Matematická gramotnost ve vzdělávání
Matematická gramotnost ve vzdělávání (MGV) je moderní doktorský studijní program, jehož hlavním cílem je připravit odborníky schopné demonstrovat skutečnost, že matematizace je základním prostředkem při řešení problémů reálného světa. MGV přispívá ke zvýšení úrovně matematické gramotnosti prostřednictvím souboru doporučení získaných studenty na základě hluboké analýzy tradičních i méně tradičních nástrojů. Mezi zkoumané nástroje ke zvyšování matematické gramotnosti mohou patřit herní strategie, digitální technologie nebo metody sloužící k rozvoji numerace, orientaci v prostoru, chápání polohových a metrických vlastností rovinných a prostorových útvarů.
Forma studia | prezenční, kombinovaná |
Standardní doba studia | 4 roky |
Podmínky k přijetí ke studiu
- Úspěšné absolvování navazujícího magisterského studia nebo magisterského studia v programech úzce souvisejících s programem DSP:
- učitelství matematiky,
- učitelství pro 1. stupeň základních škol,
- učitelství pro mateřské školy,
V případě, že uchazeč nevystudoval učitelský studijní program, je třeba si před zahájením studia DSP doplnit vzdělání v oblasti učitelské způsobilosti v oblasti pedagogických věd.
- Úspěšné vykonání přijímací zkoušky.
- Předpoklady pro vědeckou a tvůrčí činnost doložené soupisem odborné publikační činnosti, účastí na konferencích a seminářích, popřípadě přehledem tvůrčí činnosti (např. projekty, metodické pomůcky, workshopy a další).
Požadavky přijímací zkoušky
- Aktivní znalost anglického jazyka (doporučená úroveň B1–B2).
- V případě, že uchazeč již publikoval odborné práce, případně realizoval výzkum, předloží i soupis publikační činnosti a výzkumných aktivit.
- Prezentace základních tezí výzkumného projektu, informování o dosavadním studiu, popř. práci a motivaci pro studium.
- Uchazeči musejí prokázat odpovídající znalosti a dovednosti v oboru matematika, orientaci v pedagogice a pedagogické psychologii a metodologii vědecké práce.
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů
Studijní plán je tvořen 5 povinnými předměty včetně cizího jazyka (každý za 7 kreditů, tj. celkem 35 kreditů) a 3 povinně volitelnými předměty (každý za 7 kreditů, tj. celkem 21 kreditů), které si student volí v souladu se zaměřením své disertační práce.
Dále náplň studijního plánu tvoří pedagogické aktivity – výuka studenta (každá za 7 kreditů, tj. celkem 14 kreditů), absolvování zahraniční vědecko-výzkumné stáže (20 kreditů), plnění vědecké, publikační a tvůrčí činnosti (86 kreditů), dále obhajoba projektu disertační práce (10 kreditů), zpracování disertační práce (40 kreditů) a ostatní odborné aktivity (14 kreditů).
Povinné předměty
Kredity | |
Filozofické aspekty edukace | 7 |
Psychologické aspekty edukace | 7 |
Teorie a metodologie vědy | 7 |
Matematická gramotnost v souvislostech | 7 |
Anglický jazyk | 7 |
Celkem povinné předměty | 35 |
Povinně volitelné předměty
Studenti si z níže uvedené nabídky vybírají 3 předměty korespondující se zaměřením jejich disertační práce. Za absolvování získají 21 kreditů.
Kredity | |
Modulární aritmetika jako nástroj matematické gramotnosti Digitální technologie pro podporu matematické gramotnosti | 7 |
Deskové hry | 7 |
Vybrané partie moderní matematiky s ohledem na matematickou gramotnost / Selected Parts of Modern Mathematics focused on Numeracy | 7 |
Vybrané oblasti diskrétní matematiky v konceptu matematické gramotnosti / Selected Parts of Discreet Mathematics in the Conception of Numeracy | 7 |
Metody řešení matematických úloh | 7 |
Pomůcky k rozvoji matematické gramotnosti | 7 |
Geometrické představivosti jako součást matematické gramotnosti | 7 |
Celkem povinně volitelné předměty | 21 |
Oborová rada
Předseda oborové rady:
doc. PhDr. Radka Dofková, Ph.D.
Interní členové:
doc. Mgr. Karel Pastor, Ph.D.
prof. PhDr. PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.
doc. RNDr. Jitka Laitochová, CSc.
prof. RNDr. Josef Molnár, CSc.
prof. PhDr. Eva Šmelová, Ph.D.
doc. RNDr. Tomáš Zdráhal, CSc.
Externí členové:
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc., Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc., Fakulta prírodných ved, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Banská Bystrica
prof. RNDr. Pavel Tlustý, CSc., Pedagogická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, České Budějovice