Didaktika informatiky a digitálních technologií

Studijní program Didaktika informatiky a digitálních technologií má poskytnout vědecké vzdělání potřebné pro výzkum v oblasti výuky informatiky a digitálních technologií a informatizace poznávacího procesu. Má připravit odborníky pro samostatnou tvůrčí práci a pedagogický výzkum softwarových prostředí, nástrojů, obsahů, forem, metod a potřeb školní informatiky ve všech stupních vzdělání.

Jeho náplní je prioritně celý proces výuky realizovaný v oborech informatika a částečně informační a komunikační či digitální technologie, přičemž součástí jsou i přesahy (a také odlišnosti) do pedagogiky, technologie vzdělávání a dalších oborových didaktik. Zabývá se tedy procesem výuky realizovaným v těchto předmětech na základních, středních a vysokých školách. 

Absolvent studijního programu bude schopen posoudit efektivitu současných forem vzdělávání v souvislosti s aktuálním technologickým vývojem sdílení informací a soustředí se na rozvoj výukových technologií, které umožní zpřístupnit vzdělávaným relevantní informace, to vše i v dlouhodobější perspektivě. Absolvent na výzkumném základě koncipuje optimální zapojení moderních technologií do edukace (a to jak z pohledu teoretického, tak i z hlediska praktického využití), stanovuje podobu rozvoje kompetencí žáků v oblasti práce s informacemi, s digitálními technologiemi a také směr rozvoje informatického myšlení žáků tak, aby měli možnost uplatnění v informační společnosti v průběhu celého života. 

Forma studia  prezenční, kombinovaná 
Standardní doba studia  4 roky

Podmínky k přijetí ke studiu

  • Úspěšné absolvování navazujícího magisterského studia nebo magisterského studia v programech úzce souvisejících s programem DSP:
    • učitelství informatiky nebo digitálních technologií,  
    • informatika, 
    • učitelství technické a informační výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol, 
    • učitelství nebo inženýrského informaticky orientovaného studia.
    Pokud není uchazeč absolventem učitelského studia, musí být součástí jeho pregraduálního studia nebo studia v rámci CŽV i pedagogika a pedagogická psychologie, v tomto případě musí uchazeč doložit minimálně tříletou pedagogickou praxi ve školském zařízení.  
  • Úspěšné vykonání přijímací zkoušky.  

Požadavky přijímací zkoušky

  •  Aktivní znalost jednoho cizího jazyka (doporučená úroveň B1–B2); znalost anglického jazyka je výhodou.  
  • Orientace v oborovém základu informatiky a jejích aplikací s ohledem na využití ve vzdělávání.  
  • Předložení tezí projektu připravované disertační práce.  
  • Prokázání předpokladů pro vědeckou práci v oboru a nezbytné jazykové kompetence. 
  • V případě, že uchazeč již publikoval odborné práce, případně realizoval výzkum, předloží i soupis publikační činnosti a výzkumných aktivit. 

Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů

Studijní plán je tvořen 5 povinnými předměty (každý za 7 kreditů, tj. celkem 35 kreditů) a 3 povinně volitelnými předměty (každý za 7 kreditů, tj. celkem 21 kreditů), které si student volí v souladu se zaměřením své disertační práce.  

Dále náplň studijního plánu tvoří pedagogické aktivity – výuka studenta (každá za 7 kreditů, tj. celkem 14 kreditů), absolvování zahraniční vědecko-výzkumné stáže (20 kreditů), plnění vědecké, publikační a tvůrčí činnosti (86 kreditů), dále obhajoba projektu disertační práce (10 kreditů), zpracování disertační práce (40 kreditů) a ostatní odborné aktivity (14 kreditů). 

Povinné předměty

  Kredity

Filozofické aspekty edukace

7
Psychologické aspekty edukace  7
Teorie a metodologie vědy   7
Kurikulum informatiky a digitálních technologií 7
Cizí jazyk 7
Celkem povinné předměty 35

Povinně volitelné předměty

Studenti si z níže uvedené nabídky vybírají 3 předměty korespondující se zaměřením jejich disertační práce. Za absolvování získají 21 kreditů. 

  Kredity
Paradigmata v didaktice informatiky  7
Specifika plně elektronických forem vzdělávání  7
Virtualizace hardwarové vrstvy rozlehlých infrastruktur a sítí  7
Bezpečnost v digitálním prostředí  7
Kompendium informatiky  7
Reprezentace znalostí, analýza postojů a nálad na sociálních sítích  7
Metody strojového učení  7
Internetové aplikace a algoritmy  7
Implementace digitálních technologií v rámci výuky STEM  7
Projektování a realizace rozvoje informatického myšlení v mateřských školách a na 1. st. základních škol  7
Digitální technologie ve vzdělávání  7
Specifika utváření digitálních kompetencí žáků ve středním odborném vzdělávání  7
Učitel informatiky a digitálních technologií  7
Metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu a možnosti jejich aplikace ve statistických systémech    7
Informace ve vědě a vědecká komunikace  7
Projekt a projektové řízení ve vědě  7
Celkem povinně volitelné předměty  21

Oborová rada

Předseda oborové rady:
doc. PhDr. Miroslav Chráska, Ph.D.  

Interní členové: 
doc. PhDr. et PaedDr. Jiří Dostál, Ph.D. 
prof. PhDr. Milan Klement, Ph.D. 
doc. PhDr. Vojtech Regec, Ph.D. 
prof. Ing. Čestmír Serafín, Dr. 
doc. RNDr. Petr Šaloun, Ph.D. 

Externí členové:  
doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc., Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, Praha 
doc. Ing. Jiří Hrbáček, Ph.D., Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno  
doc. RNDr. Gabriela Lovászová, PhD., Fakulta prírodných vied, Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Nitra 
prof UR. dr. hab. Wojciech Walat, Faculty of Pedagogy, University of Rzesów, Rzesów 
doc. Mgr. Štefan Chudý, Ph.D., MBA, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita, Ostrava 

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)