Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání
Doktorský studijní program Čtenářství a mediální výchova ve vzdělávání má přispět k rozvoji teoretické i výzkumné základny oborové didaktiky ČJL v oblasti výuky literatury a mediální gramotnosti, a tím také ke zvyšování kvality vzdělávání v daných oblastech. Cílem tohoto programu je propojit synergicky oba typy gramotností a vybavit studenty příslušnými kompetencemi, dovednostmi a znalostmi. Absolventi budou schopni kriticky reflektovat a interpretovat aktuální trendy v oblasti rozvoje čtenářské a mediální gramotnosti a aplikovat je v pedagogické praxi.
Forma studia | prezenční, kombinovaná |
Standardní doba studia | 4 roky |
Podmínky k přijetí ke studiu
- Úspěšné absolvování navazujícího magisterského, nebo magisterského studia v programech úzce souvisejících s programem DSP:
- učitelství českého jazyka a literatury,
- učitelství mateřského jazyka a literatury,
- učitelství cizího jazyka a literatury,
- učitelství pro 1. stupeň základních škol,
- učitelství pro mateřské školy,
V případě, že uchazeč nevystudoval učitelský studijní program, je třeba si před zahájením studia DSP doplnit vzdělání v oblasti učitelské způsobilosti v rámci pedagogických věd. - Úspěšné vykonání přijímací zkoušky.
- Předpoklady pro vědeckou a tvůrčí činnost doložené soupisem odborné publikační činnosti, účastí na konferencích a seminářích, popřípadě přehledem tvůrčí činnosti (např. projekty, metodické pomůcky, workshopy a další).
Požadavky přijímací zkoušky
- Aktivní znalost jednoho cizího jazyka (angličtina, němčina) na úrovni B1–B2.
- Předložení tezí projektu připravované disertační práce zaměřené na oblast čtenářství a mediální gramotnosti.
- Předložení soupisu prostudovaných odborných prací (monografie, sborníky z konferencí, časopisecké studie tuzemské i zahraniční provenience aj.).
- Prokázání základních vědomostí a uceleného přehledu z daného oboru. V rámci ústní přijímací zkoušky obhajují uchazeči záměr tématu disertační práce. V rámci rozpravy k záměru tématu disertační práce také uchazeči prokazují své komunikační kompetence v jednom světovém jazyce.
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů
Studijní plán je tvořen 6 povinnými předměty včetně cizího jazyka (každý za 7 kreditů, tj. celkem 42 kreditů) a 2 povinně volitelnými předměty (každý za 7 kreditů, tj. celkem 14 kreditů), které si student volí v souladu se zaměřením své disertační práce.
Dále náplň studijního plánu tvoří pedagogické aktivity – výuka studenta (každá za 7 kreditů, tj. celkem 14 kreditů), absolvování zahraniční vědecko-výzkumné stáže (20 kreditů), plnění vědecké, publikační a tvůrčí činnosti (86 kreditů), dále obhajoba projektu disertační práce (10 kreditů), zpracování disertační práce (40 kreditů) a ostatní odborné aktivity (14 kreditů).
Povinné předměty
Kredity | |
Teorie a metodologie vědy | 7 |
Mediální výchova v teorii a praxi | 7 |
Didaktika literatury v teorii a praxi | 7 |
Prameny a teoretická východiska disertační práce (Projekt k disertační práci 1) | 7 |
Metodologie výzkumu v disertační práci (Projekt k disertační práci 2) | 7 |
Cizí jazyk | 7 |
Celkem povinné předměty | 42 |
Povinně volitelné předměty
Studenti si z níže uvedené nabídky vybírají 2 předměty korespondující se zaměřením jejich disertační práce. Za absolvování získají 14 kreditů.
Kredity | |
Aktuální aspekty podpory a rozvoje čtenářství dětí a mládeže | 7 |
Literární text jako didaktický problém | 7 |
Metodologie interpretace uměleckého textu v literární výchově | 7 |
Mediální výchova jako didaktický problém | 7 |
Dezinformace jako celospolečenský fenomén nebo v kontextu mediální výchovy | 7 |
Nová média v literární výchově | 7 |
Kyberliteratura (Cyberliterature) | 7 |
Celkem povinně volitelné předměty | 14 |
Oborová rada
Předseda oborové rady:
doc. Mgr. Jaroslav Vala, Ph.D.
Interní členové:
doc. PhDr. Martina Fasnerová, Ph.D.
doc. Mgr. Igor Fic, Dr.
doc. Mgr. Erik Gilk, Ph.D.
doc. PhDr. Miroslav Chráska, Ph.D.
prof. Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
doc. PhDr. Hana Marešová, Ph.D.
doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.
Externí členové:
prof. PaedDr. Eva Vitézová, PhD., Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave, Trnava
doc. PhDr. Ivana Gejgušová, Ph.D., Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita, Ostrava
doc. PhDr. Ondřej Hník, Ph.D., Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha
doc. PaedDr. Dana Kollárová, PhD., Pedagogická fakulta, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Nitra
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D., Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D., MBA, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita, Ostrava