O studiu
Studijní program je koncipován tak, aby reagoval na moderní trendy současné pedagogiky a vzdělávání učitelů. Důležitý akcent je kladen na nové pojetí profese učitele, které vyžaduje rozšíření a posílení klíčových kompetencí. Studenti jsou od samého počátku studia i v jeho průběhu v přímém kontaktu s žáky mladšího školního věku prostřednictvím pedagogických praxí. Studenti se mohou zúčastňovat exkurzí, zahraničních pobytů, mají prostor pro tvůrčí, výzkumnou i publikační činnost. To vše umožňuje studentům propojit teorii s praxí, srovnávat a posléze využívat získané zkušenosti ve vlastní učitelské praxi.
Ve spolupráci s Centrem celoživotního vzdělávání pracoviště participuje na programu celoživotního vzdělávání, garantuje studium k rozšíření odborné učitelské kvalifikace a realizuje v rámci celoživotního vzdělávání kurzy k prohlubování znalostí z různých oblastí.
Výuku realizuje v oblasti pedagogických disciplín a některých specifických oborových didaktik. Katedra také garantuje a metodicky zabezpečuje všechny typy pedagogických praxí.
Na výuce studentů našich programů se spolupodílejí pedagogové i z jiných kateder Pedagogické fakulty UP, kteří vyučují další specifické disciplíny například z oblasti českého jazyka, cizích jazyků, matematiky, výchov (hudební, výtvarné, technické a informační) atd. Do výuky vstupují také zkušení odborníci z pedagogické praxe. Spolupracujeme nejen s fakultními školami, ale také s dalšími základními školami, vybranými alternativními školami i s Mezinárodní školou v Olomouci.
Pro výuku jsou využívány moderně vybavené učebny i prostředí pedagogického terénu. V rámci spolupráce se zahraničními partnery probíhá také výuka studentů na krátkodobých i dlouhodbých pobytech v anglickém jazyce. Dlouhodobě se nám potvrzuje vysoká uplatnitelnost našich absolventů na trhu práce.
Magisterské studium
Katedra primární pedagogiky garantuje pětileté magisterské studium Učitelství pro 1. stupeň základní školy v prezenční i kombinované formě.
Přijímací řízení pro studijní program Učitelství pro 1. stupeň ZŠ pro akademický rok 2024/2025:
Učitelství pro 1. stupeň ZŠ (Mgr.) - SCIO test - Vzorový test si můžete prohlédnout zde: https://www.pdf.upol.cz/uredni-deska/zprava-o-prijimacim-rizeni/
Bližší informace naleznete zde: https://www.pdf.upol.cz/pro-uchazece/ nebo zde: https://www.pdf.upol.cz/pro-uchazece/prijimaci-rizeni-bc-a-mgr/
Individuální studijní plán
Podmínky pro absolvování předmětů v ISP na Katedře primární pedagogiky
V souladu se Studijním a zkušebním řádem Univerzity Palackého v Olomouci ze dne 18. 12. 2018 a s účinností od 1. 9. 2019 pro posouzení žádosti studenta o studium formou individuálního studijního plánu je jednou z nutných podmínek podání písemné žádosti studenta na příslušném formuláři. Pro doporučující posuzování žádostí ze strany katedry jsou stanovená následující kritéria:
- sportovní či jiná reprezentace UP nebo České republiky;
- zahraniční studijní pobyty v rámci programu ERASMUS+ (řešení studijních problémů po návratu ze studijního pobytu);
- těhotenství, péče o dítě, mateřská dovolená;
- závažné sociální důvody (doložené - např. dočasná péče o osobu blízkou apod., nikoliv důvody finanční);
- závažné zdravotní důvody (doložené lékařským potvrzením); krátkodobý pracovní poměr ve školství pouze ve vztahu ke studovanému studijnímu programu nebo výkon profese učitele na 1. stupni ZŠ doložený pracovní smlouvou nebo jiným platným dokumentem.
Při posuzování žádostí se bude přihlížet nejen k výše uvedeným kritériím, současně se bude brát zřetel na dosavadní studijní průměr a na celkový výsledek dosavadního studia studenta, který musí být v souladu s uvedeným Studijním a zkušebním řádem. Při předložení žádosti a v době trvání jejího vyřizování musí žadatel disponovat statutem studenta vysoké školy.
Všechny typy povinných pedagogických praxí jsou při absolvování předmětů v ISP pro studenty povinné v plném rozsahu.
Státní závěrečné zkoušky
Upozornění
Vážené studentky a studenti!
Pro zápis zápočtů z Diplomové práce (KPV/DPR@ nebo KPV/KDPR@) a Praxe k diplomové práci (KPV/PDP@ nebo KPV/KPDP@) je nutné, aby vždy vedoucí Vaší diplomové práce písemně oznámil/la koordinátorce Stagu paní Vlastě Gáborové (vlasta.gaborova@upol.cz), že Vám uděluje zápočty k těmto předmětům. Koordinátorka Stagu je pak oprávněna vložit tyto záznamy o splnitelnosti do systému Stag. Oznamte prosím tuto skutečnost vašemu vedoucímu DP/Vaší vedoucí DP a respektujte prosím tento postup, děkuji.
S pozdravem M. Rašková, garantka stud. programu U1ST
Okruhy ke státní závěrečné zkoušce
Od akademického roku 2024/2025 garantuje studijní program Ústav pedagogiky a sociální studií.
Učitelství pro 1. stupeň ZŠ (dobíhající akreditace)
Okruhy ke SZZ z Pedagogiky a psychologie pro 1. stupeň ZŠ 2022/2023 (PS i KS, Mgr., pětiletý)
Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogika
Okruhy ke SZZ z Pedagogiky a psychologie pro 1. stupeň ZŠ 2022/2023 (PS i KS, Mgr., pětiletý)
Učitelství pro 1. stupeň ZŠ (nová akreditace - KPV/ SZZP@) + Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a speciální pedagogika (nová akreditace - KPV/SZZPŠ)
Inovované okruhy ke SZZ z pedagogiky a psychologie pro 1. stupeň ZŠ - pedagogika
Inovované okruhy ke SZZ z pedagogiky a psychologie pro 1. stupeň ZŠ - psychologie
Závěrečné zkoušky v rozšiřující formě studia Učitelství pro 1. stupeň ZŠ
v akademickém roce 2024/2025
Inovované okruhy ke SZZ z pedagogiky a psychologie pro 1. stupeň ZŠ - pedagogika
Inovované okruhy ke SZZ z pedagogiky a psychologie pro 1. stupeň ZŠ - psychologie
Témata závěrečných prací
doc. PhDr. Dominika Provázková Stolinská, Ph.D., MBA
Odborná oblast:
Pedagogická komunikace,
Didaktika primárního školství,
Alternativní, málotřídní a inovativní školství.
Doc. PaedDr. Miluše Rašková, Ph.D.
Problematika v oblasti učení o přírodě a společnosti na 1. stupni ZŠ
Výchova ke zdraví u dětí mladšího školního věku
Výchova ke zdraví a připravenost učitele na edukaci na 1. stupni ZŠ
Sexuální výchova u dětí mladšího školního věku a připravenost učitele na edukaci na 1. stupni ZŠ
Vybrané didaktické aspekty vyučování na 1. stupni ZŠ
Vybrané výchovné aspekty vyučování na 1. stupni ZŠ
Mgr. Bc. Marcela Otavová, Ph.D.
Odborné zaměření:
Výchova a vzdělávání žáků mladšího školního věku
Didaktické aspekty výuky na 1.stupni ZŠ
Didaktika předmětů o přírodě a společnosti na 1.stupni ZŠ
Didaktika elementárního čtení a psaní
Pedagogická diagnostika
Profesní kompetence učitele 1.stupně ZŠ
Doc. PhDr. Ludmila Miklánková, Ph.D.
Pohybová gramotnost a její rozvoj v různých formách školní tělesné výchovy
Význam tělesné výchovy pro osobnostní rozvoj žáků na primárním stupni škol
Učitel v tělesné výchově na 1. stupni škol
Formy školní tělesné výchovy v podpoře zdraví žáka primární školy
Žák se SVP ve školní tělesné výchově na 1. stupni školy
Mgr. Alena Vavrdová, Ph.D.
Využití regionálních prvků v práci učitele primární školy.
Problémy dětí cizinců v české primární škole.
Využití muzea ve výuce regionální vlastivědy v primární škole.
Rozvíjení kritického myšlení žáků primární školy ve výuce vlastivědy.
Znalosti žáků 5. ročníku o svém regionu.
Mgr. Zdeněk Rechtik, Ph.D.
Manipulační a lokomoční dovednosti u dětí na prvním stupni základní školy
Úroveň hrubé motoriky u žáků na prvním stupni základní školy
Úroveň motorických dovedností žáků 1. stupně ZŠ
Matematické dovednosti v kontextu úrovně motoriky žáků primárního stupně elementární školy
Vybrané kognitivní schopnosti ve vztahu k úrovni motoriky žáků prvního stupně základních škol
Srovnání pohybové aktivity a úrovně fundamentálních pohybových dovedností u pravidelně sportujících a nesportujících žáků 1. stupně ZŠ
Interakční styl učitele v rámci tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ
Využití škály spokojenosti při hodnocení výuky tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ
Mgr. Soňa Divilová, Ph.D.
Problematika inkluzivního vzdělávání na 1. stupni ZŠ.
Sebevzdělávání a sebereflexe v práci učitele na 1. stupni ZŠ.
Mezigenerační učení v primárním vzdělávání.
Problematika zdraví v současné primární škole.