu. Tyto a další důležité informace vám byly sděleny již při zápisu do studia, pokud tápete, prohlédněte si znovu prezentaci.

Kdo je kdo na UP a na fakultě

Vysoké školy se někdy označují jako tzv. akademická půda a jejich fungování upravuje Zákon o vysokých školách z roku 1998. V čele univerzity stojí rektor. V čele fakulty stojí děkani, kterým jsou přímo podřízeni proděkani. Vaším rádcem a pomocníkem bude především proděkan pro studium, pod kterého spadá Vaše studijní oddělení.

Jak oslovujeme vyučující

Zapomeňte na univerzální oslovení „pane učiteli, paní učitelko“, případně „pane profesore, paní profesorko”. Profesor je na vysoké škole velmi vážený titul. Vyučující oslovujeme jejich nejvýše dosaženým titulem. Mezi nejčastější tituly patří:

doc. (docent/ka) – oslovujeme pane docente, paní docentko,

prof. (profesor/ka) – oslovujeme pane profesore, paní profesorko,

Ph.D. (doktor/ka) – oslovujeme pane doktore, paní doktorko,

PhDr. (doktor/ka filozofie), JUDr. (doktor/ka práv), RNDr. (doktor/ka přírodních věd) – oslovujeme pane doktore, paní doktorko.

Katedry, ústavy

Místo, kde se budete na seminářích, přednáškách a cvičeních setkávat se spolužáky a pedagogy. Katedry zajišťují výuku jednotlivých předmětů. Členové katedry vám budou pomáhat při studiu, sekretářka katedry se stane vaší pravou rukou zvláště v záležitostech studijní agendy. Seznam kateder včetně kontaktů na jednotlivé pracovníky naleznete na webu fakulty v části Pracoviště – Katedry a Pracoviště – Ústavy.

Studijní oddělení

Pro všechny studenty velmi důležité místo od okamžiku přihlášení ke studiu až po ukončení studia. Na studijní oddělení se můžete obracet se všemi záležitostmi a problémy souvisejícími se studiem. Lze zde načerpat informace, které jste nezískali z veřejně dostupných zdrojů na webu univerzity.

Práva a povinnosti studenta jsou stanoveny závaznými univerzitními a fakultními normami a měli byste se s nimi důkladně seznámit. Přehled těch nejdůležitějších právních předpisů jsme pro Vás připravili v části Studijní normy.

Každý z vás má přidělenou svou studijní referentku, se kterou budete po celou dobu studia komunikovat. Pokud nebude v jejich silách pomoci, alespoň Vám řekne, na koho své prosby a požadavky směřovat.
Mějte na paměti, že oddělení má přesně stanovené úřední hodiny a je vhodné si je na stránkách zjistit před jeho návštěvou.

Kde najdu svou studijní referentku

Kontakt na Vaši studijní referentku naleznete na stránkách fakulty. Kromě jmenného seznamu studijních referentek je zde rovněž zveřejněn dokument s přehledem studijních programů, které mají studijní referentky ve své gesci. Konkrétní jméno rovněž naleznete ve Vašem STAGu v části Moje studium – Průběh studia – záložka Základní údaje (vedle záložky Předměty a Rozvrh).

Kde najdu kontakty?

Pokud znáte jméno osoby, jejíž kontakt hledáte, spusťte si Portál Univerzity Palackého , viz níže, a do vyhledávacího políčka v horní části obrazovky zadejte příslušné jméno.
Kontakt na Vaši studijní referentku již znáte, viz výše.
Pokud hledáte kontakt na někoho z určité katedry, prohlédněte si webové stránky příslušné katedry. Seznam kateder spolu s jejich kontaktními údaji je k dispozici na stránce fakulty v části Studenti – Ústavy, katedry a centra.

Jak dlouho trvá jeden semestr?

Jak dlouho trvá jeden semestr? Na vysoké škole už nejsou pololetí, ale semestry, období vyhrazená pro přednášky, semináře či cvičení. Každý akademický rok je rozdělený do dvou semestrů (zimní/letní), každý semestr má období výuky (12–13 týdnů) a zkouškové období (5–6 týdnů). Přesné údaje o začátku a konci semestrů, včetně mnoha dalších důležitých údajů, naleznete v Harmonogramu akademického roku. Základní informace o této vnitřní normě naleznete na stránce Studijní normy.


POSTUPY, NÁVODY, NORMY

Jak si vytvořit přihlašovací údaje

Po zápisu do studia Vám bude informačním systémem vygenerován (či aktualizován) přístup do informačních systémů.
Do univerzitních systémů se budete přihlašovat pomocí přihlašovacího jména (Portal ID) a hesla. Své přihlašovací jméno (Portal ID) naleznete ve Vaší elektronické přihlášce, a to v části Osobní údaje v části Obecné. Vaše Portal ID bude zobrazeno hned pod univerzitním číslem. Pozor, uživatelské údaje do elektronické přihlášky nejsou uživatelské údaje do informačních systémů UP!
Pokud jste získali nový přístup do IS, budete emailem vyzváni k nastavení přístupového hesla, přičemž Vaše Portal ID bude zobrazeno jak v přihlášce, tak i na stránce, kde se nastavuje heslo. To si nastavíte kliknutím na odkaz Nastavit heslo.

Portál – rozcestník aplikací

Základním rozhraním, prostřednictvím kterého budete přistupovat ke všem aplikacím UPOL, je Portál Univerzity Palackého. Na tomto místě získáte po přihlášení přístup nejen do aplikace spravující Vaši studijní agendu (STAG), ale i do všech dalších aplikací, např. do Moodlu, elektronických formulářů apod. Pro přihlášení používáte Vaše uživatelské jméno (Portal ID) a heslo, které jste si nastavili (viz výše Jak vytvořit přihlašovací údaje). Podrobné informace jsou uvedeny v manuálu portálu.

IS STAG

Po přihlášení do Portálu UP se zobrazí seznam dlaždic s různými aplikacemi. Pro vás – studenty – bude stěžejní dlaždice STAG.
IS STAG je označení pro elektronickou správu a evidenci STudijní AGendy UP. Je to systém, který slouží ke správě studijních programů, oborů, studijních plánů a předmětů. Jako student si v tomto systému zapisujete předměty, sestavujete rozvrhy, zapisujete se na předměty a zkoušky, budete zde rovněž evidovat bakalářské a diplomové práce apod.

UPlikace

UPlikace je oficiální mobilní aplikace pro studenty a vyučující Univerzity Palackého v Olomouci. Jedná se o mobilní nástavbu desktopového systému STAG. V aplikaci naleznete detailní přehled o studiu včetně přehledného rozvrhu, harmonogramu zkouškových termínů nebo interaktivní mapy kampusu. Můžete si zapisovat či odepisovat zkouškové termíny a mít tak plnou kontrolu nad studiem na dosah ruky. A co víc, jste ihned upozorněni na zadanou známku v IS/STAG.
Snad s výjimkou zápisu předmětů, (viz níže), který je ideální provádět na počítači, Vás bude UPlikace plnohodnotně provázet celým Vaším studiem.

Vizualizace studia

Předměty na celou dobu Vašeho studia jsou sestaveny do tzv. Studijního plánu. Přehled těchto předmětů je graficky znázorněn ve Vizualizaci studia. Tuto vizualizaci si zobrazíte po přihlášení do STAGu v části Moje studium – Vizualizace studia. V této vizualizaci se podrobně seznamte s předměty, které si budete zapisovat v jednotlivých akademických ročnících. Takto se již dopředu připravíte na zápis předmětů.
Předměty jsou ve vizualizaci zobrazeny formou zkratek. Kliknutím na příslušnou zkratku předmětu se Vám zobrazí tzv. sylabus předmětu s uvedením veškerých potřebných informací k danému předmětu.
Kliknutím na blok v levé části (např. Státní závěrečné zkoušky) se Vám zobrazí předměty, které do daného bloku patří. Ihned tak uvidíte, co si máte v daném semestru (akademickém roce) zapisovat. Dále uvidíte minimální počet předmětů (kreditů), které musíte za daný blok v průběhu studia splnit, počet již získaných předmětů (kreditů) a počet předmětů (kreditů), které Vám pro úspěšné splnění tohoto bloku zbývají.

Jak si zapsat předměty?

Předměty lze zapisovat v termínech uvedených v Harmonogramu akademického roku. Zapisování probíhá přes elektronický systém STAG (viz výše). Ve STAGu je spravována veškerá agenda spojená s Vaším studiem. Předměty se dělí na povinné (A), povinně-volitelné (B) a volitelné (C) Volitelné předměty jsou většinou dobrovolné, vybíráte si podle zájmu, u některých programů jsou však nutné k doplnění celkového počtu kreditů.

Předměty budete absolvovat formou přednášek, seminářů a cvičení.

Studenti studující v prezenční formě studia si předměty zapisují vždy pouze na začátku každého semestru, studenti kombinované formy studia si zapisují předměty na celý akademický rok.

Ideální přehled o předmětech, které si budete zapisovat v daném semestru (akademickém roce) získáte ve Vizualizaci studia. Předměty jsou ve vizualizaci zobrazeny formou zkratek, např. KČJ/KKTP@. První tři písmenka zkratky předmětu vyjadřují katedru, v tomto případě tedy Katedru českého jazyka. Zkratky kateder jsou zveřejněny v části Studijní informace, kontakty na jednotlivé katedry naleznete na webu příslušných kateder.

Po úspěšném přihlášení do STAGu pokračujte do sekce Moje studium – Předzápis, kde se Vám zobrazí elektronická nabídka předmětů ke studiu.

Největším problémem bývá kapacita předmětů volitelných předmětů či povinně volitelných předmětů, které jsou atraktivní. Je zřejmé, že posluchárny jsou omezeny kapacitou, není tedy možné uspokojit všechny studenty, kteří se na nějaký zajímavý předmět hlásí. Proto radíme, připravte si více alternativ, kdyby se Vám na některý předmět nepodařilo zapsat, mějte předem rozmyšlené náhradní varianty.

Zápis předmětů je dobré časově nepodcenit a pokud zápis začíná v 9:00 hod., zkuste být skutečně připraveni u počítače na čas, ideálně o pár minut dříve. Na zapsání předmětů bývá lhůta (cca 1 měsíc, po ní už předměty většinou zapsat nelze).
Přesný termín zápisu předmětů naleznete v Harmonogramu akademického roku (dostupný na stránkách fakulty v části Studenti - Bc. + Mgr. - Studijní normy).

Kde najdu svůj rozvrh?

Po zapsání předmětů STAGu se Vám předměty automaticky sestaví do Rozvrhu. Rozvrh najdete ve STAGu v části Moje studium – Průběh studia, případně v UPlikaci.


Pro správný zápis předmětů a sestavení rozvrhu musíte vědět, kolik máte během roku získat kreditů za povinné, povinně volitelné a volitelné předměty, abyste mohli pokračovat do dalšího ročníku. Kredity se získávají za absolvování předmětů ze studijního plánu. Předměty mají různý počet kreditů, dle časové náročnosti za semestr
nebo významu pro daný program. Při zápisu předmětů začněte s povinnými a povinně-volitelnými předměty, poté až se zaměřte na ty volitelné. Některé předměty jsou navazující (tzv. prerekvizity), tzn. abyste si zapsali např. Geometrii II, musíte nejprve absolvovat Geometrii I. Pokud si s rozvrhem nevíte rady, obraťte se na rozvrháře katedry či ústavu.
Nezapomeňte si hlídat počty kreditů potřebných na postup do dalšího ročníku.

Kreditní systém

Vaše studium bude probíhat v tzv. kreditním systému, to znamená, že každému předmětu je přiřazen určitý počet kreditů podle jeho časové náročnosti. Jeden kredit odpovídá celkové časové náročnosti přibližně 25 – 30 hodin, které zahrnují účast v hodinách i domácí přípravu. Za celé studium musíte získat minimálně 180 kreditů v bakalářském studiu, 300 kreditů v dlouhém magisterském studiu a 120 kreditů v navazujícím magisterském studiu.

Harmonogram akademického roku

Vaše studium bude probíhat v tzv. kreditním systému, to znamená, že každému předmětu je přiřazen určitý počet kreditů podle jeho časové náročnosti. Jeden kredit odpovídá celkové časové náročnosti přibližně 25 – 30 hodin, které zahrnují účast v hodinách i domácí přípravu. Za celé studium musíte získat minimálně 180 kreditů v bakalářském studiu, 300 kreditů v dlouhém magisterském studiu a 120 kreditů v navazujícím magisterském studiu.Abyste nezmeškali žádný důležitý termín, je potřeba znát Harmonogram akademického roku. Ten stanovuje termíny splnění studijních povinností, zápisu předmětů, zahájení výuky v zimním a letním semestru, prázdniny, volna apod.


DALŠÍ DŮLEŽITÉ INFORMACE

Jak se hodnotí výsledky na vysoké škole?

Už žádné známkování od 1 do 5. Na VŠ se známkuje na stupnici A–F. Pokud jste úspěšní, máte „áčka“, pokud ne, máte „efka“. Na zkoušky bývají 3 pokusy. Kromě klasických písemných testů, či ústních zkoušek, je další formou hodnocení na vysoké škole tzv. zápočet a kolokvium. Ze zápočtů nedostanete známku, ale jen Z (započteno), případně N (nezapočteno). Z kolokvia S (splnil), případně N (nesplnil).
Většinu předmětů si můžete zapsat celkem dvakrát. Pokud předmět, který jste si zapsali, z nějakého důvodu nesplníte v daném akademickém roce, zapíšete si jej v následujícím akademickém roce a máte opět tři pokusy na jeho splnění. Existují ale výjimky, které si budete moci zapsat pouze jedenkrát, na ty si dejte pozor! Předměty s právem jednoho zápisu jsou zveřejněny ve Vnitřním předpisu Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci k provedení Studijního a zkušebního řádu Univerzity Palackého v Olomouci. Informace k němu naleznete v části Studijní normy.

Průkaz studenta

Jako náš student/ka získáváte ještě před nástupem do studia průkaz vysokoškolského studenta, a to buď mezinárodní průkaz ISIC, nebo standardní modrou kartu UP. Průkaz studenta je doklad vydávaný vysokou školou, který student obdrží po zápisu do studia. Uvedený doklad potvrzuje právní postavení studenta, které ho opravňuje využívat práv a výhod studenta a rovněž získávat spoustu slev a výhod u nás i v zahraničí. Na studentskou kartu si můžete půjčit knihy v knihovnách UP (případně po registraci i ve Vědecké knihovně v Olomouci), stravovat v menzách UP, nakoupit jídlo v bufetu, tisknout a kopírovat v knihovně ve Zbrojnici, vstupovat do objektů UP atd.
Průkaz studenta vydává CVT (Centrum výpočetní techniky), které sídlí na Biskupském nám. 1 v Olomouci. Veškeré podrobnosti i objednání získáte na příslušných stránkách CVT.

WiKi UP

Veškeré návody a manuály jsou k dispozici na Wiki Univerzity Palackého v Olomouci. Pokud budete si nebudete s něčím vědět rady, budete hledat návod, jak postupovat, zkuste v první řadě Wikipedii Univerzity Palackého, kde najdete vyčerpávající informace týkající se různých oblastí. 

Helpdesk

V případě, že si nebudete vědět rady v technických otázkách, obracejte se prosím na CVT (Centrum výpočetní techniky), a to prostřednictvím odkazu HelpDesk. Dlaždici s odkazem na HelpDesk naleznete po přihlášení na Portále UP. Pro zadání Vašeho dotazu či požadavku se přihlaste prostřednictvím Vašeho Portal ID. Dále v levé části zadejte Nový požadavek a vyberte si kategorii, které se Váš dotaz týká. Takto bude Váš dotaz přesměrován na příslušného pracovníka a bude vyřízen v nejkratší možné době. O zadání požadavku budete informováni emailem, stejně jako o průběhu a výsledku vyřízení požadavku.

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)