Státní doktorské zkoušky (SDZ)
Pokyny ke státní doktorské zkoušce – pro všechny programy
Související platné normy:
- vnitřní norma UP A-10/2011 – ÚZ05 Studijní a zkušební řád Univerzity Palackého v Olomouci (V. úplné znění), čl. 41, 42, 43
- vnitřní předpis PdF-A-19/01 Vnitřní předpis Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci k provedení Studijního a zkušebního řádu Univerzity Palackého v Olomouci, čl. 2
- vnitřní norma UP R-B-17/08 – ÚZ01 Zadání tématu, odevzdávání a evidence údajů o bakalářské, diplomové, disertační práci a rigorózní práci a způsob jejich zveřejnění
Přihláška ke státní doktorské zkoušce:
Formulář přihlášky je k dispozici na webových stránkách DSP v sekci Dokumenty a formuláře.
Přihláška musí obsahovat doporučení školitele a jeho podpis. Odevzdává se s tištěnou verzí tezí disertační práce (1 ks). Současně student zašle teze e-mailem v elektronické podobě na oddělení pro DSP (jana.dostalova@upol.cz).
Dle Vnitřního předpisu Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci k provedení Studijního a zkušebního řádu Univerzity Palackého v Olomouci PdF-A-19/01 jsou pro splnění podmínky pro připuštění ke státní doktorské zkoušce studenti DSP se standardní dobou 4 roky povinni získat v průběhu studia alespoň 140 kreditů z celkového počtu 240.
Pro splnění podmínky pro připuštění ke státní doktorské zkoušce jsou studenti DSP se standardní dobou studia 3 roky povinni získat v průběhu studia alespoň 100 kreditů z celkového počtu 180 kreditů.
Doporučený termín vykonání SDZ: v předposledním ročníku studia.
V termínu do dvou týdnů po vykonání státní doktorské zkoušky je nutné vložit do Portálu/Moje studium/Témata VŠKP všechny potřebné údaje o připravované disertační práci, vytisknout formulář „Podklad pro zadání disertační práce“ a odevzdat podepsaný studentem, školitelem a předsedou příslušné oborové rady na oddělení pro doktorská studia PdF UP.
Požadavky ke státní doktorské zkoušce
Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání
Požadavky k podání přihlášky ke státní doktorské zkoušce
Student se může přihlásit ke státní doktorské zkoušce po splnění všech povinností daných jeho studijním plánem a předpisy UP v Olomouci a Pedagogické fakulty UP v Olomouci.
U státní doktorské zkoušky prokáže student před zkušební komisí hlubokou znalost problematiky spadající do daného studijního programu, způsobilost osvojovat si nové vědecké poznatky a tvůrčím způsobem je používat v praxi.
V rámci státní závěrečné zkoušky je student povinen prokázat osvojené znalosti a dovednosti zejména z okruhů povinných a povinně volitelných disciplín, a to především v oblasti, na kterou je zaměřena jeho disertační práce.
S přihláškou ke státní doktorské zkoušce odevzdají studenti teze připravované disertační práce v rozsahu max. 15 stran textu (přílohy se do uvedeného počtu stran nezapočítávají).
- Obecný návrh struktury tezí: cíl práce, teoretická východiska, metodologie výzkumu, dosavadní výzkumná zjištění, zamýšlený přínos práce.
- Přílohy tezí: CV studenta, soupis odborných aktivit a publikační činnosti, seznam prostudované odborné literatury.
Týden před konáním zkoušky odevzdá student vydané/vytištěné texty svých publikačních výstupů.
Zkušební okruhy státní doktorské zkoušky
- Základní výzkumná témata v oblasti didaktiky literatury a mediální výchovy. Výzkumy čtenářství, čtenářské a mediální gramotnosti v ČR a v zahraničí.
- Mediální gramotnost v teorii a praxi – definice, mediální gramotnost v systému gramotností, způsoby zvyšování mediální gramotnosti v populaci.
- Čtenářská gramotnost v teorii a praxi – definice, čtenářská gramotnost v systému gramotností, způsoby rozvoje čtenářské gramotnosti.
- Čtení a psaní jako problém didaktický. Aktuální tendence ve výuce ČJL.
- Interpretace uměleckého textu v literární výchově. Charakteristika interpretačních přístupů (zaměření na text, čtenáře, autora, kontext apod.).
- Specifika porozumění informačnímu textu. Zkoumavé/oborové čtení – práce s informačním textem ve škole. Specifika elektronického textu v online prostředí.
- Čtenářství. Čtenářské strategie a možnosti jejich rozvoje. Záznamy z četby. Uplatnění metod kritického myšlení při čtení textu. Kritický rozbor mediálních textů ve škole.
- Poezie v systému literární výchovy a specifika její recepce. Výzkumy recepce uměleckého textu a jejich přínos pro pedagogickou praxi.
- Komunikace ve školní třídě. Specifika pedagogické komunikace v literární výchově. Mediální komunikace. Pedagogická komunikace v mediální výchově – srovnání protekcionistického a empowerment přístupu.
- Ekolingvistika a mediální výchova jako téma didaktiky mateřského jazyka.
- Autenticita rozvoje komunikačních dovedností ve výuce mateřského jazyka
- Tradiční, moderní a postmoderní texty v literární výchově na ZŠ.
- Didaktická reflexe dětství, dospívání a aktuálních společenských problémů v literatuře pro děti a mládež. Young adult literatura – její místo v četbě dospívajících a v literární výchově.
- Mediální výchova jako průřezové téma v kurikulárních dokumentech, integrace prvků mediální výchovy do vzdělávacích oborů a oblastí.
- Výzkumy mediální gramotnosti se zaměřením na aktéry vzdělávání (učitelé, studenti). Mediální gramotnost obyvatel České republiky pohledem výzkumu.
- Veřejnoprávní a komerční média, jejich vlastnosti a specifika. Regulace mediálního trhu a mediálního obsahu.
- Reklama jako klíčové téma mediální výchovy, typy reklamy. Mediální stereotypy v reklamě. Mediální manipulace. Regulace reklamy.
- Fact-checking v mediální výchově. Kognitivní zkreslení a jejich specifika. Zásady efektivního fact-checkingu.
- Dezinformace jako celospolečenský problém. Výzkumy zaměřené na percepci a produkci dezinformací v ČR (a v zahraničí). Typologie šiřitelů dezinformací. Klíčová dezinformační témata.
Průběh státní doktorské zkoušky
Státní doktorská zkouška má dvě části:
- prezentace tezí připravované disertační práce v rozsahu 15 minut a jejich obhajoba;
- ústní zkouška – odpovědi na dotazy členů komise z předem zveřejněných zkušebních okruhů a prostudované literatury.
Za standardní formu zkoušky považujeme především samostatný strukturovaný a spisovný projev prokazující orientaci ve stanovených tématech, schopnost formulovat a reflektovat různá hlediska či problémy.
Didaktika informatiky a digitálních technologií
Požadavky k podání přihlášky ke státní doktorské zkoušce
Student se může přihlásit ke státní doktorské zkoušce po splnění všech povinností daných jeho studijním plánem a předpisy UP v Olomouci a Pedagogické fakulty UP v Olomouci.
Důležitou součástí státní doktorské zkoušky je obhajoba tezí disertační práce, které jsou konkretizovaným a finalizovaným projektem disertační práce. Teze disertační práce představují shrnutí poznatků osvojených nejen v rámci povinných a povinně volitelných disciplín a navazují na výstupy vědecko-výzkumných aktivit studenta. Teze disertační práce vycházejí ze stanovených cílů a obsahují syntézu a zhodnocení současného stavu zkoumání v dané oblasti didaktiky informatiky a digitálních technologií, které vytvářejí fundament pro propracovaný design empirického výzkumu. Teze disertační práce student odevzdává ve stanoveném termínu před státní doktorskou zkouškou.
Zkušební okruhy státní doktorské zkoušky
Vybrané problémy informatiky a digitálních technologií
Okruhy
- Historie, současnost a budoucnost výpočetní techniky, počítačů, informatiky a digitálních technologií. Pozitivní a negativní vliv informatiky a digitálních technologií na vývoj společnosti a života v ní.
- Vícejádrové procesory, víceprocesorové systémy. Efektivní nástroje a mechanismy pro gridové výpočty, „Cloud Computing“.
- Multiagentové systémy – vývoj agentových architektur, návrh a vývoj strategií pro vytváření koalicí agentů a na modelování sociálního chování agentů.
- Nástroje na paralelní zpracování informací. Význam standardizace a protokolů, počítačová, internetová a informatická bezpečnost.
- Programovací prostředky, algoritmy, aplikace, kompilátory a nástroje pro paralelní výpočty.
- Paralelní systémy s distribuovanou pamětí. Paralelní programování. Paralelní a distribuované zpracování informací.
- Velká data a redukce jejich komplexity – úskalí statistické analýzy velkých dat. Cloudové výpočty pro analýzu velkých dat.
- Metody a přístupy pro zpracování informací a tvorbu znalostních bází. Znalostní a expertní systémy. Implementační možnosti báze znalosti.
- Data mining – hledání informací, vztahů a znalostí z dat. Základní principy dobývání znalostí z dat pomocí metod umělé inteligence a strojového učení.
- Umělá inteligence a virtuální realita. Informatika jako složka lidské kultury. Produkty informatiky, digitální technologie a člověk. Vztahy informatiky s digitálními (informačními) technologiemi, s technikou, s ekonomikou a ekologií.
Didaktika informatiky a digitálních technologií
Okruhy
- Místo didaktiky informatiky a digitálních technologií v systému vědních disciplín. Didaktika informatiky jako oborová didaktika. Didaktika programování jako předmětová a jako oborová didaktika.
- Kurikulární transformace, determinanty a proměny kontextu tvorby kurikula se zaměřením na výuku informatiky. Rámcové a školní vzdělávací programy v oblasti informatiky a ICT. Informatika jako předmět a jako prostředek vyučování. Didaktická transformace či didaktická rekonstrukce pro soudobou výuku informatiky.
- Konstruktivistické pojetí procesu výuky informatiky, podmínky. Kreativita ve vyučování informatiky.
- Informatické kompetence pro život v informační společnosti založené na vědomostech. Specifika práce s talentovanými žáky v informatice. Problémové a projektové vyučování informatiky.
- Konektivismus, badatelsky orientovaná výuka, učení se objevováním ve vyučování informatiky.
- Informatické a algoritmické myšlení a informační gramotnost. Rozvoj informatického, informačního, algoritmického a programátorského myšlení.
- Programování vs. tvorba aplikací v programovacím prostředí. Rozvoj algoritmického a programátorského myšlení. Změna paradigmat v programování (konstruktivistické, funkcionální, objektově-orientované …).
- Učitelská profese a osobnost učitele, učitel informatiky v současnosti. Dimenze profesionality učitele oboru (odborné, diagnostické, didaktické aj.).
- Postupy a metody hodnocení programátorského výkonu žáka. Úlohy národních a mezinárodních programátorských soutěží a analýza jejich řešení.
- Národní i mezinárodní výzkumy výuky a školního vzdělávání v oblasti informatiky a ICT. Kvalita, evaluace, kontrola a hodnocení vzdělávacích výsledků z informatiky.
Teorie a metodologie vědy
Okruhy
- Pojetí vědy, výzkumu z pozic pozitivismu a neopozitivismu (Comte, Durkheim, Carnap), teorie falzifikace (Popper), paradigmat ve vědě (Kuhn), sociologického obratu ve filozofii vědy.
- Formulace výzkumného problému, formulace výzkumné otázky, hodnocení stavu poznání problematiky – přehledová studie, odborné zdroje (odborné časopisy a literatura, práce s odbornými databázemi a databázemi dotazníků a testů – C.E.E.O.L., ERIC, PAO, PIO, ProQuest, PSYNDEXplus with Testfinder, Springer Link, Wiley Interscience a další relevantní zdroje využitelné v didaktice informatiky).
- Teoretický výzkum: formulace výzkumné otázky, přehled literatury a zdrojů k tématu, reflexe a identifikace problémů a kritérií, návrh teoretické formulace odpovědi a hypotéza, zapojení do diskursu vztahujícího se k problému, upřesňování teoretické hypotézy, přijetí či odmítnutí, diskuse o dopadu teorie.
- Historie a současný stav kvantitativních výzkumů v didaktice informatiky, teoretická východiska a volba kvantitativní metodologie, výhody a nevýhody kvantitativní metodologie ve vztahu k výzkumnému problému.
- Kvantitativní výzkum – pravidla pro formulaci hypotéz, volba adekvátních metod sběru dat, metody ověřování hypotéz, věcné a statistické hypotézy ve výzkumu.
- Kvantitativní výzkum – využití pokročilých statistických metod (včetně vícerozměrných).
- Teoretická východiska a volba kvalitativní metodologie v didaktice informatiky, výhody a nevýhody kvalitativní metodologie ve vztahu k výzkumnému problému, etnografický, fenomenologický, narativní, dramaturgický přístup, analýza údajů.
- Induktivní analýza. Tematická analýza. Zakotvená teorie, výsledky kvalitativního výzkumu a jejich prezentace.
- Smíšený výzkumný design, jeho výhody a nevýhody.
- Etické zásady vědecké a výzkumné a publikační práce.
Průběh státní doktorské zkoušky
Student při státní doktorské zkoušce prokazuje hlubší teoretické znalosti v oboru Didaktika informatiky a digitálních technologií a jeho širším vědním základě, dále způsobilost osvojovat si nové vědecké poznatky, hodnotit je a tvůrčím způsobem je používat.
V rámci státní závěrečné zkoušky je student povinen prokázat osvojené znalosti z oblasti povinných a povinně volitelných disciplín, a to především díky analýze, syntéze, zhodnocení osvojených znalostí a demonstrace možností jejich aplikace v oblasti, na kterou je zaměřena jeho disertační práce.
Státní doktorská zkouška je tvořena dvěma okruhy:
- teoretický a metodologický základu oboru, tj. didaktiky informatiky a digitálních technologií,
- specializační s vazbou na tematiku disertační práce.
V rámci státní doktorské zkoušky student předloží seznam prostudované relevantní literatury (která bude alespoň z 1/3 čerpat ze zahraničních zdrojů), soupis své publikační činnosti, prezentací a přehled konferenčních vystoupení. Student DSP stručně charakterizuje před komisí cíle, teoretická východiska, metody a předběžné výsledky své disertační práce.
Hudební teorie a pedagogika
Požadavky k podání přihlášky ke státní doktorské zkoušce
- Splnění všech studijních povinností vyplývajících z ISP.
- Vypracování tezí proponované disertační práce, obsahující charakteristiku stavu rozpracování jednotlivých částí (kapitol) a bibliografii. Minimální rozsah 30 normostran.
- Příloha tezí: vědecké CV, soupis publikačních, recenzních, konferenčních, uměleckých, projektových výstupů a stáží za celé období DSP.
Zkušební okruhy státní doktorské zkoušky
- Metodologické aspekty interdisciplinárního výzkumu v oblasti muzikologických, pedagogických a psychologických věd.
- Komparační strategie výzkumu současných a historických hudebně edukačních koncepcí a pojetí.
- Vnímání a kognitivní zpracování hudby jako výzkumný problém.
- Kognitivní přístupy při výzkumu ontogeneze hudebnosti
- Pedagogicko-psychologická diagnostika hudebnosti.
- Muzikoterapeutické aspekty hudební edukace.
- Hudební postoje a preference v synchronním a asynchronním kontextu.
- Specifika hudební interpretace, produkce a recepce v rámci hudebně edukačním.
- Elementární komponování v hudební edukaci.
- Čeští skladatelé 20. století (B. Martinů, L. Janáček).
- Hudební historiografie se zaměřením na oblast Moravy.
- Teorie a historiografie nonartificiální hudby v kontextu hudební edukace.
- Informační technologie aplikované v hudebně edukačním kontextu.
- Hudebně teoretické a hudebně psychologické souvislosti v procesu hudební enkulturace.
Průběh státní doktorské zkoušky
- Zahájení (předseda zkušební komise).
- Představení doktoranda jeho školitelem.
- Prezentace tezí proponované doktorské práce doktorandem (v programu PowerPoint). Prezentace obsahuje vymezení předmětu práce, cílů a teoretických východisek, přehled a kritické zhodnocení předchozích badatelských výsledků v dané oblasti, charakteristiku hlavních částí a předpokládaný vědecký přínos výsledků práce pro danou oblast bádání.
- Položení tří otázek doktorandovi členy zkušební komise ze zkušebních okruhů, které tvoří hlavní oborový vědecký a výzkumný prostor i příbuzná interdisciplinární vědecká teritoria, pěstovaná na školitelském pracovišti. Otázky mohou být tematicky spřízněny s obsahem disertační práce.
- Zodpovězení položených otázek i doplňujících dotazů, vycházejících ze zkušebních okruhů i tezí disertační práce.
- Odborná rozprava členů zkušební komise s doktorandem.
- Celkové zhodnocení prezentace i odpovědí doktoranda na zkušební otázky, včetně kvality zapojení do odborné rozpravy.
- Tajné hlasování.
- Vyhlášení výsledků SDZ (předseda zkušební komise).
Matematická gramotnost ve vzdělávání
Požadavky k podání přihlášky ke státní doktorské zkoušce
- Student se může přihlásit ke státní doktorské zkoušce po splnění všech povinností daných jeho studijním plánem a předpisy UP v Olomouci a Pedagogické fakulty UP v Olomouci.
- S přihláškou ke státní doktorské zkoušce odevzdají studenti teze připravované disertační práce v rozsahu max. 15 stran textu (přílohy se do uvedeného počtu stran nezapočítávají).
Obecný návrh struktury tezí: cíl práce, teoretická východiska, metodologie výzkumu, dosavadní výzkumná zjištění, zamýšlený přínos práce.
Přílohy tezí: CV studenta, soupis odborných aktivit a publikační činnosti, prezentací, přehled konferenčních vystoupení, seznam prostudované odborné literatury.
Zkušební okruhy státní doktorské zkoušky
Státní doktorská zkouška je tvořena dvěma okruhy:
- teoretický a metodologický základ oboru, tj. matematické gramotnosti,
- specializační s vazbou na tematiku disertační práce.
Zkušební okruhy pro státní doktorskou zkoušku:
- Mezinárodní výzkumy PISA a TIMSS zaměřené na matematickou gramotnost. Historie, vývoj, aktuální výsledky, rozdíly.
- Matematická gramotnost. Vymezení pojmu v širších souvislostech. Složky matematické gramotnosti (situace a kontexty, matematický obsah, matematické kompetence). Matematická gramotnost v kurikulárních dokumentech.
- Rozvoj matematické gramotnosti prostřednictvím vybraných matematických oborů (hladká optimalizace, nehladká optimalizace, algebraické struktury, lineární programování, teorie her, teorie čísel, konstrukční geometrie, kombinatorika, pravděpodobnost).
- Rozvoj matematické gramotnosti s využitím digitálních technologií.
- Metody a formy práce na rozvoj matematické gramotnosti ve výuce matematiky.
- Úlohy na rozvoj matematické gramotnosti. Specifika. Matematický obsah. Výběr vhodných úloh dle věku žáků. Metody řešení.
- Matematické modely reálných situací včetně jejich řešení.
Student při státní doktorské zkoušce prokazuje hlubší teoretické znalosti v oblasti matematické gramotnosti a v jejím širším vědním základě, dále způsobilost osvojovat si nové vědecké poznatky, hodnotit je a tvůrčím způsobem je používat. V průběhu státní závěrečné zkoušky je student povinen prokázat osvojené znalosti z oblasti povinných a povinně volitelných disciplín, a to především v oblasti, na kterou je zaměřena jeho disertační práce.
Průběh státní doktorské zkoušky
Státní doktorská zkouška má dvě části:
- Obhajoba tezí disertační práce. Student DSP stručně charakterizuje před komisí cíle, teoretická východiska, metody a předběžné výsledky své disertační práce (cca 15 minut).
- Ústní část. V rámci ústní zkoušky si doktorand vylosuje dva okruhy, o kterých pohovoří na základě doporučené literatury, a zodpoví dotazy členů komise.
Pedagogika
Vzor struktury a obsahu – Teze disertační práce ZDE [*.doc].
Požadavky k podání přihlášky ke státní doktorské zkoušce
- Splnění všech studijních povinností vyplývajících z ISP.
- Teze (min. rozsah 30 stran, max. rozsah 45 stran), nečíslovanou součástí tezí je i publikační činnost doktoranda, stručné CV a další aktivity doktoranda (např. zapojení do projektů, lektorování kurzu, aktivity mimo UP apod.).
- Seznam prostudované relevantní literatury (která bude alespoň z 1/3 čerpat ze zahraničních zdrojů).
Zkušební okruhy státní doktorské zkoušky
Znalosti budou ověřovány na základě tematických okruhů státní doktorské zkoušky (studentovi budou v rámci ústní zkoušky zadány minimálně 2 tematické okruhy).
- Pojetí vědy a výzkumu, obraty ve filosofii vědy ve vztahu k pedagogice. Etické zásady vědecké a výzkumné a publikační práce.
- Teoretický výzkum: vztah výzkumných otázek a ke zvolenému designu a celkové propojení teoretických východisek k návrhu projektu výzkumu při zachování etických zásad.
- Historie a současný stav kvantitativních výzkumů v pedagogice, teoretická východiska. Výhody a nevýhody kvantitativní metodologie a volba kvantitativní metodologie s ohledem na koncipované zaměření disertační práce (tezí disertační práce).
- Smíšený výzkumný design (jeho výhody a nevýhody) s ohledem na zaměření disertační práce (teze disertační práce).
- Historie a současný stav kvalitativních výzkumů v pedagogice, teoretická východiska a volba kvalitativní metodologie, výhody a nevýhody kvalitativní metodologie s ohledem na koncipované zaměření disertační práce (tezí disertační práce). Smíšený výzkumný design, jeho výhody a nevýhody.
- Proměna názorů na cíle a obsah výchovy v kontextu společenského vývoje.
- Výchovné prostředky v kontextu společenského vývoje s ohledem na středoevropskou a anglosaskou tradici a jejich možnosti a uplatnění v současnosti. Tradicionalismus versus inovace.
- Diskurzivní analýza vlivu různých filozofických směrů 19. a 20. století na vývoj pedagogiky jako vědecké disciplíny
- Teorie hodnot v dějinách filozofie a její odraz v pedagogické teorii a praxi. Etika sociálních důsledků jako teoretické východisko učitelské etiky.
- Identifikace společenských vlivů na edukační proces z různých úhlů pohledu: vztahy mezi individuálním a sociálním ve výchově, kulturní krize, problém hodnotové výchovy, smysl a účel výchovy.
- Podstata výchovy a jejího řízení v různých společnostech na základě utváření jejich kultury.
- Aktuální problémy psychologického výzkumu edukační reality u nás a v zahraničí.
- Teorie učení a jejich odraz ve směrech pedagogického myšlení.
- Interindividuální rozdíly procesu učení. Hlavní přístupy ke kognitivnímu vývoji.
- Teoretické ukotvení stylů žákova učení z pohledu teorie poznání a teorie učení.
- Motivační a emocionální faktory edukace.
- Psychosociální aspekty edukace.
- Psychologické aspekty přístupu k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami u nás a v zahraničí.
- Proměny paradigmatu kurikulárního diskurzu, determinanty a teoretický kontext kurikula.
- Didaktické zprostředkování učiva (transformace, zjednodušení, elementarizace, redukce, rekonstrukce učiva), didaktická (a mikrodidaktická) analýza učiva (nároky kladené na učebnice a jiná edukační média).
- Soudobé proměny vzdělávání a učitelská profese.
- Koncepce kvality výuky.
- Dimenze profesionality učitele.
Průběh státní doktorské zkoušky
- Obhajoba tezí + otázky týkající se zaměření disertační práce i ve zvoleném cizím jazyce.
- Státní doktorská zkouška (okruhy viz oddíl: tematické okruhy státní doktorské zkoušky).
Speciální pedagogika
Požadavky k podání přihlášky ke státní doktorské zkoušce
Student se může přihlásit ke státní doktorské zkoušce po splnění všech povinností daných jeho studijním plánem a předpisy UP v Olomouci a Pedagogické fakulty UP v Olomouci.
S přihláškou ke státní doktorské zkoušce odevzdají studenti teze připravované disertační práce v rozsahu min. 30 stran textu (přílohy se do uvedeného počtu stran nezapočítávají).
- Obecný návrh struktury tezí: cíl práce, teoretická východiska, metodologie výzkumu, dosavadní výzkumná zjištění, zamýšlený přínos práce.
- Přílohy tezí: CV studenta, soupis odborných aktivit a publikační činnosti, prezentací, přehled konferenčních vystoupení, seznam prostudované odborné literatury.
Zkušební okruhy státní doktorské zkoušky
V průběhu studia si student volil z povinně volitelných předmětů tři předměty podle zaměření své dizertační práce. Tyto tři předměty tvoří okruhy pro státní doktorskou zkoušku a student si při zkoušce losuje jeden okruh. Členové komise postupně pokládají otázky, jež se vztahují k vylosovanému okruhu.
Průběh státní doktorské zkoušky
- Zahájení (předseda zkušební komise).
- Představení doktoranda jeho školitelem.
- Ústní zkouška – položení otázek doktorandovi členy zkušební komise z vylosovaného zkušebního okruhu, odpovědi na dotazy členů komise.
- Prezentace tezí proponované doktorské práce doktorandem (v programu PowerPoint). Prezentace obsahuje vymezení předmětu práce, cílů a teoretických východisek, přehled a kritické zhodnocení předchozích badatelských výsledků v dané oblasti, charakteristiku hlavních částí a předpokládaný vědecký přínos výsledků práce pro danou oblast bádání.
- Zodpovězení položených otázek i doplňujících dotazů, vycházejících ze zkušebního okruhu i tezí doktorské práce.
- Odborná rozprava členů zkušební komise s doktorandem.
- Celkové zhodnocení prezentace i odpovědí doktoranda na položené otázky, včetně kvality zapojení do odborné rozpravy.
- Tajné hlasování.
- Vyhlášení výsledků SDZ (předseda zkušební komise).
Výtvarná pedagogika (teorie výtvarné výchovy a tvorby)
Požadavky k podání přihlášky ke státní doktorské zkoušce
Ke státní doktorské zkoušce se lze přihlásit po splnění všech studijních povinností vyplývajících z ISP. Zároveň s přihláškou je třeba odevzdat vypracované teze dizertační práce (max. 30 stran) a pracovní životopis s přehledem odborných výstupů (s důrazem na tvůrčí činnost, jež vznikla v rámci studia DSP). Vzhledem k tomu, že část výstupů může mít u studentek a studentů DSP Výtvarná pedagogika povahu umělecké a jiné tvůrčí činnosti, je třeba odevzdat též textovou ukázku z připravované disertační práce (doporučený rozsah kapitoly 30 stran). Tyto podklady budou zkušební komisi sloužit jako zdroj klíčových informací o činnosti studenta/studentky a mohou ovlivnit hodnocení.
Zkušební okruhy státní doktorské zkoušky
U státní doktorské zkoušky doktorand/doktorandka před zkušební komisí prokáže hlubokou znalost problematiky oboru Výtvarná pedagogika (teorie výtvarné výchovy a tvorby) v jeho interdisciplinárních a mezinárodních souvislostech, a to formou ústních odpovědí na položené otázky.
Požadavky na znalosti u státní doktorské zkoušky vycházejí z individuálního studijního plánu studenta/studentky. Ve spolupráci se školitelem a členy zkušební komise jsou kandidátovi předem (po odevzdání přihlášky) zadány tři otázky ze zkušebních okruhů, které tvoří hlavní oborové vědecké a výzkumné pole. Předpokládá se ale také znalost souvislostí a poznatků příbuzných uměleckých, humanitních a společenskovědních oborů v souladu s interdisciplinární povahou současné výtvarné pedagogiky.
Otázky primárně vycházejí z výtvarné pedagogiky a dějin výtvarného umění a souvisejícího kulturního provozu, alespoň jedna z otázek se obsahově vztahuje k tematice disertační práce. Při zkoušce doktorand odpovídá rovněž na doplňující dotazy členů zkušební komise, které vyplynou z vědecké rozpravy při státní doktorské zkoušce.
Okruhy vycházejí z historického vývoje výtvarné výchovy a přístupů k výtvarné tvorbě jedince v kontextu vývoje umění a výtvarné kultury, z historie a aktuálních teorií výtvarné edukace a tvorby, ze současných teorií vizuální komunikace a nových médií ve vztahu k problému vizuální a kulturní gramotnosti.
Okruhy vycházejí z vymezeného profilu absolventa, který by měl prokázat odborné kompetence pro výzkum, kritickou a teoretickou reflexi rozsáhlé oblasti výtvarné edukace, tvorby a kultury, konkrétně souvisejících pedagogických aspektů, jako jsou přístupy k iniciaci a smyslu výtvarné tvorby, výtvarné aktivity v kontextu formálního a neformálního vzdělávání, kurikulární problematika, postavení integrativní výchovy uměním v současném vzdělávání, výtvarné aktivity jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami, role didaktických prostředků ve výtvarné výchově, proměny výtvarné výchovy vlivem nových médií a digitálních vzdělávacích prostředků apod.
Předpokládá se, že jeden ze zadaných okruhů bude z oblasti výtvarné pedagogiky, jeden z oblasti teorie a dějin umění a výtvarné kultury a jeden přímo z oblasti výzkumu doktoranda/doktorandky.
Průběh státní doktorské zkoušky
Státní doktorská zkouška se skládá ze dvou částí:
1. ověření znalostí ze zadaných okruhů a doprovodná rozprava směřující k ověření celkové úrovně znalostí studenta/studentky;
2. prezentace tezí a rozprava o stavu výzkumného šetření a dosavadních zjištěních.
Obě části budou komisí hodnoceny zvlášť – pokud bude zjištěna nedostatečná úroveň v jedné z oblastí, zkoušku nelze hodnotit jako úspěšnou. Rozprava o tezích je příležitostí k získání zpětné vazby členů komise před finálním zpracováním výzkumu a jeho výsledků.
Termíny SDZ
(není-li u konkrétního programu uveden termín, není zkouška vyhlášena)
Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání | |
Didaktika informatiky a digitálních technologií | |
Hudební teorie a pedagogika | |
Matematická gramotnost ve vzdělávání | |
Pedagogika | |
Speciální pedagogika | |
Výtvarná pedagogika (teorie výtvarné výchovy a tvorby) | |
Didaktika informatiky | |
Didaktika literatury | |
Výtvarná výchova | |
Education | |
Music Theory and Education | |
Special Education |