Pedagogika
Doktorské studium v programu Pedagogika je koncipováno jako příprava vědeckých pracovníků schopných samostatnou tvůrčí činností přispívat k rozvíjení teorie a výzkumu v oblasti spektra edukačních věd. Hlavním cílem studia je prohloubit znalosti v oboru, zprostředkovat nejnovější domácí a zahraniční poznatky, výsledky výzkumů a trendy ve vzdělávací politice a kultivovat metodologické kompetence doktorandů.
Forma studia | prezenční, kombinovaná |
Standardní doba studia | 4 roky |
Podmínky k přijetí ke studiu
- Úspěšné absolvování navazujícího magisterského studia nebo magisterského studia v programech zaměřených na oblast výchovy a vzdělávání:
- pedagogika,
- učitelství pro základní školy,
- učitelství pro střední školy,
- učitelství pro 1. stupeň základních škol,
- učitelství pro mateřské školy.
- Úspěšné vykonání přijímací zkoušky.
- Předpoklady pro vědeckou a tvůrčí činnost. Dovednost prezentovat a obhajovat projekt disertační práce.
Požadavky přijímací zkoušky
- Aktivní znalost jednoho cizího jazyka (anglický nebo německý).
- Předložení výzkumného záměru disertační práce, který koresponduje s vypsanými tématy disertačních prací, příp. jiný po konzultaci s konkrétním akademikem.
- Předložení soupisu prostudovaných odborných prací (monografie, časopisecké studie tuzemské i zahraniční provenience, sborníky z konferencí aj.).
- Prokázání orientace v problematice pedagogických věd. V rámci ústní přijímací zkoušky obhajují uchazeči výzkumný záměr disertační práce a prokazují své komunikační kompetence v jednom světovém jazyce.
Pravidla a podmínky pro tvorbu studijních plánů
Studijní plán je tvořen 5 povinnými předměty včetně cizího jazyka (každý za 7 kreditů, tj. celkem 35 kreditů) a 3 povinně volitelnými předměty (každý za 7 kreditů, tj. celkem 21 kreditů), které si student volí v souladu se zaměřením své disertační práce.
Dále náplň studijního plánu tvoří pedagogické aktivity – výuka studenta (každá za 7 kreditů, tj. celkem 14 kreditů), absolvování zahraniční vědecko-výzkumné stáže (20 kreditů), plnění vědecké, publikační a tvůrčí činnosti (86 kreditů), dále obhajoba projektu disertační práce (10 kreditů), zpracování disertační práce (40 kreditů) a ostatní odborné aktivity (14 kreditů).
Povinné předměty
Kredity | |
Filozofické aspekty edukace | 7 |
Psychologické aspekty edukace | 7 |
Teorie a metodologie vědy | 7 |
Cizí jazyk 1 | 7 |
Kurikulum a teorie výuky | 7 |
Celkem povinné předměty | 35 |
Povinně volitelné předměty
Studenti si z níže uvedené nabídky vybírají 3 předměty korespondující se zaměřením jejich disertační práce. Za absolvování získají 21 kreditů.
Kredity | |
Cizí jazyk 2 | 7 |
Klima školy a její humanizace | 7 |
Vzdělávací politika v národním i mezinárodním kontextu | 7 |
Pedagogická evaluace a školský management | 7 |
Aktuální trendy teorie a praxe celoživotního vzdělávání | 7 |
Sociální pedagogika | 7 |
Psychologické aspekty zvládání nároků současné školy | 7 |
Historické aspekty teorie výchovy a vzdělávání | 7 |
Trendy preprimárního a primárního vzdělávání | 7 |
Celkem povinně volitelné předměty | 21 |
Oborová rada
Předseda oborové rady:
doc. PhDr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.
Interní členové:
doc. PhDr. Tomáš Čech, Ph.D.
doc. PhDr. Miroslav Chráska, Ph.D.
prof. RNDr. Josef Molnár, CSc.
doc. PhDr. Irena Plevová, Ph.D.
prof. PhDr. Eva Šmelová, Ph.D.
Externí členové:
doc. PhDr. Iva Jedličková, CSc., Pedagogická fakulta, Univerzita Hradec Králové, Hradec Králové
prof. PaedDr. Ľudmila Liptáková, CSc., Pedagogická fakulta, Prešovská univerzita v Prešove, Prešov
prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc., Filozofická fakulta, Univerzita Pardubice, Pardubice
doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D., Filozofická fakulta, Univerzita Karlova, Praha
doc. Katarína Žilková, PhD., Pedagogická fakulta, Univerzita Komenského v Bratislave, Bratislava